Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hoge SG met mangrove jack M36 liberty bell ale  (gelezen 543 keer)

Offline JeroenWi

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoge SG met mangrove jack M36 liberty bell ale
« Gepost op: 01-09-2017 18:24 u »
Ik heb een tijd geleden een brouw gedaan om wat mout en hopresten op te gebruiken. Ik heb hierbij een M36 van mangrove Jack gebruikt. Ik heb deze gist al eens eerder gebruikt en toen was deze ook al hoog geŽindigd (SG 1018), met gushers als gevolg na hergisting op de fles, Omdat de gist blijkbaar in de fles wat dieper begon door te gisten en blijkbaar halen sommigen er zelfs een eind sg van 1006 mee, ik maak me dus wat zorgen met mijn 1020. Nu heb ik extra belucht en gistvoeding toegevoegd om een te hoge eind SG te voorkomen, maar men bier is van 1062 naar 1020 gegaan en blijkt daar te blijven. Volgens BrouwHulp zou de verwachte eind densiteit 1014 moeten zijn. Ik heb ook geen extra suikers toegevoegd, dus enkel mouten gebruikt. Ik heb geen zin in nog eens gushers te hebben. Iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen? Nieuwe gist toevoegen of nog enkele weken wachten?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline lier

• Senior lid
Re: Hoge SG met mangrove jack M36 liberty bell ale
« Reactie #1 Gepost op: 02-09-2017 00:28 u »
Hoe warm ben je aan het vergisten? Misschien kan je de temperatuur een klein beetje ophogen. Extra beluchten zou ik nooit doen.
Hoe proeft je bier, als dat te zoet is kan je misschien nog wat extra gist toevoegen.
Als je bang bent voor gushers wellicht wat minder bottelsuikers toevoegen

Offline JeroenWi

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 02-09-2017 09:23 u »
Ik heb vergist aan 20 graden, tegen het einde heb ik deze verhoogd naar 21. Het proeft inderdaad nog redelijk zoet. Ik ga maandag opnieuw brouwen met een andere gist misschien een beetje van men starter bij men vorige brouwsel doen. Het zou spijtig zijn moest  het misgaan want de smaak is best wel goed.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
« Reactie #3 Gepost op: 02-09-2017 11:27 u »
Gushers zijn vaak het gevolg van te weinig gist toegevoegen met een gestokte vergisting als gevolg. Als je dan gaat bottelen wil de gist weer een opleving en zal naast de simpele suikers van de bottelsuiker ook wat moeilijkere suikers uit het wort vergisten. Andere oorzaak kan te vroeg gaan koud lageren of teveel temperatuurvariatie, of simpelweg teveel bottelsuiker.

Hoeveel gist heb je toegevoegd op hoeveel liter wort?
Vergist je temperatuur gecontroleerd?
Hoe meet je het sg? Met refractometer of een hydrometer?
Hoeveel dagen is je sg stabiel voor je gaat bottelen?
Hoeveel bottelsuiker boeg je toe?
Voor tips wat te doen kan je het beste via de tags zoeken op gestokte vergisting. Op de wiki staan trouwens ook nog tips.

Offline mbroek

• Super lid
  • Land: nl
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #4 Gepost op: 02-09-2017 14:00 u »
Ik heb ongeveer dezelfde ervaring met deze M36. De laatste batch gebotteld met 1g/L bottelsuiker en 0,5 g/10 liter F2 bottelgist. Op 1 van de flessen een manometer gezet. Het gaat wat langzamer als met een normale hoeveelheid bottelgist, maar de flessen zijn op druk gekomen, 2.3 bar bij 20 graden. sinds anderhalve week neemt de druk ook niet meer toe. Ik verwacht dan ook geen gushers later.

Wat ik wel gedaan had, 50 ml uit het gistvat genomen, en hierbij heb ik 0,5 gram suiker en 0,05 gram bottelgist gedaan en dat een week laten staan. Met dat einde SG gerekend dat ik eigenlijk geen bottelsuiker nodig had voor de hergisting.

Volgens mij laat de M36 wat suikers liggen die later door de bottelgist (of gewoon alsnog) vergist worden.

Tags: