Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Wyeast smackpack, waar zit 'ie?  (gelezen 1516 keer)

Offline muldereric

• Vol lid
  • Land: nl
  • Het moet wel een hobby blijven :)
Wyeast smackpack, waar zit 'ie?
« Gepost op: 21-08-2017 17:20 u »
Zojuist mijn bestelling binnengekregen met daarin o.a. een Wyeast smackpack. Omdat het mijn eerste keer brouwen met een smackpack is ging ik direct op zoek naar het te smacken "pakje". De zak met gist is echter al behoorlijk opgezwollen en ik kan daardoor de smackpack niet voelen.
Wanneer ik de komende dagen ga brouwen gaat dit een probleempje worden.
Hoe kan ik later het beste de smackpack lokaliseren en breken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Bertje Bier

• Junior lid
  • **
  • Land: 00
  • Better drunk than Trump. Drink Maleier
Re: Wyeast smackpack, waar zit 'ie?
« Reactie #1 Gepost op: 21-08-2017 18:02 u »
Het pak is al geactiveerd waarschijnlijk. Je moet het in elk geval nu direct in de koeling leggen want ander gaat het te ver.

Offline Dund

• Senior lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
« Reactie #2 Gepost op: 21-08-2017 19:38 u »
Of een gisstarter maken. Je hebt geen idee hoe lang hij al gesmackt is.

Offline Bertje Bier

• Junior lid
  • **
  • Better drunk than Trump. Drink Maleier
« Reactie #3 Gepost op: 21-08-2017 20:42 u »
Als ie nog niet knijterhard is kan het denk ik wel.

Offline muldereric

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 21-08-2017 21:23 u »
Heb hem na uitpakken gelijk in de koeling gezet. Pak staat bol maar niet z bol. Net teveel om de smacker te voelen. Heb nog nooit een starter gemaakt dus ff dat nu ff snel te doen....
Heb er ook het materiaal niet voor denk ik.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #5 Gepost op: 21-08-2017 21:48 u »
Zal wel een 1056 zijn zeker? Die zwellen altijd vanzelf zonder gesmackt te zijn. Niks mis met de gist, lastig smacken, maar smacken is niet noodzakelijk, dus geen zorgen maken.

Offline muldereric

• Vol lid
Wyeast smackpack, waar zit 'ie?
« Reactie #6 Gepost op: 21-08-2017 21:53 u »
Het is de 1450. Maak me ook niet druk. Op de dag dat ik ga brouwen (zaterdag) maak ik het pak open en mix het handmatig met de activator waarna ik hem pitch

Offline PeterEngeltje

• Senior lid
  • Bierbrouwen is geen hobby, maar een passie.
« Reactie #7 Gepost op: 22-08-2017 00:26 u »
Hoi Muldereric,

Activeren is toch wel belangrijk.
De binnenste smackpack is zwaarder dan de vloeistof met gist. Dus als het pak nog "kneedbaar" is (dus niet helemaal bol) dan moet je hem even met n van de onderste punten van de zak schuin houden en een beetje schudden. Dan knijp je met duim en wijsvinger zachtjes in die punt en als je daar een bolling voelt die door iets harder knijpen wegschuift is het smackpakje nog heel. Je kunt best een flinke klap op die plek geven om hem te activeren. Mocht dat niet plukken zul je helaas het pak steriel moeten open maken. Het beste kun je er dan een giststarter van maken.

Offline muldereric

• Vol lid
« Reactie #8 Gepost op: 22-08-2017 07:17 u »
Heb hem eindelijk kunnen lokaliseren. De activator drijft op de gist en zinkt dus niet PeterEngeltje. Zodra ik hem in een hoek heb weten te friemelen kan ik voelen dat de smackpack bol en dus nog heel is.

Offline emiel1

• Vol lid
    • North Brews' facebook pagina
« Reactie #9 Gepost op: 22-08-2017 09:27 u »
Ik kon m ook een keer bijna niet vinden omdat de verpakking al zo bol stond. Bij de Brouwmarkt adviseerden ze me toen om met een naald een klein gaatje in de hoek van de verpakking te maken, langzaam de lucht er uit te duwen en daarna t gaatje dicht te plakken. Als je dat gedaan hebt kun je de smackpack makkelijk lokaliseren.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #10 Gepost op: 22-08-2017 11:59 u »
Activeren is helemaal niet nodig. Sterker nog, te vroeg activeren gaat zelfs te koste van de vitaliteit. Probeer in ieder geval de inhoud van het ballonetje toe te voegen wanneer je de gist toevoegt aangezien hier wel voedingstoffen voor de gist inzitten. Voor de rest als het smacken niet lukt niet al te druk maken.

Offline muldereric

• Vol lid
« Reactie #11 Gepost op: 22-08-2017 12:44 u »
Inderdaad, precies wat ik al zei. Het lijkt me allemaal prima in orde. Staat ook achterop de smackpack dat smashen niet per se vooraf hoeft. Kan ook bij het enten, zolang de 2 maar samen worden gevoegd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 22-08-2017 22:20 u »
Activeren is helemaal niet nodig. Sterker nog, te vroeg activeren gaat zelfs te koste van de vitaliteit. Probeer in ieder geval de inhoud van het ballonetje toe te voegen wanneer je de gist toevoegt aangezien hier wel voedingstoffen voor de gist inzitten. Voor de rest als het smacken niet lukt niet al te druk maken.

Activeren is inderdaad niet per se noodzakelijk, maar het geeft je wel een idee van de vitaliteit van de gist. Wanneer het een tijd duurt voordat de verpakking bol staat moet je altijd een giststarter maken en als je een grotere hoeveelheid wil vergisten moet de giststarter groter zijn dan gebruikelijk om zo te zorgen voor meer vitale gist.

Het localiseren van het binnenzakje is geen probleem als de verpakking aan de bovenkant vastpakt en met de verpakking gaat zwiepen. Het binnenzakje drijf je zo naar beneden tegen de onderkant. Vervolgens de zijkant vastpakken en weer zwiepen. Daarna met je vingers naar de hoek lopen totdat je het binnenzakje voelt. Met je ene hand maak je een hoek om zo het zakje op zijn plaats te houden. Met je andere hand een flinke tik op het binnenzakje slaan. Succes gegarandeerd.

Offline muldereric

• Vol lid
« Reactie #13 Gepost op: 22-08-2017 23:09 u »
Hoe lang van tevoren moet ik smacken? Wil zaterdag brouwen en de gist is uit mei 2017 aldus de verpakking.

Online hans_nwk

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 23-08-2017 10:15 u »
Hoe lang van tevoren moet ik smacken? Wil zaterdag brouwen en de gist is uit mei 2017 aldus de verpakking.
Hoe lang het van tevoren moet trek ik me niet teveel aan. Meestal als ik halverwege het maischen ben geef ik er een klap. Vaak begint hij dan mooi op spanning te komen als het tijd is om te enten en anders gaat hij er ook direct in.

Groet,
Hans

Offline Dugraph

• Vol lid
  • Brouwvereniging Rotterdam
« Reactie #15 Gepost op: 23-08-2017 10:21 u »

Ik ga zondag brouwen en heb gisteravond gesmackt. Vanavond een starter maken. Als de gist vitaal is dan is de starter eigenlijk te snel klaar maar dan zet ik em in de koelkast. Liever zo dan minder vitale gist te laat hebben opgestart en daardoor in tijdsnood komen.

Offline muldereric

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 23-08-2017 12:26 u »
Ik ga zondag brouwen en heb gisteravond gesmackt. Vanavond een starter maken. Als de gist vitaal is dan is de starter eigenlijk te snel klaar maar dan zet ik em in de koelkast. Liever zo dan minder vitale gist te laat hebben opgestart en daardoor in tijdsnood komen.
Hoe maak jij je starter?

Online hans_nwk

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 23-08-2017 12:43 u »

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #18 Gepost op: 23-08-2017 13:07 u »

Offline Dugraph

• Vol lid
« Reactie #19 Gepost op: 23-08-2017 15:41 u »
Hoe maak jij je starter?

Inderdaad via de procedures op dit forum. Heb als laatste deze gelezen:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,30136.0.html

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #20 Gepost op: 23-08-2017 21:22 u »
Hoe lang het van tevoren moet trek ik me niet teveel aan. Meestal als ik halverwege het maischen ben geef ik er een klap. Vaak begint hij dan mooi op spanning te komen als het tijd is om te enten en anders gaat hij er ook direct in.

Groet,
Hans

Als je zo kort van te voren de gist activeert kun je het net zo goed achterwege laten.

Bij oudere verpakkingen kan het wel een paar dagen duren voordat de verpakking bol gaat staat. Als dat het geval is ontkom je er niet aan om ook een starter te maken. Daarom moet je bij een oudere verpakking ruim op tijd beginnen. Als onverwachts de verpakking snel bol staat zet je die in de koelkast. Op die manier rem je de stofwisseling van de gist en blijft de gist vitaal. Doe je dat niet dan teert de gist in op zijn reservestoffen en holt de kwaliteit achteruit. De verpakking kun direct uit de koelkast gebruiken om te enten of een starter te maken.
Ook in het geval een starter eerder uitgewerkt is dan verwacht kun je hem in de koelkast zetten. Het beste is het om dat te doen voordat hij uitgwerkt is. De gistcellen zitten dan vol met reservestoffen waardoor ze zich snel kunnen vermenigvuldigen.

Offline muldereric

• Vol lid
« Reactie #21 Gepost op: 23-08-2017 21:29 u »
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=123
De tags zijn je vriend!
Ja heb de tags al gebruikt en diverse topics gelezen. Allen die ik gelezen heb gingen echter uit van een depot wat opgekweekt wordt uit de fles. Nu is een smackpack natuurlijk zo goed als hetzelfde, maar toch vroeg ik mij af of er daarbij nog dingen anders gedaan worden. Heb helaas geen erlenmeyer, magneetroerder en moutextract, dus een starter maken wordt dan wat moeilijk .
Heb wel een extra smackpack.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #22 Gepost op: 23-08-2017 21:37 u »
Heb helaas geen erlenmeyer, magneetroerder en moutextract, dus een starter maken wordt dan wat moeilijk .
Heb wel een extra smackpack.

Je hebt waarschijnlijk wel een grote fles en een dichte stop. Fles voor de helft tot driekwart vullen met een moutextractoplossing SG 1040 (10%). Stop er op en goed schudden. Inhoud van de Wyeast verpakking er bij en weer goed schudden. Na 30 minuten stop er af, lucht toelaten, afsluiten en weer schudden. Afsluiten met een prop watten. -> Je hebt een starter gemaakt!

De tweede verpakking Wyeast kan natuurlijk ook.  ;)

Online hans_nwk

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 24-08-2017 09:54 u »
Als je zo kort van te voren de gist activeert kun je het net zo goed achterwege laten.
Zoals ik al schreef bolt de zak eigenlijk altijd al op voor ik ent.
Ook bestel ik over het algemeen populaire gisten met een goede doorloopsnelheid die ik in de week voor het brouwen bestel (enveloppenpost, werkt prima!).

Als je een zak al 3 maanden in de koelkast hebt liggen wordt het inderdaad anders.

Groet,
Hans

Offline muldereric

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 24-08-2017 10:28 u »
Hehe hij ligt er pas 2 dagen

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #25 Gepost op: 24-08-2017 20:10 u »
Zoals ik al schreef bolt de zak eigenlijk altijd al op voor ik ent.

In de korte tijd tussen activeren en opbollen kunnen er maar weinig nieuwe gistcellen gevormd worden. Vandaar dat je het net zo goed achterwege laten.
Het kapot slaan van de binnenzak heeft alleen maar zin als je de verpakking wat ouder is en je niet weet hoe vitaal de gist is. Het is is een controlemiddel. Wanneer je het een paar uur doet voor het enten kun je niet meer bijsturen.

Tags: