Brown malt van Brouwmarkt

Gestart door William, 17-08-2017 21:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Voor een RIS, een porter en een stout had ik brown malt gekocht bij Brouwmarkt. Het doel was om een mooie koffiesmaak aan het bier te krijgen. Ik had deze brown malt al eerder gebruikt met die mooie koffiesmaak.

Nu merk ik dat al deze bieren een redelijk sterke salmiaksmaak hebben, niet de koffiesmaak die ik met vergelijkbare recepten en gist heb gekregen.

Nu was dit een batch brown malt die in de aanbieding was (zo'n 4,5 kg emmer met een rode op=op stikker, tht 18-12-2018).

Iemand soortgelijke ervaringen?

PP

Zowel vorig als dit jaar een porter, 1,062 gebrouwen met o.a. 10% bruine mout, THT 16 aug 16, gekocht via Brouwmarkt.
De bieren werden als zeer aangenaam, met een toon van salmiak, beschreven.

groet, Paul

Marcel_k

William, de Gold Swaen Brown? Of bedoel je een andere?

William

Citaat van: Marcel_k op 17-08-2017  23:22 uWilliam, de Gold Swaen Brown? Of bedoel je een andere?

Nee, de Thomas Fawcet Brown Malt.

Citaat van: PP op 17-08-2017  21:56 uZowel vorig als dit jaar een porter, 1,062 gemaakt met o.a. 10% bruine mout, THT 16 aug 16, gekocht via Brouwmarkt.
De bieren werden als zeer aangenaam, met een toon van salmiak, beschreven.
groet, Paul

Dus geen koffie zoals de website van Brouwmarkt belooft en ik ook ervaren heb?

seed7

Ja. Soms heeft die dat en wat ik wel eens heb opgemerkt is dat er dan redelijk veel verschil ik de kleur van de korrels zit, alsof ze een iets te donkere batch (salmiak smaak) terug hebben gemengd met een wat lichtere. Als je mouten roostert tussen ca. 200 en 500 ebc vormen zich smaakstoffen die je niet wilt hebben en die je ook niet kwijtraakt/verdampt zoals dat wel lukt boven de 500 EBC.

Als de mout top is krijg je een smaak van bittere pure chocolade en een vleug koffie met opvallend weinig echte brandsmaak. 150 EBC, ongeblend, is optimaal.

Ingo

RienP

Ik heb van dezelfde batch ook een emmertje. Ik heb hier een porter mee gebrouwen en het valt me ook op dat de smaak droppiger/ meer salmiak is dan ik bij een eerdere batch had.

tdejong


BLUB

Citaat van: tdejong op 18-08-2017  10:38 u.

Je punt is gemaakt  ;)

 :degroeten:

BLUB

tdejong

Haha ja typte het in de verkeerde maar kreeg het bericht niet verwijderd.

William

Citaat van: seed7 op 18-08-2017  09:49 uJa. Soms heeft die dat en wat ik wel eens heb opgemerkt is dat er dan redelijk veel verschil ik de kleur van de korrels zit, alsof ze een iets te donkere batch (salmiak smaak) terug hebben gemengd met een wat lichtere. Als je mouten roostert tussen ca. 200 en 500 ebc vormen zich smaakstoffen die je niet wilt hebben en die je ook niet kwijtraakt/verdampt zoals dat wel lukt boven de 500 EBC.

Als de mout top is krijg je een smaak van bittere pure chocolade en een vleug koffie met opvallend weinig echte brandsmaak. 150 EBC, ongeblend, is optimaal.

Ingo

De sterk verschillende kleuren van de individuele korrels was me ook al opgevallen. De batch was juist opvallend homogeen van kleur (de "goede koffie" brown malt leek inhomegener) met trouwens wel relatief veel donkere puntjes en wat kleinere korrels. Misschien hebben ze deze te weinig teruggemengd.

Zou dat de reden zijn dat deze voor zowat de helft van de prijs werd aangeboden? (dat was niet de reden om deze te kopen :)).

Citaat van: RienP op 18-08-2017  10:28 uIk heb van dezelfde batch ook een emmertje. Ik heb hier een porter mee gebrouwen en het valt me ook op dat de smaak droppiger/ meer salmiak is dan ik bij een eerdere batch had.

Dusdanig dat het teleurstellend is?

Ik zal Brouwmarkt eens om commentaar vragen door op deze draad te wijzen

PP

iIdem: de Thomas Fawcet Brown Malt.

Persoonlijk vond ik de smaak karakteristiek voor de porter.
Ik had ook chocolade mout toegevoegd.
Zoals aangegeven werd ook een toon van salmiak waargenomen.

groet, Paul

brouwmus

Ik heb alleen ervaring met de verpakkingen van 1 kg Brown Malt (TF), deze hadden die salmiak/dropsmaak niet (gelukkig want ik hou er niet van).
Deze mout gebruik ik ook voor de chocolade- en koffiesmaak in mijn porter. Het is een van mijn favoriete recepten, daarom bedankt voor het starten van dit draadje, hopelijk kan Brouwmarkt hier nog reageren.

Braumarkt BV

Inmiddels hebben wij de vraag bij Thomas Fawcett neergelegd zodra ik reactie heb zal ik dat hier posten.
De reden dat de emmers in de aanbieding waren is dat een over enthousiaste medewerker
van de productie afdeling een batch van 200 i.p.v. 50 emmer had afgevuld.

PS mensen die niet tevreden zijn met deze mout mogen hun emmertje uiteraard ruilen.
Meld je dan even bij mij met een pm.

Groet,

Sebastian Busch

RienP

Citaat van: William op 18-08-2017  11:39 uDusdanig dat het teleurstellend is?

Dat niet zozeer, maar anders dan ik voor ogen had o.b.v. eerdere ervaring met Brown Malt van Thomas Fawcett (ook bij Brouwmarkt gekocht). Ik zal straks thuis eens naar de korrels kijken.

Markiej87

Compliment voor de reactie van Brouwmarkt.

William

Citaat van: Markiej87 op 18-08-2017  14:43 uCompliment voor de reactie van Brouwmarkt.

Inderdaad :duimop: , nette reactie.

Ik hoef niet zo nodig compensatie o.i.d. maar wil wel op constante kwaliteit van grondstoffen aan kunnen. Ik ben benieuwd wat de oorzaak is (als die er is).

brouwmus

Ja, goed opgepakt door Brouwmarkt, hulde!
Erg benieuwd wat de oorzaak geweest is. (Nieuwe machine of iets anders veranderd in het proces of de installatie?)

William

Citaat van: Brouwmarkt BV op 18-08-2017  13:28 uInmiddels hebben wij de vraag bij Thomas Fawcett neergelegd zodra ik reactie heb zal ik dat hier posten.

Ik ben benieuwd of er al een reactie van Thomas Fawcett is gekomen :)

Herman

Mijn eerste ervaring met de Brown Malt (2010) was juist dat deze een behoorlijke salmiak smaak heeft. Ik heb hem daarom nooit meer gekocht. Het is voor mij dus even de vraag of de standaard van Thomas Fawcett nu salmiak is of juist niet?

Jacques

Citaat van: Herman op 07-09-2017  22:45 uMijn eerste ervaring met de Brown Malt (2010) was juist dat deze een behoorlijke salmiak smaak heeft. Ik heb hem daarom nooit meer gekocht. Het is voor mij dus even de vraag of de standaard van Thomas Fawcett nu salmiak is of juist niet?

Ik gebruik deze mout regelmatig in donkere bieren. Vind het een aantrekkelijke mout zeker voor een stout en porter. Salmiak? Niet noemenswaardig vind ik. Maar dat kan komen door het feit dat ik een liefhebber ben van salmiak...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.