Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Rubber/chemische smaak blond bier, help!  (gelezen 596 keer)

Offline RobPh

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Besmet!
Rubber/chemische smaak blond bier, help!
« Gepost op: 11-09-2017 09:50 u »
Beste medebrouwers,

Na twee succesvolle bieren gaat het nu voor het eerst mis. Na een zoektocht op het forum heb ik geen passend antwoord gevonden.

Mijn blond bier volgens onderstaand recept heeft een nare en scherpe smaak. De smaak vind ik moeilijk te omschrijven, het smaakt sterk naar rubber maar dan heel scherp en chemisch. Het bier ruikt fris en licht naar banaan. Als het bier een tijdje heeft kunnen ademen lijkt de rubbersmaak minder, dit kan ook gewenning zijn natuurlijk.

Het brouwsel had een start SG van 1061, met een vertraagde start van de gist van minstens 36 uur en na 6 dagen hoofdgisting in de gistkast bij 19C overgeheveld met een SG van 1016. De rubberachtige smaak zat toen al aan het bier. Vervolgens heeft het bier 7 dagen na-gegist bij 20C, er was nauwelijks nog activiteit in het waterslot toen ik ging bottelen. Gebotteld met een SG van 1012 met 6 gr/l suiker. Nu vier weken later heeft het bier een redelijke stabiele schuimkraag, wel iets minder als bij mijn vorige brouwsels, maar het is door de smaak absoluut niet te drinken.

Wat ging hier fout?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptBlond biertje
Brouwdatum
BierstijlBlond
Volume23,0 l
Begin SG1,068 SG
Berekende kleur (Morey)10 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)22 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
19,00 lWater uit Boxmeer
14,29 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
66 mg/l12 mg/l66 mg/l215 mg/l94 mg/l41 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC82,0 %
1,00 kgMünchner IWeyermann15 EBC9,8 %
0,50 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC8,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylase50,0 °C10 min.40 min.3,4 l/kg
Alfa-amylase62,0 °C10 min.25 min.3,4 l/kg
uitmaische72,0 °C10 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50,0 gSaazpellets3,4%70 min.20,2 IBU
15,0 gSaazpellets3,4%10 min.2,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,0 pak(ken)Belgian Ale Yeast XL (1214)bovengist

[/quote]

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline davyd

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Rubber/chemische smaak blond bier, help!
« Reactie #1 Gepost op: 11-09-2017 20:23 u »
In de veronderstelling dat je geen chloorhoudend water of chloorhoudende schoonmaakproducten hebt gebruikt, is mijn hypothese dat je te weinig gist toegevoegd hebt (confer meer dan 36 uur voor hij aan de gang was), waarna die gestresseerd is geraakt en vieze fenolen is gaan produceren.

Offline mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #2 Gepost op: 11-09-2017 20:50 u »
Ik denk dat het vreemde maischschema van lang op 50 graden (waarom eigenlijk) en heel kort op 62 graden ook niet help. Dat verklaart waarschijnlijk ook wel je lage start SG.

Offline davyd

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 11-09-2017 20:55 u »
Ik ging er van uit dat dat tikfouten waren :) Toch? Maar indien niet verklaart dat niet de smaakafwijking.

Offline RobPh

• Boven 10 berichten
  • *
  • Besmet!
« Reactie #4 Gepost op: 11-09-2017 21:43 u »
Oeps...dat van het maischschema is inderdaad een tik fout. Het zou inderdaad de hoeveelheid gist kunnen zijn, het pakje zwelde ook amper op. Volgens de beschrijving zou het ook bij directe enting voldoende zijn. Volgende keer toch maar een starter maken dus!

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #5 Gepost op: 11-09-2017 21:55 u »
Fenolen geven dacht ik meer een medicinale smaak en wat minder een rubbersmaak hoewel smaken omschrijven altijd lastig blijft.

Rubbersmaak wordt o.a. veroorzaakt door zwavelverbindingen die vrijkomen als de gist uit elkaar valt. (Zie o.a. het Meilgaard flavorwheel).
Heb je veel sediment in de flesjes of het bier lang op gist laten staan onder warme condities?

Offline davyd

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 11-09-2017 22:01 u »
Volgens de beschrijving zou het ook bij directe enting voldoende zijn.

Dat heb jij dan niet goed gelezen.

Offline davyd

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 11-09-2017 22:09 u »
Fenolen geven dacht ik meer een medicinale smaak en wat minder een rubbersmaak hoewel smaken omschrijven altijd lastig blijft.

Rubbersmaak wordt o.a. veroorzaakt door zwavelverbindingen die vrijkomen als de gist uit elkaar valt. (Zie o.a. het Meilgaard flavorwheel).
Heb je veel sediment in de flesjes of het bier lang op gist laten staan onder warme condities?

De smaak zat er al na zes dagen in, nog voor het bottelen.  Rubber is inderdaad een zwavelverbinding. Kan in principe ook een bacteriele besmetting zijn.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #8 Gepost op: 11-09-2017 22:21 u »
Dat staat er toch echt op. Een pak Wyeast hoef je niet per se te smacken, het smacken is puur een versheidindicatie.

Offline JanEric

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 11-09-2017 22:29 u »
Dat staat er toch echt op. Een pak Wyeast hoef je niet per se te smacken, het smacken is puur een versheidindicatie.
Klopt. Maar gezien de hoeveelheid te brouwen bier en het start SG had RobPh een starter moeten maken.

Offline RobPh

• Boven 10 berichten
  • *
  • Besmet!
« Reactie #10 Gepost op: 11-09-2017 22:40 u »
Het bier heeft in de gistkast op 19 en 20C gestaan en heb het optijd overgeheveld lijkt me. Omdat het Smackpack niet opzwelde en een trage start had ga ik er vanuit dat ik te weinig gist heb gebruikt of mogelijk een besmetting heb opgelopen, dit was mijn eerste ervaring met Wyeast. Een beginnersfout...gaat me de volgende keer niet meer gebeuren! Voortaan eerst een starter maken bij dit soort gisten.

Bedankt voor jullie hulp!!!

Offline davyd

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 11-09-2017 22:44 u »

Het gaat niet om het smacken. Volgens de instructies van Wyeast kan je een smack pack gebruiken voor maximaal 19 liter en maximaal begin SG 1.060. Jij ging 23 liter brouwen met begin SG 1.068.  Dat is niet hetzelfde En ik heb de indruk dat het pak niet erg vers was. In de praktijk is 1 pak veel te weinig. Hier kan je berekenen hoeveel je eigenlijk nodig hebt: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Offline RobPh

• Boven 10 berichten
  • *
  • Besmet!
« Reactie #12 Gepost op: 12-09-2017 09:09 u »

Het gaat niet om het smacken. Volgens de instructies van Wyeast kan je een smack pack gebruiken voor maximaal 19 liter en maximaal begin SG 1.060. Jij ging 23 liter brouwen met begin SG 1.068.  Dat is niet hetzelfde En ik heb de indruk dat het pak niet erg vers was. In de praktijk is 1 pak veel te weinig. Hier kan je berekenen hoeveel je eigenlijk nodig hebt: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Dit ga ik zeker meenemen bij de volgende brouwsels, bedankt voor de goede hulp!

Tags: