Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Inconsistentie in flessen  (gelezen 794 keer)

Offline Braspan

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Inconsistentie in flessen
« Gepost op: 11-09-2017 16:04 u »
Hi,

We merken soms dat sommige flesjes bij het openen afwijken van de rest van de batch, bijv. in de vorm van te veel koolzuur of juist te weinig. Graag jullie ideen over de mogelijke oorzaken hiervan.

Wat meer details: we brouwen momenteel 160 liter, en vullen deze af in een aantal fusten en zo'n 15 kratten van 24 flesjes per stuk. We vullen niet direct af vanuit de gisttank, maar hevelen eerst over naar een (schoongemaakte en gedesinfecteerde) ketel zodat we goed kunnen meten wat de inhoud is om het juiste suikergehalte te bepalen. Momenteel hanteren we 6 gram kristalsuiker per liter. Het resultaat in de fles is nogmaals grotendeels goed, maar we blijven af en toe een flesje tegenkomen waarin het resultaat afwijkt van de rest. Flesjes worden allen schoongemaakt met Arsegan Puro Oxi (doorspoelen en drogen).

Gr,
Berry

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
Re: Inconsistentie in flessen
« Reactie #1 Gepost op: 11-09-2017 16:20 u »
Kan liggen aan flesjes, onzuiverheden die achterblijven  / of slechte menging van je bottelsuiker.

Online Koen S

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #2 Gepost op: 11-09-2017 16:52 u »
Hoe voeg je de bottelsuiker toe? Kook je deze eerst in water en voeg je deze suikerstroop toe aan het bottelvat?

Offline Braspan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 11-09-2017 17:07 u »
We lossen de suiker op in kleine hoeveelheid gekookt water een voegen dit toe aan de ketel met bier, daarna goed roeren met gedesinfecteerde lepel. Precies zoals je aangeeft dus.

Ik zit zelf inderdaad te denken aan flesjes die niet helemaal schoon zijn hoewel het van dezelfde nieuwe pallet aan flesjes komt.

Online thezewery

• Vol lid
  • Land: nl
« Reactie #4 Gepost op: 11-09-2017 17:54 u »
En als je eerst het suikerwater in het bottelvat giet en dan daarop het bier laat lopen? Scheelt roeren en vanzelf een betere menging.

Offline Braspan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 11-09-2017 19:25 u »
Dat is zeker een goed idee ware het niet dat we het bottelvat gebruiken om eerst te meten hoeveel suiker we nodig hebben.

Offline Chris71

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #6 Gepost op: 11-09-2017 23:33 u »
Je zegt dat je suiker oplost in een kleine hoeveelheid water. Als je te weinig neemt, wordt de suikeroplossing te dik en mengt het niet goed. Houdt minstens een verhouding van 1:2 aan, dus bv 100gr suiker op minimaal 200ml water. Liefst iets meer.

Offline muldereric

• Vol lid
  • Het moet wel een hobby blijven :)
Inconsistentie in flessen
« Reactie #7 Gepost op: 12-09-2017 00:01 u »
Het kunnen ook de kroonkurken zijn die niet 100% sluiten en daardoor langzaam koolzuur lekken over tijd.
Week je de kroonkurken in warm water (met star san) alvorens je begint met bottelen?

Offline Braspan

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 12-09-2017 15:21 u »

Goede tip mbt de hoeveelheid water, doen we volgens mij al, maar ga ik zaterdag extra rekening mee houden. Ik vermoed daarnaast dat sommige flesjes niet 100% schoon zijn gemaakt, aangezien 2 flesjes uit dezelfde doos bijv. plat slaan.

We desinfecteren de kroonkurken overigens ook met Arsegan Puro Oxi.

Offline muldereric

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 14-09-2017 08:41 u »
Schoonmaken met Puro Oxi is een mogelijkheid, maar desinfecteren doe je er niet mee .
Puro oxi is een licht schoonmaakmiddel geen desinfectans.
De reden voor het weken van de doppen heeft te maken met het zacht worden van de kunststof voering van de dop waardoor hij vaak net iets beter afsluit bij het cappen.

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
« Reactie #10 Gepost op: 14-09-2017 11:09 u »
Schoonmaken met Puro Oxi is een mogelijkheid, maar desinfecteren doe je er niet mee .
Puro oxi is een licht schoonmaakmiddel geen desinfectans.
De reden voor het weken van de doppen heeft te maken met het zacht worden van de kunststof voering van de dop waardoor hij vaak net iets beter afsluit bij het cappen.

Gaan ze dan niet roesten na verloop van tijd?

Ik dacht dat het daarom niet raadzaam was om de kroonkurken te desinfecteren, mits je ze normaal behandelt (dus schoon, vanuit de verpakking, gebruiken).

Offline muldereric

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 14-09-2017 12:20 u »
Gaan ze dan niet roesten na verloop van tijd?

Ik dacht dat het daarom niet raadzaam was om de kroonkurken te desinfecteren, mits je ze normaal behandelt (dus schoon, vanuit de verpakking, gebruiken).
Ik heb er nog geen last van gehad. Ik laat de doppen weken in goed warm water (niet t warm ivm plastic) voor een half uur en pers ze dan op de fles. Daarna ff dopjes afdrogen en klaar.

Offline brouwmus

• Super lid
  • 't hoeft niet op al is het lekker
« Reactie #12 Gepost op: 14-09-2017 12:26 u »
Ok Eric, weer wat geleerd, bedankt.

Tags: