Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Brouwen van 9 liter siroop brouwpakket in seriele batches van ~4 liter  (gelezen 916 keer)

Offline Xendelaar

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
Hoi allemaal,

Ik wil binnenkort een tripel brouwen met behulp van de Brewferm tripel kit. Het is de eerste keer dat ik met een siroop ga “brouwen” en ik heb een aantal vraagjes vanwege capaciteitsproblemen.

Met de kit kan ik 9 liter bier brouwen, maar mijn huidige vergistingsfles is maar 3,8 liter groot. Ik overweeg dus om het brouwen op te splitsen in twee batches van 3,8l  waarin ik de kit verdeel (als dat mogelijk is). De tweede batch zal pas 2 weken later worden gemaakt, wanneer de eerste batch is gebotteld (, want dan heb ik mijn vergistingsvat weer vrij).

Doordat ik 8 liter brouw in plaats van 9 liter zal mijn start SG relatief hoog zijn.

De vragen:

•   Is het een probleem als ik de helft van de siroop en gist gebruik voor de eerste batch en de rest in de koelkast bewaar voor de tweede batch die ik 2 weken later maak? Ik krijg de indruk dat de siroop niet makkelijk te verdelen is, maar dat gaan we zien. Zijn er nog dingen waarop ik dan moet letten? Luchtdichte verpakkingen voor de gistcellen of zo?
•   Moet ik het brouwsel voor het bottelen nog verdunnen zodat ik uiteindelijk 9l bier heb of zal ik het bij ~ 8 liter laten.
•   Is het aan te raden om het bezinksel in de fermentor uit de eerste batch te hergebruiken in de tweede batch? Dan heb ik in principe meer gist tot mijn beschikking (maar ook meer pulp)…
•      Hebben jullie nog aanvullende tips?

Groeten,
Alex

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline thezewery

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Brouwen van 9l siroop brouwpakket in seriele batches van ~4l.
« Reactie #1 Gepost op: 08-09-2017 11:18 u »
In de vergistingsfles van 3.8 ga je denk ik 2.5 liter in kwijt kunnen. Max 3. dus in ieder geval in drie delen.

Offline elBieros

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 08-09-2017 11:26 u »
Als je HEUL schoon werkt kan je het opsplitsen, hoewel dat tricky is met siroop. Ik zou het risico niet nemen; koop een brouwemmer voor een paar eurie en je kan de boel er in 1x in kwijt  :brouwen:

Offline Xendelaar

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 08-09-2017 13:04 u »
in de vergistingsfles van 3.8 ga je denk ik 2.5 liter in kwijt kunnen. max 3. dus in ieder geval in drie delen.

Sorry, de vergistingsfles is geschikt voor 3,8 liter. De totale inhoud is dus groter. Het is overigens geen slecht idee om de batch op te delen in 3 brouwsels. Het geeft alleen wel een extra besmettingskans. Bedankt voor de tip.

Als je HEUL schoon werkt kan je het opsplitsen, hoewel dat tricky is met siroop. Ik zou het risico niet nemen; koop een brouwemmer voor een paar eurie en je kan de boel er in 1x in kwijt  :brouwen:

Je hebt volkomen gelijk! Ik wil ook gaan upgraden, maar voordat ik daaraan ga beginnen wil ik eerst nog een paar pilot batches maken. Als het resultaat dan nog steeds goed is dan wil ik overstappen op groter en/of beter materiaal. Dus gedurende mijn pilot-fase "mag" ik van mezelf nog geen grote dingen aanschaffen.

Offline Ernesto

• Junior lid
  • **
Hoewel een brouwemmer van een tientje (incl waterslot) een stuk handiger is, lijkt me dit geen probleem. Je mengt de siroop toch telkens met kokend water (of je brengt het aan de kook)? Dan is de kans op infectie op dat moment ook weg. Als je de gist telkens hergebruikt heb je in de 2e/3e batch wel een overkill aan gist...

Succes!

Offline thezewery

• Vol lid
Je mengt de siroop toch telkens met kokend water (of je brengt het aan de kook)? Dan is de kans op infectie op dat moment ook weg.
Volgens mij wordt er nergens gekookt...

Offline Ernesto

• Junior lid
  • **
Volgens mij wordt er nergens gekookt...

Dat zou de kans op infectie wel aanzienlijk kunnen verkleinen... Die paar keer dat ik een blikbrouwsel heb gemaakt, deed ik dat ook.

Offline thezewery

• Vol lid
Dat zou de kans op infectie wel aanzienlijk kunnen verkleinen... Die paar keer dat ik een blikbrouwsel heb gemaakt, deed ik dat ook.
Maar dan moet je ook koelen, en dus de spullen daarvoor hebben. En dat is volgens mij nou net het bestaansrecht van blikken, namelijk dat je met minimale spullen wat lekkers kan brouwen...

Offline Xendelaar

• Boven 10 berichten
  • *
Koken klinkt als een goed idee. ik neem aan dat dit niet het wort aantast.
Ik heb wel iets waarmee ik relatief snel kan koelen:
een voorgekoeld bad met water en veel pet flessen vol ijs.

Een halve zak geopende gist is geen probleem als ik die in een zip-bag doe en in de koeling wegzet? Die kan ik natuurlijk niet in de autoclaaf stoppen! ;)

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
Sorry hoor maar je bent echt op een verkeerde manier zuinig. Ik snap best dat je nog niet wil investeren in een brouwinstallatie, maar een Brewferm blik splitsen en in 2 aparte batches vergisten is gewoon verkeerd bezig zijn. Voor 12 euro heb je een emmer met waterslot. Mocht je besluiten om later te investeren in een ander gistvat dan komt die emmer sowieso van pas. Ik gebruik de mijne om geschrote mout in te doen. Er zijn ook brouwers die er na jaren nog steeds gebruik van maken als gistvat. Mocht je stoppen met de hobby komt hij ook nog gewoon van pas in en om het huis.

Door het blik te splitsen kan je gewoon infectie krijgen in je blik. Koken dood dan wel de beestjes maar niet de bijsmaken zoals melkzuur. De gist blijft over het algemeen wel goed maar mocht het te vochtig worden dan heb je daar ook niks meer aan. Ook wordt het een uitdaging om fatsoenlijk de helft uit het blik te krijgen. Mocht het onverhoopt toch nog allemaal goed gaan dan gooi je van de 8 liter die je hebt veel meer weg door het in 2 aparte vaten te vergisten. Kan maar zo een liter extra zijn. En als het brouwvirus je dan toch te pakken heeft, gewoon simpel beginnen en waar kan 2e hands kopen. Meeste spullen kan je ook redelijk makkelijk weer verkopen, zelfs de dure pannen etc... Je wordt er niet rijk van maar het hoeft ook niet zo heel veel te kosten. Succes met je aanmaak bier  want brouwen durf ik het niet te noemen >:D

Offline Fruitbiertje

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Brouwen van 9 liter siroop brouwpakket in seriele batches van ~4 liter
« Reactie #10 Gepost op: 09-09-2017 08:30 u »
Even een vraagje.
Je vertelde in eerdere berichten dat je al drie kleine brouwels hebt.
Waarschijnlijk allemaal met de brooklyn brew set.
Snap niet zo goed waarom je nu een Brewferm kit hebt gekocht dan.
Vind van graan naar siroop een stap terug, maar als je het dan koopt, dan bedenk je toch van te voren hoe je het gaat doen?
Had van te voren hier advies gevraagd, of had bij het kopen van de Brewferm kit iets gekocht waar je wel die 9 liter in kan vergisten.
Je vertelt dat je een stap wil overslaan qua materiaal, en gelijk naar duurder wil, maar een normale emmer kan je altijd wel gebruiken, al is het maar om je materiaal schoon te maken na het brouwen.
Nu verpruts een min of meer een kit van schat zo'n 15 euro door je verkeerde zuinigheid.
Wil je het zo goedkoop mogelijk doen, dan moet je via marktplaats je spullen kopen, want dan kan je het vaak ook weer voor dezelfde verkopen.

Offline Xendelaar

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 09-09-2017 09:45 u »
Even een vraagje.
Je vertelde in eerdere berichten dat je al drie kleine brouwels hebt.
Waarschijnlijk allemaal met de brooklyn brew set.
Snap niet zo goed waarom je nu een Brewferm kit hebt gekocht dan.
Vind van graan naar siroop een stap terug, maar als je het dan koopt, dan bedenk je toch van te voren hoe je het gaat doen?
Had van te voren hier advies gevraagd, of had bij het kopen van de Brewferm kit iets gekocht waar je wel die 9 liter in kan vergisten.
Je vertelt dat je een stap wil overslaan qua materiaal, en gelijk naar duurder wil, maar een normale emmer kan je altijd wel gebruiken, al is het maar om je materiaal schoon te maken na het brouwen.
Nu verpruts een min of meer een kit van schat zo'n 15 euro door je verkeerde zuinigheid.
Wil je het zo goedkoop mogelijk doen, dan moet je via marktplaats je spullen kopen, want dan kan je het vaak ook weer voor dezelfde verkopen.
ik wilde een tripel brouwen en las goede verhalen op het forum over deze kit.
Pas later kwam ik er achter dat het om een siroop ging. Toen had ik het pakketje al besteld. Dus dat was slechte research van min kant.
Het klopt dat het allemaal brooklyn brew kits waren.  1 keer heb ik een blond bier gemaakt en 2 keer bruin bier.

ik heb inmiddels besloten om toch alle materialen aan te schaffen, dus dan hoef ik niet meer te prutsen.
Dus bedankt voor alle tips.
Mijn volgende batch zal ik ook zeker weer met echt graan brouwen. 
Misschien leen ik dan een recept van jullie in plaats van dat ik een brouwkit koop.

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #12 Gepost op: 09-09-2017 11:39 u »
Je zult geen spijt hebben van je aankopen.  Voor je het weet sta je in ketels van 100 liter te roeren .  Mocht je het niet leuk vinden dan zijn er genoeg op dit forum die spullen willen overnemen.  Veel plezier met je nieuwe hobby en verslaving

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 09-09-2017 13:06 u »
ik wilde een tripel brouwen en las goede verhalen op het forum over deze kit.
Alhoewel mrs mij vaak slechte smaak verwijt vind ik deze toch prima te drinken!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 09-09-2017 22:45 u »
Maar dan moet je ook koelen, en dus de spullen daarvoor hebben. En dat is volgens mij nou net het bestaansrecht van blikken, namelijk dat je met minimale spullen wat lekkers kan brouwen...

En nog lekkerder wordt het als je brouwt met mout...

Vergelijk het met een groentesoep maken met groenten uit blik in plaats van verse soepgroenten en kruiden uit eigen tuin. De laatste soep bijna altijd lekkerder.

Maar je hebt gelijk: blikken zijn makkelijker en je hebt er minder spullen voor nodig. Het maakt het instappen in de hobby makkelijk.

Offline Xendelaar

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 11-09-2017 23:21 u »
Na de tripel wordt er zeker een moutpakket in huis gehaald. :)
ik bestel deze week een 31 liter vat. Mijn onervaren geest schreeuwt om vat mét aftapkraan zodat ik makkelijk SG-metingen kan uitvoeren. Maar de meeste mensen op dit forum zijn daar niet echt enthousiast over. Dus dan maar geen aftapkraantje! ;)

Na de aanmaaktripel ga ik weer "echt brouwen". 
Dus dan moet ik nog even ergens een 20l pan zien te scoren. En misschien ook nog brouwzak of filteremmer... Of een hevel met filterheks? Zoveel keuzes haha! het is allemaal zo lastig maar tegelijkertijd ook leuk.

Excuses voor mijn geratel. ;)

Offline muldereric

• Vol lid
  • Het moet wel een hobby blijven :)
Brouwen van 9 liter siroop brouwpakket in seriele batches van ~4 liter
« Reactie #16 Gepost op: 12-09-2017 09:44 u »
Je gaat de goede kant op. De overstap van simpel blikbrouwen naar moutbrouwen lijkt groot, maar valt op zich wel mee. Ja je hebt in het begin best wat nieuwe spullen nodig maar de smaak is uiteindelijk zo veel beter
Daarnaast vond ik de handleidingen bij de blikbrouwpakketten altijd erg summier en miste zij cruciale informatie zoals water wel/niet koken en op welke temperatuur moet de stroop bij het wel/niet gekookte water enz. enz. enz.

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 12-09-2017 10:55 u »
ik bestel deze week een 31 liter vat. Mijn onervaren geest schreeuwt om vat mét aftapkraan zodat ik makkelijk SG-metingen kan uitvoeren. Maar de meeste mensen op dit forum zijn daar niet echt enthousiast over. Dus dan maar geen aftapkraantje! ;)
Ik ben extreem blij met het kraantje op de vaten.

Offline Xendelaar

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 12-09-2017 11:22 u »
Ik ben extreem blij met het kraantje op de vaten.
Haha bedankt voor je antwoord. Waarom ben je er zo extreem blij mee?
 Ik lees dat kraantjes zich lastig laten schoonmaken, ze lastig zijn los te maken en vaak gaan lekken.

Offline Eelke

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #19 Gepost op: 12-09-2017 13:49 u »
Ik heb ook een wit van met groen deksel, zonder kraan. Inderdaad om het lekken en schoonmaken. Daarbij meet ik vaak maar 2 keer het SG; op het eind van het vergisten. Dan even snel het vat open maken en met een steriele pollepel erin, dat is geen moeite. (En wel zo lekker, ff met je neus boven het vat hangen, hmmm).

Bij de tweede keer meten blijkt dan ook nog meestal dat ik gewoon kan gaan bottelen, dus eigenlijk hoeft het vat dus maar 1 keer open tijdens het vergisten. De tweede keer blijft hij open en ga ik meteen aan de slag.

Offline Fruitbiertje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 12-09-2017 16:20 u »
Over wel of geen kraantje.
Ik heb in het begin met hetzelfde probleem gelopen, en daardoor ook een vat zonder kraantje aangeschaft.
Het plastic kraantje zelf is moeilijk schoon te maken, en daardoor kan het een infectiebron worden.
Hierdoor vervangen sommige mensen hem voor een rvs kraan welke beter schoon te maken is, en ook minder kans op lekken heeft.
Je ziet het ook bij vrijwel alle rvs vergistingsvaten dat die een aftapkraan hebben, en mogelijk nog meerdere kranen.
Gemakkelijk is het dus wel om een kraantje te hebben.

Over je pan.
Kijk wel of de pan op je fornuis past, anders moet je ook een brander+ gasfles aanschaffen, en hierdoor ben je weer genoodzaakt om altijd buiten te brouwen voor de veiligheid.
Zelf heb ik hierdoor gekozen voor een elektrische ketel waardoor je meer vrijheid hebt in de plaats waar je brouwt.
Dit kan natuurlijk ook met een inductiekookplaat icm een grote pan, dan kan je ook eventueel binnen brouwen bij minder weer.

Een brouwzak is denk de goedkoopste oplossing en mogelijk ook de beste.
De Grainfather en Braumeister en alle systemen die hierop lijken, werken volgens vergelijkbaar principe.
Bij een hevelfilter of filteremmer ben je meer met het wort aan het klooien wat voor meer zuurstofinslag (kan) zorgen, wat weer voor oxidatie van je bier zorgt.
Of je moet nog een extra pan nemen naast een hevelfilter, maar dan moet je gelijk al 2 pannen aanschaffen.
Een filteremmer laat je wort ook weer afkoelen, dus ben je weer langer bezig om je wort te laten koken.

Zelf heb ik voor een koelbox gekozen om in te maischen, en hierna direct in de elektrische kookketel te laten stromen zodat er vrijwel geen zuurstofinslag plaats vind, en het wort ook minimaal afkoelt.

Bekijk anders wat filmpje van bijvoorbeeld Brouwtv op YouTube, hier komen verschillende methodes van brouwen aanbod. Kan je kijken of het eventueel wat voor jou zou zijn.

Tags: