Barley wine uit blik

Gestart door EdZappeij, 26-08-2017 13:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EdZappeij

Beste brouwliefhebbers,

Ik ben een beginnend brouwer en gebruik nog blikken om mee te brouwen.
Heb nu Barley Wine van Muntons in de laatste fase van de vergisting in de brouwemmer staan.
Ik gebruik de late suikertoevoegingsmethode:
1e vergisting met alleen de inhoud van het blik, brouwsel na 5 dagen overgeheveld naar een 2e emmer en
dan pas de suiker toegevoegd.
Vergeleken met de ander bieren die ik tot nu toe heb gebrouwen vind ik dat de 2e fermentatie veel langer duurt
(waterslot is nog steeds actief met af en toe een bubbeltje) dan de andere keren. De 2e vergisting duurt nu al 18 dagen.
Heeft iemand hier ook ervaring mee of ben ik te ongeduldig?

Groeten,
Ed

Haagse Wouter

Sowieso duren zwaardere bieren langer dan niet zware bieren om te vergisten.

Maar je moet niet afgaan op het waterslot voor het klaar zijn van de vergisting. Als je iets niet goed aangedraaid hebt dan stopt die ook met bluppen, en als de temperatuur stijgt dan begint die met bluppen. Het is volkomen nietszeggend als je niet een hermetisch afgesloten vat hebt en een constante temperatuur.

Neem een monster, meet het SG met een hydrometer, wacht drie dagen, meet  opnieuw en vergelijk. Dit geeft je meer info dan het waterslot.

EdZappeij

Dankje Wouter,

Vat is goed afgesloten en temp is mooi constant (staat een temp logger bij).
Want klopt inderdaad als temp hoger wordt gaat de CO2 in het vat wat uitzetten en bubbelt het waterslot ook.
SG meting eergisteren 1007, gisteren 1007/1006, vanavond weer even meten.

Ik had al het vermoeden dat de zwaardere bieren langer duren dan de lichtere.
Ik kom uit op een berekend alc% van 9.1 na hergisting op de fles.

Probeer het lekkere biertje "Bommen en Granaten" van Brouwerij de Molen uit Bodegraven
na te maken. Heb ook caramel gemaakt en toegevoegd bij de 2e gisting...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.