Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hoeveel gist?  (gelezen 469 keer)

Offline Regato76

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoeveel gist?
« Gepost op: 15-09-2017 20:15 u »
Mijn tweede brouwsel wordt de "Blondie" van Brewferm. In de handleiding wordt aangeraden een Wyeast te gebruiken ipv de in het pakket geleverde (droge) gist.

Nu heb ik dus de Wyeast besteld, maar op de verpakking staat dat één verpakking geschikt is voor 20 liter en tot maximaal begin SG 1060. In het recept staat echter dat het begin SG op 1064 ligt en ik moet spoelen tot 24 liter wort (kookt dus nog iets in).

Wat nu? Is een verpakking Wyeast toch voldoende, moet ik een tweede verpakking (deels) toevoegen of kan ik eventueel wat van de meegeleverde droge gist als extra toevoegen. Die laatste optie verzin ik ter plekke; kan dat eigenlijk twee verschillende gisten gebruiken in een batch?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Rinse K

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Hoeveel gist?
« Reactie #1 Gepost op: 16-09-2017 12:47 u »
Zoek is op vergistingsgraad. Waarschijnlijk heeft je Wyeast een wat lagere vergistingsgraad. Als je met een hoog begin SG zo'n gist gebruikt eindig je vaker ook met een hoger eind-SG en zal je bier zoeter zijn en ook wat meer body hebben. Daarom zetten ze maximaal 1.060 SG erop.  Die 4 punten verschil hoef je je naar mijn mening niet echt zorgen over te maken en 1 pak zal ook voldoende zijn.

Offline foz

• Super lid
  • Land: nl
  • John Barleycorn must die!
Re: Hoeveel gist?
« Reactie #2 Gepost op: 16-09-2017 13:38 u »
Het beste kun je een giststarter maken van je Wyeast pak. De aanwijzing op het pak gaan uit van een relatief verse gist. Hier krijgen we meestal niet de meest verse pakken. Op de forum is veel informatie voor handen hoe een giststarter te maken.

Tags: