Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Troebel bier, ik snap er niets van  (gelezen 768 keer)

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
  • Land: nl
  • Bierbrouwen is geen hobby, maar een passie.
Troebel bier, ik snap er niets van
« Gepost op: 08-09-2017 22:43 u »
Ik schaam me als ervaren brouwer een beetje om deze vraag te moeten stellen, maar ik zit met een probleempje waar ik zelf geen raad mee weet.
Ik brouw al jarenlang bier, en bieren waarbij helderheid gewenst is worden ook kraakhelder ... tot mijn twee laatste brouwsels.

Ik heb in mijn manier van brouwen wel een paar dingen gewijzigd, maar ik snap niet wat de oorzaak van de troebelheid kan zijn.

Voorgaande brouwsels:                                              Laatste twee brouwsels:

Giststarter van vloeibare gist.                                     Korrelgist (niet gehydrateerd).
Meestal Wyeast.                                                        Nottingham Danstar /
                                                                               Mangrove Jack M44 US west coast.

Na (4 dagen) hoofdgisting overhevelen                       Na hoofdgisting niet overhevelen.
in lagervat.

Twee weken na brouwen (10 dagen in                        Twee weken na brouwen bottelen (vanuit
lagervat) bottelen via bottelvat.                                  gistingsvat direct naar bottelvat).

Helder jongbier, tijdens nagisting in fles                     Zeer troebel jongbier, blijft lang troebel
4-7 dagen mistig en dan weer helder.                         tot zeker twee weken na bottelen.
                                                                               Wordt niet helemaal helder (mistig).

Ik verneem graag van jullie als jullie een verklaring voor de troebelheid hebben.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
Re: Troebel bier, ik snap er niets van.
« Reactie #1 Gepost op: 08-09-2017 23:01 u »
Ik schat dat het niet overhevelen en de gebruikte gisten hiervoor verantwoordelijk zijn, wellicht heb je ook een grotere hoeveelheid geŽnt met die korrels (of dat invloed heeft weet ik niet) In ieder geval, ik zou dan toch overhevelen en wellicht wat langer lageren.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #2 Gepost op: 08-09-2017 23:20 u »
Overhevelen heeft bij mij altijd een 98% helderder bier tot gevolg. Als ik het goed herinner heeft e.e.a. te maken met osmetische druk.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #3 Gepost op: 08-09-2017 23:20 u »
Tijd heelt alle wonden. Geduld, bier wordt vrijwel altijd helder... ;)

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 08-09-2017 23:22 u »

Online Jules

• Senior lid
  • No Worries
« Reactie #5 Gepost op: 09-09-2017 08:43 u »
Stomme vraag: tarwe gebruikt?
 Tarwe geeft ook troebeling. Weet je zeker dat het gisttroebeling is?

Wat zijn precies de wijzigingen in je proces?

Mvg J

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #6 Gepost op: 09-09-2017 09:31 u »
Overhevelen. Als je overhevelt zie je altijd een bodemje in je vat. Na 2 of 3 x hevelen is er heel wat achtergebleven dus je bottelt gewoon iets troebeler bier. Geen probleem hoor want alles zakt uit en wordt gewoon kraakhelder. Geduld is een schone zaak!

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #7 Gepost op: 09-09-2017 09:37 u »
Mangrove Jack M44 US west coast heb ik ook een tijdje gebruikt. Daarmee nooit echt helder bier gekregen of duurde erg lang voor het helder werd. Ligt dus zeker deels aan de gist. Op de tap merkte ik dat mijn bier op was omdat het dan ineens helder werd (bovenste laag in het fust)

Gebruik zelf ook vrijwel altijd tarwemout en hevel nooit over, maar heb met andere gist, bv La Trappe wel heldere bieren.

Offline Rene Haring

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 09-09-2017 09:43 u »
Is de watersamenstelling niet verandert door de leverancier?

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #9 Gepost op: 09-09-2017 12:06 u »
Bedankt voor het delen van jullie ideeŽn en tips.

Stomme vraag: tarwe gebruikt?
 Tarwe geeft ook troebeling. Weet je zeker dat het gist-troebeling is.

Mvg J

Nee geen tarwe, wel havervlokken, maar dat was in beide brouwsels slechts 2-3 % van de stort.

Mangrove Jack M44 US west coast heb ik ook een tijdje gebruikt. Daarmee nooit echt helder bier gekregen of duurde erg lang voor het helder werd. ligt dus zeker deels aan de gist. Op de tap merkte ik dat mijn bier op was omdat het dan ineens helder werd (bovenste laag in het fust)

Gebruik zelf ook vrijwel altijd tarwemout en hevel nooit over, maar heb met andere gist, bv La Trappe wel heldere bieren.

Dat is interessant, je beschrijft precies hoe het er bij mij ook aan toe gaat. Wat jij op de tap waarnam zie ik in de flesjes. Na twee weken is alleen het bier in de hals van de fles helder.
Toch gek want volgen Mangrove Jack heeft deze gist op schaal 1-5 een flocculation rate van 4 en compaction:3. Als ik dat goed interpreteer betekent dat toch: vrij snel sedimenterende gist met een redelijk stevig gistdepot?

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #10 Gepost op: 09-09-2017 13:07 u »
Ben je mout van een andere leverancier gaan gebruiken? Met Thomas Fawcett mouten is mijn ervaring dat het allemaal net wat langer duurt om helder te worden.

Ook kan een ander waterprofiel effect hebben op de snelheid van helder worden. Je hebt voldoende calcium nodig. Veel waterleidingsbedrijven verlagen calcium en carbonaten. Nu is dat een geleidelijk proces maar kan bij jou net kritisch geworden zijn.

Online Jules

• Senior lid
  • No Worries
« Reactie #11 Gepost op: 09-09-2017 13:36 u »
Ben je mout van een andere leverancier gaan gebruiken. Met Thomas Fawcett mouten is mijn ervaring dat het allemaal net wat langer duurt om helder te worden.

Ook kan een ander waterprofiel effect hebben op de snelheid van helder worden. Je hebt voldoende calcium nodig. Veel waterleidingsbedrijven verlagen calcium en carbonaten. Nu is dat een geleidelijk proces maar kan bij jou net kritisch geworden zijn.
Interessant, heb je hiervoor ook een streefwaarde? Waar het omslagpunt ligt?

Mvg J

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #12 Gepost op: 09-09-2017 13:53 u »
Interessant, heb je hiervoor ook een streefwaarde? Waar het omslagpunt ligt?

Ik streef met calcium altijd net boven de 80 ppm te zitten en heb dan relatief snel heldere bieren. Ik weet niet of die 80 ppm het omslagpunt is. Dat is van meer zaken afhankelijk.

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #13 Gepost op: 09-09-2017 14:00 u »
Ik voeg altijd al calcium chloride toe meestal 10 g voor 50 liter toevoegen bij maischen en spoelwater.
Als de bovenkant van je flesjes wel helder is dan geeft dat al aan dat het wel helder wordt, maar kwestie van tijd. Bij mij krijgt het die tijd vaak ook niet. Vind het zelf ook niet echt belangrijk want het smaakt toch wel.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
Re: Troebel bier, ik snap er niets van
« Reactie #14 Gepost op: 09-09-2017 22:56 u »

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #15 Gepost op: 09-09-2017 23:15 u »
Helderheid van bier is van diverse factoren afhankelijk.
Het eiwitgehalte van je bier en de gebruikte gist zijn belangrijke factoren.

Voor wat betreft de gist is slecht flocculeren (samenklonteren) de reden waarom een bier er langer over doet om helder te worden. Er zijn gisten die heel snel flocculeren binnen 5 ŗ 6 dagen (vaak geven die een lage vergistingsgraad) ook vlokgisten genoemd, gemiddeld flocculeren (tussen 5 en 14 dagen) en langzaam flocculeren na 14 dagen en langer (vaak geven die een hoge vergistingsgraad) ook stofgisten genoemd.
Aan gistcellen komen aan het einde van de vergisting tentakels die zich vast kunnen zetten aan buitenkant van andere gistcellen. Wanneer dit gebeurt  flocculeert de gist. Om goed te flocculeren heeft gist calciumionen nodig. Het gebruik van brouwzouten is daarom een goed idee als je helder bier wilt hebben. Zie ook http://www.wyeastlab.com/clarificationflocculation voor meer uitleg.

In het onderstaande plaatje staan de letters Ca voor calciumionen. Het laat mooi zien hoe het proces verloopt. Zonder calciumionen verloopt het flocculeren zeer gebrekkig.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #16 Gepost op: 09-09-2017 23:18 u »
Ben je mout van een andere leverancier gaan gebruiken? Met Thomas Fawcett mouten is mijn ervaring dat het allemaal net wat langer duurt om helder te worden.

Nee, moutsamenstelling en leverancier zijn niet veranderd. Dat kan het probleem ook niet zijn.
Want ik heb heel veel bieren met Thomas Fawcett mouten gebrouwen, sorry maar dat leverde altijd kraakheldere en zeer lekkere bieren op. Mijn laatste twee (troebele) brouwsels bevatte ook deze mout.

Waterprofiel? Nee, ik geloof niet dat dit veel effect heeft op de helderheid.
Water in Utrecht is mengwater van 3 pompstations rond Utrecht. Ik heb daar de afgelopen jaren van alles mee gedaan: harder gemaakt door toevoeging zouten, zachter gemaakt door te mengen met gedestilleerd water en dat leverde altijd heldere bieren op.

Ik denk dat het toch in de gistsoort zit zoals HansHalberstadt ook heeft ervaren.

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
« Reactie #17 Gepost op: 09-09-2017 23:22 u »
Jacques,

Bedankt voor je reactie, maar ook hier zit het probleem niet.
Bij mijn laatste twee troebele bieren is het maischwater verhard met calciumsulfaat en calciumcarbonaat.

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #18 Gepost op: 09-09-2017 23:26 u »
Nee, moutsamenstelling en leverancier zijn niet veranderd. Dat kan het probleem ook niet zijn.
Want ik heb heel veel bieren met Thomas Fawcett mouten gebrouwen, sorry maar dat leverde altijd kraakheldere en zeer lekkere bieren op. Mijn laatste twee (troebele) brouwsels bevatte ook deze mout.

Waterprofiel? Nee, ik geloof niet dat dit veel effect heeft op de helderheid.
Water in Utrecht is mengwater van 3 pompstations rond Utrecht. Ik heb daar de afgelopen jaren van alles mee gedaan: harder gemaakt door toevoeging zouten, zachter gemaakt door te mengen met gedestilleerd water en dat leverde altijd heldere bieren op.

Ik denk dat het toch in de gistsoort zit zoals HansHalberstadt ook heeft ervaren.

Brouw weer eens een ouder recept met een gist die "vroeger" wel helder trok.

Van veel brouwers hoor ik dat ze minder gemakkelijk heldere bieren krijgen door veranderend water. Het zijn niet alleen de ionen die je in de vorm van brouwzouten toevoegt die effect hebben maar ook andere ionen die bv het effect van calcium verminderen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 09-09-2017 23:39 u »
Jacques,

Bedankt voor je reactie, maar ook hier zit het probleem niet.
Bij mijn laatste twee troebele bieren is het maischwater verhard met calciumsulfaat en calciumcarbonaat.

Het is niet zo dat als je calciumzouten toevoegt de gistsoort ineens verandert van een vlokgist naar een stofgist...
Bij de ene gist worden de lectine tentakels eerder gevormd dan bij de andere gist.

Wel is het zo dat altijd calciumionen nodig hebt voor het flocculeren van de gist. Dat blijkt ook uit het plaatje.
Door wat minder calciumionen in je leidingwater in combinatie met een minder snel flocculerende gist kan het zijn dat je bier er veel langer over doet om te klaren.

Tags: