Pagina's:
Actions
  • #1 door Jeroen 1973 Gepost op 10 Sep 2015
  •  Beste brouwers,

Over een dag of 6 wil ik gaan  koudhoppen in een 15 liter mandfles.

Moet ik gewoon de hop in een hopzakje door de hals proppen en dan maar zien hoe ik het er weer uit krijg.
    of kan iemand mij voorzien van handigheidjes ;D
  • #2 door William Gepost op 10 Sep 2015
  • Beste brouwers,

Over een dag of 6 wil ik gaan  koudhoppen in een 15ltr mandfles.

Moet ik gewoon de hop in een hopzakje door de hals proppen en dan maar zien hoe ik het er weer uit krijg.

Ik zou het er gewoon los in gooien. Het moment dat je het er uit haalt zul je waarschijnlijk ook bottelen. Zet dan de mandfles twee dagen van te voren koud. De hop zal samen met de koudewaas uitvlokken en op de bodem uitzakken. Ik hevel het dan vanuit de mandfles in de bottelemmer waarbij er in het einde van de hevel een stuk rvs schuurspons zit dat een beetje uitgetrokken is. Hiermee kun je de hevel zowat op de bodem plaatsen en komt er geen hop mee.

Als je de hop (bellen) in een zak doet is de kans heel groot dat je na afloop de hopzak slecht uit de fles krijgt omdat de hop zwelt.
  • #3 door Jeroen 1973 Gepost op 10 Sep 2015
  • Dank je William :proost:
  • #4 door pim1980 Gepost op 10 Sep 2015
  • Ik ben wel benieuwd naar het risico voor infectie. Heb je geen risico als je de hop er gewoon los in gooit?

Stel dat je wel een zakje gebruikt, dan kan ik me voorstellen dat je die even uitkookt voor gebruik?
  • #5 door bierfan Gepost op 10 Sep 2015
  • Ik denk dat het infectiegevaar als er eenmaal alcohol gevormd is allemaal wel meevalt.
  • #6 door homoeccentricus Gepost op 10 Sep 2015
  • Ik denk dat het infectiegevaar als er eenmaal alcohol gevormd is allemaal wel meevalt.

Maar toch koken wij het zakje 10 minuten uit.  >:D
    • homoeccentricus
  • #7 door bierfan Gepost op 10 Sep 2015
  • Alles voor een goed gevoel!  :)
  • #8 door Jacques Gepost op 10 Sep 2015
  • Over een dag of 6 wil ik gaan  koudhoppen in een 15 liter mandfles.

Daar zijn handigheidjes voor in de handel. Zie http://www.morebeer.com/products/oak-dry-hop-infusion-tube-carboys.html
    Heb ze alleen nog niet gezien in de Nederlandse/Belgische winkels.
  • #9 door ciesvandekwis Gepost op 11 Sep 2015
  • Ik koudhop altijd met pellets: vallen mooi in gruis uiteen en zakken netjes naar de bodem samen met de gist als je tegen het einde van het lageren alles naar 0-5 koelt voor enkele dagen.
  • #10 door Jeroen 1973 Gepost op 28 Sep 2015
  • Ik zou het er gewoon los in gooien. Het moment dat je het er uit haalt zul je waarschijnlijk ook bottelen. Zet dan de mandfles twee dagen van te voren koud. De hop zal samen met de koudewaas uitvlokken en op de bodem uitzakken. Ik hevel het dan vanuit de mandfles in de bottelemmer waarbij er in het einde van de hevel een stuk rvs schuurspons zit dat een beetje uitgetrokken is. Hiermee kun je de hevel zowat op de bodem plaatsen en komt er geen hop mee.

Als je de hop (bellen) in een zak doet is de kans heel groot dat je na afloop de hopzak slecht uit de fles krijgt omdat de hop zwelt.

Ik heb het koudhoppen uitgevoerd als bovenstaand en heb dit als zeer prettig ervaren geen hop mee naar het bottelvat  ;D

dank voor de tip William
  • #11 door Marcel_k Gepost op 28 Sep 2015
  • Ik heb het met de tips van hierboven zowel met bellen als met pellets geprobeerd, ging allebei prima.
  • #12 door William Gepost op 28 Sep 2015

• Ik heb het koudhoppen uitgevoerd als bovenstaand en heb dit als zeer prettig ervaren geen hop mee naar het bottelvat  ;D

dank voor de tip William

Mooi dat het voor jou werkt Jeroen!
  • #13 door mbroek Gepost op 28 Sep 2015
  • Een maandje geleden ook voor het bottelen geheveld met een rvs sponsje zonder dat het bier gekoeld was, dat werkt ook perfect. Het bier is helder in de flesjes. De koudhop was met bellen.
  • #14 door NaahedetleJ Gepost op 17 Sep 2017
  • Hoe werkt dit met zoon RvS sponsje?  Hevel er een beetje in manoeuvreren?
  • #15 door breda82 Gepost op 17 Sep 2017
  • Ik gooi de pellets gewoon los in de mandfles, als het dan toch niet goed is uitgezakt doe ik een uitgekookt hopzakje aan de kant van de slang en eventuele stukjes blijven allemaal achter en als je het rustig doet ook weinig zuurstof erbij. Vorige keer had ik de hopsok aan de andere kant gedaan dat was geen succes constant dichtgeslibt. mijn bier is dit keer echt kraakhelder alleen naar mijn mening had ik er meer hop bij moeten doen.
  • #16 door William Gepost op 17 Sep 2017

Stukje van anderhalve cm afknippen, in het uiteinde proppen en dan weer lichtjes uit elkaar trekken zodat ie net uit de hevel komt
  • #17 door Martijn0172 Gepost op 17 Sep 2017
  • Ik koudhop door middel van een hopzakje verzwaard met knikkers. De knikkers en de hopzak kook ik ongeveer 10-15 minuten uit. Op deze manier bijna geen restjes tijdens het bottelen.
  • #18 door mbroek Gepost op 18 Sep 2017

Zo ongeveer deed ik dat wel, rondom de droezemkop gedaan en vastgezet met een tyrap.
  • #19 door brouwerwaldonk Gepost op 18 Sep 2017
  • Ik doe de hobbellen altijd los in de mandfles als eerste. Dan het bier overhevelen tot de mandfles helemaal vol is dan zitten de hopbellen tegen de bovenkant. Na een dag of 5 hevel ik het bier over via een droesemkapje op de inox buis. Nooit of te nimmer heb ik een verstopping of blaadjes die meekomen.
    Het droesemkapje staat op de bodem van de mandfles, er komt geen gistbodem mee tijdens het overhevelen.

Mensen die meer willen weten sturen maar een PB, ik mag geen reclame maken van ... Ik wil enkel de andere hobbybrouwers helpen om helder bier te krijgen.
Pagina's:
Actions