Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Walsenmolen, goedkoop vs duur  (gelezen 817 keer)

Offline emiel1

• Vol lid
  • Land: nl
    • North Brews' facebookpagina
Walsenmolen, goedkoop vs duur
« Gepost op: 18-08-2017 12:10 u »
Ik vind het tijd geworden om een walsenmolen aan te schaffen, maar ik zit al een tijdje te twijfelen voor welke ik zal gaan.
Hier op het forum lees ik enthousiaste verhalen over goedkope Chinese modellen, maar ook over dure Ma(l/t)tmills, maar ik kom er niet erg uit of er nou veel merkbaar verschil is. Momenteel heeft de Brouwmarkt hun eigen merk walsenmolen in de aanbieding, dat lijkt me een goede deal, maar de ruim 2x zo dure MattMill ziet er ook goed en degelijk uit. Wat ik me dus eigenlijk afvraag, is zo'n dure walsenmolen het prijsverschil waard, of kun je als hobbybrouwer net zo goed voor een goedkope gaan?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
Re: Walsenmolen, goedkoop vs duur
« Reactie #1 Gepost op: 18-08-2017 13:29 u »
Ik heb die van Brouwmarkt. Prima apparaat, makkelijk af te stellen.

Offline McMelloW

• Super lid
  • Huysbrouwerij 'Op Zuylen'
« Reactie #2 Gepost op: 18-08-2017 13:40 u »
Molen van Brouwmarkt lijkt mij prima. Tenzij je natuurlijk 100 kg mout per week wil schroten, dan zou ik naar iets groter kijken.

Online CeesM

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #3 Gepost op: 18-08-2017 13:55 u »
Ik vind het tijd geworden om een walsenmolen aan te schaffen, maar ik zit al een tijdje te twijfelen voor welke ik zal gaan.
Hier op het forum lees ik enthousiaste verhalen over goedkope Chinese modellen, maar ook over dure Ma(l/t)tmills, maar ik kom er niet erg uit of er nou veel merkbaar verschil is. Momenteel heeft de Brouwmarkt hun eigen merk walsenmolen in de aanbieding, dat lijkt me een goede deal, maar de ruim 2x zo dure MattMill ziet er ook goed en degelijk uit. Wat ik me dus eigenlijk afvraag, is zo'n dure walsenmolen het prijsverschil waard, of kun je als hobbybrouwer net zo goed voor een goedkope gaan?
Bij de MattMill moet al je mout door dat kleine gat. Ik heb deze, dan hou je nog wat over om wat extra's aan te schaffen.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 18-08-2017 14:02 u »
Ik ben zelf een jaar geleden overgestapt naar de mattmill compact. Had voorheen zo'n chinees model walsenmolen zoals die van de Brouwmarkt. Wat me opviel is dat standaard het schrootsel veel mooier is met de mattmill. Vanwege de grote rollen wordt de korrel beter geplet. Hij schroot ook veel sneller dan de Chinese variant. Nadeel is dan weer dat je niet meer met een accuboormachine kan schroten, laat staan vochtig schroten. Hij draait een stuk zwaarder. Pak nu standaard mijn boormachine, die trekt het prima maar draait eigenlijk te snel. Verder is het ding vrij karig uitgerust, je hebt geen draaihendel en geen moutbak.

Met zo'n chinees modelletje valt ook wel goed schrootsel te maken maar vergt wat meer afstel werk. Het is maar net wat je kan betalen en hoe degelijk je het apparaat wil hebben.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #5 Gepost op: 18-08-2017 14:08 u »
Ik heb een overbrenging van een oude handboor met tandwielkast
Deze kosten een paar euro bij een kringloopwinkel
Reduceert een aantal keren en de boormachie kan op volle toeren draaien en mijn molen ca150 rpm.
Laatst 40 kg achter elkaar geschroot.

Offline emiel1

• Vol lid
    • North Brews' facebookpagina
« Reactie #6 Gepost op: 22-08-2017 09:30 u »
Bedankt voor de reacties! Ben er nog steeds niet uit, maar de aanbieding loopt nog even :)

Tags: schroten