Recepten leren 'lezen' vs wiki/cursus

Gestart door thezewery, 18-08-2017 14:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thezewery

Heb nu een paar keer de wiki/cursus doorgelezen en probeer deze te koppelen aan de recepten die ik op het forum voorbij zie komen. Gaat best goed (puur op theoretische basis hé), maar de volumes wil ik maar niet begrijpen.

Ruwweg heb ik begrepen om bijvoorbeeld 30 liter bier te brouwen heb je 6 kg mout nodig, 60 g hop en wat gist.

Als ik dan de opbouw van een recept neem, neem ik aan dat voornoemde 30 liter staat onder de rubriek 'basis', bij item 'volume'.

Maar bij de rubriek 'water en brouwzouten' staat dan bij 'water uit xxx' meer alsdan het volume onder basis.
Mijn aanname is dat dit water is dat wordt opgenomen door het mout en er tijdens filteren niet meer uitkomt.

Daarnaast wordt er spoelwater genoemd. Is dit de hoeveelheid water die wordt toegevoegd om het verlies in vorige stap te compenseren en weer op het volume onder basis uit te komen?

Daarnaast: in de cursus staat filteren en herfilteren totdat er een heldere vloeistof overblijft, en daarna pas spoelwater.
Moet dit ook geherfilterf worden of blijft dit per definitie helder omdat het filter in de vorige stap al helemaal top is gemaakt?

Overigens zie je op div andere sites en youtube dat het spoelwater gewoon vanaf het begin gelijk erbij gekiept wordt..
Is dit nadelig?

Hoop dat iemand me kan uitleggen (of een link naar bv hoe recepten te lezen of, want deze heb ik niet kunnen vinden, wat op zich ook weer niets zegt...)

hans_nwk

Citaat van: thezewery op 18-08-2017  14:22 uAls ik dan de opbouw van een recept neem, neem ik aan dat voornoemde 30 liter staat onder de rubriek 'basis', bij item 'volume'.
correct
Citaat van: thezewery op 18-08-2017  14:22 umaar bij de rubriek 'water en brouwzouten' staat dan bij 'water uit xxx' meer alsdan het volume onder basis.
Mijn aanname is dat dit water is dat wordt opgenomen door het mout en er tijdens filteren niet meer uitkomt.
Inderdaad + het water dat verdampt tijdens je proces.
Citaat van: thezewery op 18-08-2017  14:22 uDaarnaast wordt er spoelwater genoemd. Is dit de hoeveelheid water die wordt toegevoegd om het verlies in vorige stap te compenseren en weer op het volume onder basis uit te komen?
Dit is het water dat je door de mout/bostel laat lopen om het wort uit de de bostel te spoelen.

Groet,
Hans

thezewery

Bedankt Hans!
Dat van spoelwater was me duidelijk, misschien niet heel handig verwoord.
De totale hoeveelheid water is incl verdamping, maar dat zal toch vooral tijdens koken zijn en niet zozeer daarvoor?

Dus als ik het goed begrijp en ik wil 30 liter hebben, dan kan er staan bij 'water en brouwzouten' (gaat niet om de getallen maar om het idee)
40l water uit xx
15l spoelwater

Is dan die 15 liter spoelwater ook inbegrepen in de 40 liter water of heb ik inderdaad 55 liter water nodig om op 30 liter uit te komen?

hans_nwk

Ik weet niet precies waar je aan refereert bij basis etc.

Maar als je brouwsoftware gebruikt geef je daar in op voor je installatie wat de verdamping is per uur (of zoals in BrouwHulp % per uur, vind ik zelf niet zo handig omdat je dan altijd dezelfde hoeveelheid zou moeten brouwen), hoeveel er achter blijft na het filteren, na het koken en in je gistvat.
Ook houdt de software rekening met de absoptie door je mout.

Als je deze getallen kent (en je zult ze moeten weten en dus zorgen dat je ze kent kun je het wel beredeneren.

Groet,
Hans

Neetje

Citaat van: thezewery op 18-08-2017  15:18 uDus als ik het goed begrijp en ik wil 30l hebben, dan kan er staan bij 'water en brouwzouten' (gaat niet om de getallen maar om het idee)
40l water uit xx
15l spoelwater

is dan die 15l spoelwater ook inbegrepen in de 40l water of heb ik inderdaad 55l water nodig om op 30l uit te komen?

Kijk bij BrouwHulp eens op de pagina Maischen, water. Zal je tussen 40 en 45 liter nodig hebben.
Dan zie je de hoeveelheid maischwater en spoelwater staan.
(Graanabsorbie, filterkuipverlies en verdamping staan erbij)

thezewery

Citaat van: hans_nwk op 18-08-2017  15:31 uIk weet niet precies waar je aan refereert bij basis etc.

Basis zie ik bv staan als 1e rubriek (tesamen met bv naam recept en brouwdatum, enz) bij de uitdraaien (volgens mij BrouwHulp) die op dit forum worden gepost..

thezewery

Citaat van: Neetje op 18-08-2017  15:45 uKijk bij BrouwHulp eens op de pagina Maischen, water. Zal je tussen 40 en 45 liter nodig hebben.
Dan zie je de hoeveelheid maischwater en spoelwater staan.
(Graanabsorbie, filterkuipverlies en verdamping staan erbij)
Hmmm...ik heb geen BrouwHulp. Sowieso geen enkele software wat dat betreft, om de eenvoudige reden dat ik daar (nog) niet aan toe ben, probeer eerst alles te begrijpen. vandaar dit topic.
Maar als ik het goed begrijp zit er dus een goede beschrijving/handleiding/cursusachtig iets bij BrouwHulp?
<driftigGoogleSearchmode=on>

marc0871

6 Kilo mout 0p 30 liter bier wordt alvast geen straffe ^-^

Maar goed, om het voorbeeld aan te houden;
Je wil een verhouding water:mout van ongeveer 3:1.
Je brengt dan voor 6 kilo mout X 3 = 18 liter water op temperatuur.
De mout neemt ongeveer een liter per kilo water op (is dus 6 liter verlies. Hou je er 12 over. Ongeveer.), waar je dus rekening mee moet houden met spoelen.
Daarnaast moet je ook rekening houden met de verdamping tijdens het koken.
Zeg nou eens dat je een uur kookt en daarbij verdamp je 2 liter.

Dus;

Maischwater      18
Verlies mout         6-
Verlies koken        2-
                            ---
zonder spoelen   10

Gewenst volume       30
Zonder spoelen         10-
                                   ---
Benodigd spoelwater 20

Voor de brouw van 30 liter bier, heb je dan een totaal van 38 liter water nodig.

Citaat van: Neetje op 18-08-2017 &nbsp;15:45 ufilterkuipverlies )

Ach, die ben ik nog vergeten in de berekening :-[
Evenals het verlies bij overhevelen/aflaten naar gistvat.
Vind ik voor mezelf eigenlijk ook niet zo vreselijk belangrijk ;D

marc0871

Citaat van: thezewery op 18-08-2017 &nbsp;15:53 uHmmm...ik heb geen BrouwHulp. sowieso geen enkele software wat dat betreft, om de eenvoudige reden dat ik daar (nog) niet aan toe ben, probeer eerst alles te begrijpen. vandaar dit topic.
Maar als ik het goed begrijp zit er dus een goede beschrijving/handleiding/cursusachtig iets bij BrouwHulp?
<driftigGoogleSearchmode=on>

http://wittepaard.roodetoren.nl/index.php/BrouwHulp

Neetje

Citaat van: thezewery op 18-08-2017 &nbsp;15:53 uMaar als ik het goed begrijp zit er dus een goede beschrijving/handleiding/cursusachtig iets bij BrouwHulp?


Als je in de bovenbalk op het vraagteken drukt, opent een pdf met 75 pagina's.

Eric v B

Citaat van: thezewery op 18-08-2017 &nbsp;15:53 uHmmm...ik heb geen BrouwHulp. sowieso geen enkele software wat dat betreft, om de eenvoudige reden dat ik daar (nog) niet aan toe ben, probeer eerst alles te begrijpen. vandaar dit topic.
Maar als ik het goed begrijp zit er dus een goede beschrijving/handleiding/cursusachtig iets bij BrouwHulp?
<driftigGoogleSearchmode=on>
Brouwen met software is makkelijker dan zonder. Gewoon installeren en spelen met de software is ook leerzaam.

Jacques

Citaat van: thezewery op 18-08-2017 &nbsp;14:22 uDaarnaast: in de cursus staat filteren en herfilteren totdat er een heldere vloeistof overblijft, en daarna pas spoelwater.
Moet dit ook geherfilterd worden of blijft dit per definitie helder omdat het filter in de vorige stap al helemaal top is gemaakt?

Overigens zie je op div andere sites en youtube dat het spoelwater gewoon vanaf het begin gelijk erbij gekiept wordt..
Is dit nadelig?

Om zo veel mogelijk "rommel" kwijt te zijn voordat je het wort verzamelt wordt aanbevolen de troebele wort terug te gieten.

Het vanaf het begin toevoegen van spoelwater wordt vooral gedaan bij de BIAB-methode. Je kunt bij die methode niet fatsoenlijk spoelen tenzij je de zak in een emmer laat zakken met aan de onderkant een rooster en een kraan onder het rooster. Het spoelwater doe je dan niet bij het maischwater maar warm je apart op. Het voordeel van deze werkwijze is dat je hogere rendement haalt. Het nadeel is dat je meer apparatuur nodig hebt.

Oscar

Citaat van: thezewery op 18-08-2017 &nbsp;15:53 uSowieso geen enkele software wat dat betreft, om de eenvoudige reden dat ik daar (nog) niet aan toe ben, probeer eerst alles te begrijpen.

BrouwTV  Veel kijk plezier..hier zul je veel van leren... :brouwen:  en Daarna Brouwsoftware downloaden en lekker gaan Brouwen  :brouwen:

thezewery

Allen bedankt! Is allemaal weer een heel stuk duidelijker en heb weer een hoop te lezen en te kijken!

Hay

Er zijn veel verschillende manieren van brouwen.
Als eerste moet je voor jezelf uit gaan maken op welke manier en met welke installatie je wil gaan brouwen.
En dan moet je daar op die manier gericht info gaan zoeken.
En een brouwprogamma aanschaffen en dan zul je zien dat heel veel vragen al vanzelf beantwoord worden.
Anders ga je alles door mekaar halen en dat schiet niet op.

thezewery

Hoe kan ik zonder eerst info te verzamelen voor mezelf uitmaken op welke manier en met welke installatie ik wil gaan werken als er verschillende mogelijkheden zijn? :weetniet:

William

Citaat van: thezewery op 19-08-2017 &nbsp;12:08 uHoe kan ik zonder eerst info te verzamelen voor mezelf uitmaken op welke manier en met welke installatie ik wil gaan werken als er verschillende mogelijkheden zijn? :weetniet:

Volgens mij zijn de belangrijkste criteria:
- ben je een bouwer of een brouwer
- hoeveel ruimte heb je
- hoeveel geld wil je er aan uitgeven

Word lid van een brouwclub en kijk wat de verschillende mensen gebruiken. Dan is een keuze snel gemaakt.

Brouwers

Citaat van: thezewery op 19-08-2017 &nbsp;12:08 uhoe kan ik zonder eerst info te verzamelen voor mezelf uitmaken op welke manier en met welke installatie ik wil gaan werken als er verschillende mogelijkheden zijn? :weetniet:
Ik ben ondertussen al met mijn 5e installatie aan het brouwen in 3,5 jaar. Ik denk dat het nu wel zo'n beetje heb wat ik wil. Begonnen met 21 liter pan, brander en filterkuip. De pan was te pan te klein voor 15 liter, daarom 55 liter pan aangeschaft. Daarna een 50 liter Braumeister aangeschaft omdat het hele automatiseren mij wel handig leek plus de thuissituatie veranderde. De Braumeister 50 werkte op zich redelijk, maar omdat ik maar 20 liter brouwde werd het syteem te beperkend (minimale mout en water hoeveelheid) en te zwaar. De Braumeister 50 omgewisseld voor een Braumiester 20. Nadeel hiervan was ook weer de volume beperkingen en naar mijn idee te weinig vermogen van de pan. Ik brouw buiten en ik was dus vooral bezig met wachten. Brouwdag duurde dan al gauw 7-7,5 uur. Voor ik het vergeet een ander nadeel van de Braumeister vond ik eigenlijk dat schoonmaken veel meer tijd kost tov een simpele pan. Nu teruggegaan naar een geisoleerde filterkuip (koelbox maisch idee) plus pan en een inductieplaat. Ben nu meestal 5-6 uur bezig en merk weer meer zin in bierbrouwen te hebben.

Hoe dan ook, alle manieren van brouwen hebben zijn beperkingen en er is niet een manier. Ik denk dat je eerst moet afvragen hoeveel geld je hebt en hoeveel je wilt brouwen. Kijk eens bij andere brouwers. Koop iets met wat ruimte over zodat je wat flexibiliteit hebt. Maar vooral niet te lang blijven afvragen wat beter is en gewoon beginnen. Alle systemen hebben beperkingen, je moet gewoon zelf ervaren wat jij het fijnst vindt werken.

Jacques

Je moet ook leren werken met je installatie. Dat geldt voor elke installatie.
Ook ik heb moeten leren om te gaan met mijn Braumeister 20. Ik was gewend om te verwarmen met gas. Dat gaat allemaal sneller dan met elektriciteit. Een gasbrander heeft veel meer capaciteit dan een doorsnee verwarmingsspiraal. Ik heb geleerd dat ik mijn Braumeister goed moet isoleren en dat buiten brouwen veel warmteverlies geeft. Dat doe ik niet. Schoonmaken vind ik niet zo veel werk. Een kwestie van een oplossing van PBW maken en rondpompen. Even met een schuurlapje langs de verwarmingsspiraal en klaar. Overigens heb ik geen hekel aan schoonmaken.

Ik ben het met Brouwer het eens dat je met alle automaten die tegenwoordig te koop zijn geen beter brouwt dan met een gewone pan en koelbox.

Hay

Als je op een makkelijke manier wil beginnen met het maischproces dan is dit misschien wat voor je:

 http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,34874.0.html

Ik ben zo ook begonnen en heb zo meer dan 40 brouwsels gebrouwen.
Sterker nog ik doe mijn koelbox niet weg want af en toe gebruik ik hem nog.
Brander en ketel erbij en je bent bijna klaar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.