Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Eindelijk!  (gelezen 663 keer)

Offline Wim67

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Eindelijk!
« Gepost op: 18-08-2017 18:33 u »
Na maanden sparen heb ik eindelijk de centjes bij elkaar om een brouwketel te kunnen kopen. Na verschillende blikbrouwsels ( die eigenlijk allemaal hetzetzelfde smaken) kan ik straks hopenlijk "echt lekkere" bieren brouwen.
Mijn aankooplijstje ziet er als volgend uit:
Grainfather ketel
Grainfather spoelwaterketel
Arsegan moutmolen (walsen)
Micro pipe work grainfather voor de 10 ltr batches
Rvs roerspaan
Reinigingsmiddel voor de ketel
Filter voor de ketel
Hopspider
Moutschep
En wat klein spul.

Is het nu slim om een moutpaket erbij te nemen of ga ik voor een recept en meteen het diepe in?
Ik heb al een gistkast en vergistingsvaten. Twijfel nog over de conische fermenter van Grainfather.
Denk dat mijn gistkast het ook wel gaat doen als ik een ondergister wil brouwen.

Hebben jullie nog suggesties en of aanvullingen?

Gr wim

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Munckerik

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Eindelijk!
« Reactie #1 Gepost op: 18-08-2017 18:47 u »
Daar ga je geen spijt van krijgen!
Ik heb de Grainfather conical fermenter, top ding. Zonder koelmogelijkheid kun je problemen krijgen met een te hoge temperatuur, hij isoleert waanzinnig goed dus de warmte die vrijkomt tijdens het gisten kan hij niet kwijt. Imake heeft (als tussen oplossing) pompjes beloofd zodat je met koud water kunt koelen maar die zijn (ook) nog niet leverbaar.

Online Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 18-08-2017 23:58 u »
Je geeft een bak geld uit aan je hobby en dan twijfel je nog of je een moutpakket moet kopen? Dare to brew!!!
Wat mout, hop en gist kost niet zoveel en houd zich meestal wel een tijdje. Recepten maken is niet zo heel moeilijk hoor, bij twijfel plaats je het op het forum dan krijg je meestal goed advies waar je ook nog veel van leert. En anders neem je een bewezen recept of iet uit BrouwHulp.

Je eerste echte brouwsel zal sowieso lekker worden!

Offline verriet

• ABV De Bierkaai
  • Boven 10 berichten
  • *
    • BlaBlaBlog.nl
« Reactie #3 Gepost op: 19-08-2017 08:32 u »
Voor het inmaischen zou ik er ook nog zo'n houten roerlepel bij nemen. Dat werkt prettiger dan met die dunne RVS (die tijdens de kook wel top is). Mooie set wordt dat hoor!

Offline Adbrouwt

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
    • ABV de bierkaai
« Reactie #4 Gepost op: 20-08-2017 10:36 u »
Mooie brouwset. Ik roer nog steeds met volle tevredenheid in pannen. Ik ben andersom begonnen. Ik heb nu mout en hop wat voor ketel past daarbij.
Mijn advies gewoon een keer langs een brouwwinkel met een recept in je handen en inkopen maar.
Veel plezier met brouwen.

Tags: