Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Drentsche Imperial Stout  (gelezen 836 keer)

Offline Lange Möpper

• Vol lid
  • Land: nl
  • Leve de man die het bier uitvond!
Drentsche Imperial Stout
« Gepost op: 23-08-2017 11:16 u »
Om de geboorte van onze dochter te vieren wil ik graag een Imperial Stout gaan brouwen.
Natuurlijk gaat er op het einde dan een pak rozewitte muisjes door. Wil proberen een beetje chocolade / biscuit smaak te krijgen. Denk dat de anijssmaak van de muisjes daar goed bij past.

Heb een recept, 4 granen, in elkaar weten te zetten en ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.
Van jullie op of aanmerkingen kan ik natuurlijk alleen maar leren. Is hij donker genoeg, en niet te bitter?
Wat vinden jullie van de keuze van de mouten? (ik heb eventueel nog Cara Arome / CaraPils / Crystal Rogge en Tarwe / Melanoidin beschikbaar)
Het pak muisjes bevat 225gr suikers en glucosesiroop. Ook bevat het glansmiddel carnaubawas 6,5 gram. Is dit te veel vet? en hoe zou ik dat kunnen oplossen?

Maischwater: 18 liter
Spoelwater: 7 liter

Verwacht begin SG: 1100
Verwacht eind SG: 1023
Alcoholgehalte 10.0%
EBC: 195
IBU: 60

Gist
Wyeast Irish Ale 1084

Vergistbare ingrediënten
2895 gr - Maris Otter Pale Ale (5 EBC) 40%
1015 gr - Gemoute Haver (4 EBC) 14%
0580 gr - Roggemout (4 EBC) 8%
0580 gr - Chocolade Mout (900 EBC) 8%
0580 gr - Choco pale (500 EBC) 8%
0505 gr - Choco tarwe (900 EBC) 7%
0365 gr - Abbey (50 EBC) 5%
0365 gr - Honey Biscuit (50 EBC) 5%
0365 gr - Bruine Kandij +  muisjes (10 EBC) 5%

Hoppen:
40 gr - Fuggles  (60 min)
15 gr - Brewers Gold (60 min)
20 gr - E.K. Goldings (30 min)

Maischschema
38 ºC - 30 min (Rogge)
45 ºC - 20 min (Rogge)
55 ºC - 20 min
63 ºC - 30 min
73 ºC - 30 min
78 ºC - 10 min

:brouwen: :biersmile: :proost:

Benieuwd naar jullie reacties!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline thezewery

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Drentsche Imperial Stout
« Reactie #1 Gepost op: 23-08-2017 12:11 u »
Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter! 

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #2 Gepost op: 25-08-2017 00:19 u »
Gefeliciteerd met je dochter! Ik zou denk ik de muisjes laten voor wat ze zijn en me concentreren op de smaak die je met muisjes associeert: anijs. Zie bijv. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=22543.0

Offline Lange Möpper

• Vol lid
« Reactie #3 Gepost op: 25-08-2017 10:35 u »
Gefeliciteerd met je dochter! Ik zou denk ik de muisjes laten voor wat ze zijn en me concentreren op de smaak die je met muisjes associeert: anijs. Zie bijv. http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=22543.0

Bedankt Herman! Waarom zou je de muisjes weglaten? Ik ben ook een brouwer die zoiets met gevoel doet, moet wel een beetje echt zijn. Dus honing ipv honingsmaak etc. Maar als het niet anders kan dan doe ik het natuurlijk niet.

Wat vond je van het verdere recept?

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-08-2017 10:43 u »
Gefeliciteerd met je dochter.

Ik zou minder chocolademout toepassen. 23% is echt heel veel, ruim 1.5 kg :nut:. Ik zou eerder ricting de 10% gaan zitten.
Verder kan de 55 graden stap uit je maiscschema.

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #5 Gepost op: 25-08-2017 10:49 u »
Bedankt Herman! Waarom zou je de muisjes weglaten? Ik ben ook een brouwer die zoiets met gevoel doet, moet wel een beetje echt zijn. Dus honing ipv honingsmaak etc. Maar als het niet anders kan dan doe ik het natuurlijk niet.

Waarom zou steranijs minder 'echt' zijn dan muisjes? Ben je ook gelijk van de was af.
Over het recept, das een best complexe stort...  Ik zou het misschien wat versimpelen en 1 soort choco doen, of heb je dit allemaal nog liggen?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #6 Gepost op: 25-08-2017 12:00 u »

Muisjes weglaten vanwege de gom, kleurstoffen etc. Maar dat is geen eigen ervaring.

Recept lijkt me wel aardig, al kun je het wat versimpelen nu je er om vraagt. Die drie chocomouten zul je er echt niet uithalen qua smaak. Heb je restjes die je wilt opmaken: prima, maar zo niet? Dan zou ik e.e.a. wat versimpelen en gaan voor 1 soort in de stort en evt. wat gebrande mout toevoegen. Een RIS mag best wat extreem, zo ook in de gebrande smaak.

Offline Lange Möpper

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 25-08-2017 12:09 u »
Gefeliciteerd met je dochter.
Ik zou minder chocolademout toepassen. 23% is echt heel veel, ruim 1.5 kg :nut:. Ik zou eerder ricting de 10% gaan zitten.
Verder kan de 55 graden stap uit je maiscschema.

Ik heb totaal geen ervaring met de Stouts / Porters. Ik had me er wat in verdiept en gelezen dat de Imperials heel erg donker zijn. Volgens BrouwHulp is de EBC ook goed zo. Waarom zou jij minder chocolade mouten doen dan?
De 55 graden heb ik er in voor de tarwe.

Waarom zou steranijs minder 'echt' zijn dan muisjes? Ben je ook gelijk van de was af.
Over het recept, das een best complexe stort...  Ik zou het misschien wat versimpelen en 1 soort choco doen, of heb je dit allemaal nog liggen?

Het is een geboortebier... en heb nog niet vaak steranijs op mijn beschuit gehad... lol ;D

Ik heb deze choco's inderdaad nog liggen. Wilde graag een 4 granen stout maken., vandaar de tarwe, en dacht dat de choco pale goed bij de Palemout zou passen. Ik zou de Abbey (deze had ik voor de volle en ronde smaken) en Biscuit natuurlijk weg kunnen laten.

Ik laat me graag door jullie adviseren!

Offline Lange Möpper

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 25-08-2017 12:17 u »
Muisjes weglaten vanwege de gom, kleurstoffen etc. Maar dat is geen eigen ervaring.

Recept lijkt me wel aardig, al kun je het wat versimpelen nu je er om vraagt. Die drie chocomouten zul je er echt niet uithalen qua smaak. Heb je restjes die je wilt opmaken: prima, maar zo niet? Dan zou ik e.e.a. wat versimpelen en gaan voor 1 soort in de stort en evt. wat gebrande mout toevoegen. Een RIS mag best wat extreem, zo ook in de gebrande smaak.

Gebrande mout heb ik helaas niet. Heb wel eens gelezen dat je het zelf ook kunt branden? anders moet ik van tevoren nog wat bestellen. (zou best kunnen want ik heb een nog bestelling klaar staan. ) wat moet ik dan hebben?

De kleurstoffen maak ik me niet zo druk om. Dat is karmijn en is natuurlijk. Dat is ook maar zo'n klein beetje dat zie je niet terug in de stout.
De was is ook maar een klein beetje. 6,5 gram per pakje. Zou je denken dat dit voor problemen gaat zorgen?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #9 Gepost op: 25-08-2017 12:30 u »
Ik zou minder chocolademout toepassen. 23% is echt heel veel, ruim 1.5 kg :nut:.

23 % kan makkelijk... :brouwen: lekkere hoor, gewoon zo laten... :brouwen:

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #10 Gepost op: 25-08-2017 12:33 u »
Het is een geboortebier... en heb nog niet vaak steranijs op mijn beschuit gehad... lol ;D

Als je een "muisje" open maakt, dan zit daar een bruin/grijs bolletje in. Dat is geen echt muisje maar het zaadje van een... STERANIJS!
Je hebt dus wel degelijk steranijs op je beschuit gehad.

Het was een leerzame dag... ;)

Offline Lange Möpper

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 25-08-2017 12:53 u »
Als je een "muisje" open maakt, dan zit daar een bruin/grijs bolletje in. Dat is geen echt muisje maar het zaadje van een... STERANIJS!
Je hebt dus wel degelijk steranijs op je beschuit gehad.

Het was een leerzame dag... ;)

Mooi verhaal... Alleen is het een zaadje van de venkel 'Foeniculum vulgare', of de anijsplant 'Pimpinella anisum'. Voormalig hovenier aan deze zijde  ;D

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 25-08-2017 12:59 u »
Mooi verhaal.... Alleen is het een zaadje van de venkel 'Foeniculum vulgare', of de anijsplant 'Pimpinella anisum'. Voormalig hovenier aan deze zijde

https://nl.wikipedia.org/wiki/Steranijs

Hopbier

Offline Lange Möpper

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 25-08-2017 13:17 u »
Zinloze discussie ook...

Ik zou zeggen, kijk eens op de verpakking van De Ruyter en pulk maar eens een muisje open... heb ik afgelopen tijd meer dan genoeg van gezien...

Zullen we nu weer on-topic gaan reageren?

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 25-08-2017 13:39 u »

Ik heb totaal geen ervaring met de Stouts / Porters. Ik had me er wat in verdiept en gelezen dat de Imperials heel erg donker zijn. Volgens BrouwHulp is de EBC ook goed zo. Waarom zou jij minder chocolade mouten doen dan?
De 55 graden heb ik er in voor de tarwe.

Ik heb deze choco's inderdaad nog liggen. Wilde graag een 4 granen stout maken., vandaar de tarwe, en dacht dat de choco pale goed bij de Palemout zou passen. Ik zou de Abbey (deze had ik voor de volle en ronde smaken) en Biscuit natuurlijk weg kunnen laten.

Ik laat me graag door jullie adviseren!
Als je kijkt naar recepten voor een RIS zul je zien dat deze allemaal tussen de 8-15% uitkomen voor de donkere mouten. Je zit met 23% echt ver boven wat gangbaar is. Ik weet niet wat chocomout op deze hoge percentage maar kijk er niet raar van op als je een zwaar gebrand bier krijgt zonder enige chocolade smaak. De EBC berekening van BrouwHulp is mijn inziens niet betrouwbaar bij donkere bieren, met 13% chocomout wordt hij donker genoeg hoor.
55 graden voor de tarwemout heeft niet zo'n zin. Er zit nauwelijks nog iets in de korrel die de 55 graden stap iets mee kan. Zelfs voor lichte tarwemout staat de 55 graden stap al ter discussie.

Pale choco is gewoon een lichtere variant van de chocomout. Zal wat minder gebrande smaak geven, maar combineerd net zo goed met de palemout als enig andere vorm van chocomout.

Offline Lange Möpper

• Vol lid
« Reactie #15 Gepost op: 25-08-2017 18:11 u »
Als je kijkt naar recepten voor een RIS zul je zien dat deze allemaal tussen de 8-15% uitkomen voor de donkere mouten. Je zit met 23% echt ver boven wat gangbaar is. Ik weet niet wat chocomout op deze hoge percentage maar kijk er niet raar van op als je een zwaar gebrand bier krijgt zonder enige chocolade smaak. De EBC berekening van BrouwHulp is mijn inziens niet betrouwbaar bij donkere bieren, met 13% chocomout wordt hij donker genoeg hoor.
55 graden voor de tarwemout heeft niet zo'n zin. Er zit nauwelijks nog iets in de korrel die de 55 graden stap iets mee kan. Zelfs voor lichte tarwemout staat de 55 graden stap al ter discussie.

Pale choco is gewoon een lichtere variant van de chocomout. Zal wat minder gebrande smaak geven, maar combineerd net zo goed met de palemout als enig andere vorm van chocomout.

Geeft de Pale wel net zoveel chocosmaak? Welke zou je weglaten dan?
En de Abbey en de Biscuit?

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #16 Gepost op: 26-08-2017 14:25 u »
Mooi verhaal... Alleen is het een zaadje van de venkel 'Foeniculum vulgare', of de anijsplant 'Pimpinella anisum'. Voormalig hovenier aan deze zijde  ;D
Zoals ik al schreef: het was een leerzame dag (voor mij)... :-[

Offline Lange Möpper

• Vol lid
« Reactie #17 Gepost op: 26-08-2017 22:00 u »
Heb het recept aangepast en kom nu op:
3% Chocotarwe (900 EBC)
5% Chocolade mout (900 EBC)
7% Choco pale (500 EBC)

Alles bij elkaar dus 15% donkere mouten, de resterende procenten zijn bij de Pale Ale mout gegaan.

Lijkt dit er een beetje meer op?  Krijg ik zo genoeg chocoladesmaak? Of zouden jullie de percentages Choco pale en Choco mout nog omwisselen om meer chocoladesmaken te krijgen?

Tags: