Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Basis brouw set om te starten als kado  (gelezen 1435 keer)

Offline Dennizzz

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Basis brouw set om te starten als kado
« Gepost op: 30-08-2017 20:21 u »
Hallo!

Voor een vriend hebben wij besloten als kado een brouw set te geven.
Dit omdat hij en wij ook allemaal van een biertje houden en hij het als chemicus er wel eens over heeft dat hij dit graag wilt doen.

Nu wil ik graag voordat ik alles aanschaf even voor de zekerheid hier laten dubbelchecken, juist ook omdat ik me hier veel heb ingelezen.

Op het lijstje staat momenteel:

Bier brouw pakket van de hema - 40 euro
Extra bier brouw mix van de hema - 15 euro
Hydrometer 3-schalig ST kleurverdeling - 7.50
Testglas gele voet kunststof voor hydrometer - 2.95
Lege bierflesje en kurken - 22 euro
Kroonkurk apparaat - 16.95

Nu vraag ik me af of ik hier nog iets heel essentieels aan mis of iets dat het leuker maakt (en of goedkoper kan?)
Bijvoorbeeld nog iets extra om in te gisten? Graag hoor ik van jullie!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Peke

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
Re: Basis brouw set om te starten als kado
« Reactie #1 Gepost op: 30-08-2017 20:30 u »
Flesjes hoef je toch niet te kopen?
Bierflesjes uit een kratje de etiketten er ff afweken gaat heel makkelijk.
Alleen de kroonkurken kopen.

Dan vraag ik me ook af of je niet beter een starterspakket met een grote emmer en een diersoort uitzoeken uit een blik.

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 30-08-2017 20:34 u »
Waarom zo'n *** pakket van de Hema?
Waarom niet een startpakket van Brouwland of Brouwmarkt?
Vaak ook nog met een of andere bierkit erbij en dan heb je er in de toekomst tenminste nog wat aan.

Offline Dennizzz

• *
« Reactie #3 Gepost op: 30-08-2017 20:44 u »
Flesjes hoef je toch niet te kopen?
bierflesjes uit een kratje de etiketten er ff afweken gaat heel makkelijk.
Alleen de kroonkurken kopen.

Dan vraag ik me ook af of je niet beter een starterspakket met een grote emmer en een diersoort uitzoeken uit een blik.

Flesjes eens, maar zo duur zijn ze opzich niet en heb zelf geen flesjes staan momenteel helaas...
Welk pakket zou je dan aanraden?

Waarom zo'n *** pakket van de hema?
Vaak ook nog met een of andere bierkit erbij en dan heb je er in de toekomst tenminste nog wat aan.

Mede door een topic op dit forum ben ik juist voor het pakket van de Hema gegaan. Wat is er zo mis mee dan dat je hier niets meer aan hebt in de toekomst?

Offline Peke

• Junior lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 30-08-2017 21:12 u »
Je vroeg of het goedkoper kon dus 22 euro aan flesjes is nergens voor nodig.
Aan wie je het kado geeft heeft misschien wel een kratje staan die leeg is en anders een goede reden om er 1 leeg te maken.

Kijk bij de al genoemde shops of een ander mogelijkheid is vd Kooy

Koop er een schoon maak middel bij oxy

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #5 Gepost op: 30-08-2017 21:35 u »
Waarom zo'n *** pakket van de Hema?

Voor een eerste kennismaking met de hobby is zo'n pakket prima. Zie je meteen dat je al met heel simpele apparatuur bier kunt brouwen met mout.
De prijs is zodanig dat je een Hema pakket makkelijk cadeau doet.

Als je hobby leuk vindt kun je die verder uitbouwen. Niet veel mis mee. Kun je meteen iets betere apparatuur dan in een gemiddeld starterspakket zit gaan aanschaffen. Bijvoorbeeld een goed kroonkurkapparaat.

Offline Peke

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 30-08-2017 21:43 u »
Mooie starters pakket kost nog geen 60 euro met kroonkurken en kroonkurk apparaat, oxy, emmer, bier extract, en nog meer

Offline Hay

• Super lid
« Reactie #7 Gepost op: 30-08-2017 21:44 u »
Maar als je daarna met de hobby door wil gaan heb je meer aan een startpakket die ik bedoel.
Ik gebruik veel dingen uit mijn startpakket nog steeds, eigenlijk allemaal.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 30-08-2017 21:57 u »
Mooie starters pakket kost nog geen 60 euro met kroonkurken en kroonkurk apparaat, oxy, emmer, bier extract, en nog meer

Daarmee kun je blikbrouwen... Voor moutbrouwen ben je meer kwijt.
Het leuke is dat je met mout al snel een beter bier brouwt dan met een blik. Je leert van een Hema pakket ook meer dan van blikpakket.

Offline Dennizzz

• *
« Reactie #9 Gepost op: 30-08-2017 21:58 u »
Je vroeg of het goedkoper kon dus 22 euro aan flesjes is nergens voor nodig.
Aan wie je het kado geeft heeft misschien wel een kratje staan die leeg is en anders een goede reden om er 1 leeg te maken.

Kijk bij de al genoemde shops of een ander mogelijkheid is vd Kooy

Koop er een schoon maak middel bij oxy

Dat is zeker waar, zo had ik het niet opgevat :)

En waar kan ik zo'n pakket vinden?

Offline Fruitbiertje

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 30-08-2017 22:08 u »
Als ik het overnieuw zou moeten doen, dan had ik ook begonnen met een pakket van de Hema of xenos. Heb ze nu allebei via marktplaats aangeschaft, maar moet zeggen dat die van de Hema, het brooklyn brew shop beter is.

Zo'n startpakket van Brouwmarkt of Brouwland, of welk bedrijf die brouwbenodigdheden verkoopt is leuk, maar alleen al over de emmers vaak wordt geklaagd dat ze niet goed afsluiten, dus zal je ook iets van een mandfles erbij moeten hebben.
Ook begin je met blikken, waar ook niet iedereen super positief over is om het nog maar zacht uit te drukken.
Het kroonkurkapparaat is ook al menig topic over geweest, en dan niet dat die zo fantastisch werkt.

Al met al denk ik dus zeker dat je met een pakket van de Hema, op een goedkope en (veel) leukere manier kan starten met bier brouwen. Geen blik, maar echt mout, en echt koken.

Zelf zou ik ook de flesjes laten vallen, en het kroontje apparaat en de kroonkurken.
Uit zo'n pakket haal je gemiddeld ongeveer 10 normale flesjes, maar ik zou beugelflesjes gebruiken.
Waarschijnlijk heb je er dan 6 van nodig, en dat moet toch wel lukken om dat leeg te drinken als het bier staat te vergisten.

Een extra fles (demijohn) is misschien wel handig om over te hevelen en uit te bottelen. En een automatische hevel vind ik toch ook handiger dan de hevel die bij het pakket zit.

Offline FrankR

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 30-08-2017 22:12 u »
Hallo!

Voor een vriend hebben wij besloten als kado een brouw set te geven.
Dit omdat hij en wij ook allemaal van een biertje houden en hij het als chemicus er wel eens over heeft dat hij dit graag wilt doen.

Nu wil ik graag voordat ik alles aanschaf even voor de zekerheid hier laten dubbelchecken, juist ook omdat ik me hier veel heb ingelezen.

Op het lijstje staat momenteel:

Bier brouw pakket van de hema - 40 euro
Extra bier brouw mix van de hema - 15 euro
Hydrometer 3-schalig ST kleurverdeling - 7.50
Testglas gele voet kunststof voor hydrometer - 2.95
Lege bierflesje en kurken - 22 euro
Kroonkurk apparaat - 16.95

Nu vraag ik me af of ik hier nog iets heel essentieels aan mis of iets dat het leuker maakt (en of goedkoper kan?)
Bijvoorbeeld nog iets extra om in te gisten? Graag hoor ik van jullie!

Allereerst: welkom op dit forum. Laten we daar maar eerst mee beginnen ipv het Hema pakket af te kraken
Ten tweede: Ik heb waardering voor de moeite die je neemt om een goed cadeau voor een vriend samen te stellen. Chapeau.

Zelf ook een starterspakket cadeau gekregen van Craft a Brew. Zo een starterspakket vond ik al hartstikke mooi om mee te beginnen. Je leert de basics en nog veel belangrijker: je raakt bevangen door het brouwvirus.

Volgens mij is het starterspakket van de Hema prima om mee te beginnen, om überhaupt uit te vinden of hij het wel leuk genoeg vindt.

Wat betreft de flesjes: ik hergebruik zelf ook Duvel flesjes. Na het leegdrinken meteen omspoelen en voor gebruik de etiketten eraf weken met heet water, daarna meteen lijmresten eraf met schuursponsje. Vlak voor gebruik omspoelen en desinfecteren. Dan hoef je ze niet te kopen.

Lijkt me prima om mee te beginnen zo!

Offline Mario72

• Vol lid
  • Thuisbrouwerij De Gouwe Knakker
« Reactie #12 Gepost op: 31-08-2017 07:27 u »
Het Hema pakket is goed en leuk om er mee te beginnen. Ik heb met dit pakket 6 bieren gebrouwen en daarna pas gaan upgraden. Als flesjes raad ik je ook aan om voor beugelflessen te gaan. Leegdrinken is een plezier en je bent voorlopig klaar zonder extra benodigdheden te kopen.

Offline hopjesvla

• Junior lid
  • **
  • Picobrouwerij Brouwwerk
    • Brouwwerk
« Reactie #13 Gepost op: 31-08-2017 08:29 u »
+1 voor het Hema/Xenos pakket. Ben zo ook begonnen en het is me erg goed bevallen, je krijgt al meteen het gevoel dat je echt aan het brouwen bent. Zou ook de flessen e.d. laten vallen en ipv daarvan wat (speciaal)biertjes in beugelflesjes erbij doen (2x een sixpack bv). Goedkoper en er valt meteen wat te drinken (als je ze koud meeneemt kunnen jullie meteen 'helpen')

Offline Wolter

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is... smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #14 Gepost op: 31-08-2017 08:31 u »
Leuk idee voor een kado hoor. Iedereen moet ergens beginnen. Ik zou als voorgesteld de flessen laten vallen qua kostenpost. Daarvoor in de plaats (als je denkt dat dit wel een goeie hobby voor hem is) zou ik hem het boek "verander water in bier" van Adrie Otten er bij geven. Dat is echt een erg leuk en handig boek om te hebben als je begint met brouwen.

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 31-08-2017 08:38 u »
Met enkel het pakket ben je er toch niet? Op zijn minst nog een best aardig formaat pan nodig...

Offline timanrebel

• *
« Reactie #16 Gepost op: 31-08-2017 11:44 u »
Ik ben zelf ook begonnen met het Hema pakket (ook als cadeau) en kan het echt aanraden. Ik zou ook proberen om het zo simpel mogelijk te houden voor degene die het cadeau ontvangt. Er komt conceptueel een hele hoop kijken bij bierbrouwen als beginner en het is fijn als je er dan bij de eerste keer achter komt dat het helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Dus wellicht de meetapparatuur er ook uithalen. Je kunt een prima eerste biertje brouwen zonder. Als het enthousiasme dan is gewekt kun je voor kerst altijd een uitbreiding geven ;) Ik geloof echt dat omdat ik zo simpel kon beginnen het mijn interesse echt heeft gewekt. Om meer grip op de zaken te krijgen ben ik daarna zelf gaan upgraden.

Ik zou ook de flesjes eruit laten. Koop gewoon een krat Grolsch en gebruik de beugels. In plaats daarvan wellicht een boek? Dat miste ik wel in het begin

Offline timanrebel

• *
« Reactie #17 Gepost op: 31-08-2017 11:45 u »
Met enkel het pakket ben je er toch niet? Op zijn minst nog een best aardig formaat pan nodig...

Met het Hema pakket voldoet een 8 liter soeppan.Ik miste wel een grote keukenzeef die goed op de pan paste.

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #18 Gepost op: 31-08-2017 12:27 u »
Met het Hema pakket voldoet een 8 liter soeppan. Ik miste wel een grote keukenzeef die goed op de pan paste.
Dat zeg ik. Denk dat de gemiddelde keukenpannensets die maat niet inbegrepen hebben.

Offline Dennizzz

• *
« Reactie #19 Gepost op: 31-08-2017 12:53 u »
Dank voor alle reacties en het meedenken!

Bierflesjes kun je inderdaad op een andere manier aankomen en dat is praktischer!

Een pan hadden we inderdaad aan gedacht maar stond niet op het lijstje. Een pan voor 5 euro kunnen scoren via Marktplaats wel zonder deksels, maar dit hoeft geen probleem te zijn begrijp ik correct? Een boek erbij is ook leuk, ik ga even naar de genoemde naam kijken en dit in het budget inpassen!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 31-08-2017 22:36 u »
Dat zeg ik. Denk dat de gemiddelde keukenpannensets die maat niet inbegrepen hebben.

In veel huishoudens is een grote soeppan te vinden. De pan hoeft niet veel groter te zijn dan 5 liter. Kijk eens of je geen grote mosselpan hebt.

Ik miste wel een grote keukenzeef die goed op de pan paste.

Die zijn bij elk winkel in huishoudelijke artikelen voor een paar euro te koop. Ook die is te gebruiken voor andere huishoudelijke klusjes.

Offline thezewery

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 01-09-2017 10:57 u »
In veel huishoudens is een grote soeppan te vinden. De pan hoeft niet veel groter te zijn dan 5 liter. Kijk eens of je geen grote mosselpan hebt.

5 liter is denk ik inderdaad de max gemiddelde keukenuitrustingpanmaat, maar er werd gesproken over 8 liter. En ik denk dat een mosselpan of zo ook niet echt standaard is, zou niet weten wat ermee te doen (nu wel:  :brouwen: )

Offline lier

• Senior lid
« Reactie #22 Gepost op: 01-09-2017 11:16 u »
Er is een startset in de aanbieding bij Brouwmarkt voor 49,95 inclusier een grand cru pakket, lijkt mij volledig te voldoen aan je wensen

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #23 Gepost op: 01-09-2017 13:16 u »
Er is een startset in de aanbieding bij Brouwmarkt voor 49,95 inclusief een grand cru pakket, lijkt mij volledig te voldoen aan je wensen

Blik...

Brouwen met mout is zo veel leuker.

Offline Sjoso

• *
« Reactie #24 Gepost op: 01-09-2017 14:11 u »

Tags: