Simpel IPA recept

Gestart door muldereric, 17-08-2017 20:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

muldereric

Tijd voor iets anders, ik ga een IPA brouwen. Heb geen ervaring met de stijl (behalve het drinken ervan  :proost:).
Wil een eenvoudige moutstort met voornamelijk pale mout en een beetje caramunich voor wat meer body en kleur.
Als gist zijn er legio opties zoals US-05, WLP001, US West Coast Yeast M44 enzovoorts. Ik ga de all-rounder Danny's Favorite 50 (smackpack) gebruiken vanwege de goede dingen die ik erover gelezen heb.
Ik houd persoonlijk van de grapefruit/citrus tonen en heb daarom gekozen voor Citra en Cascade als hop. De hoeveelheden heb ik eerlijk gezegd een beetje op de gok gedaan, met een scheef oog kijkend op bestaande recepten.

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkIPA001
Naam receptCitra Sway IPA
Brouwdatum
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume18,0 l
Begin SG1,063 SG
Berekende kleur (Morey)23 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)62 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Breda
1,2 gCaCl2
6,60 gCaSO4
2,60 gNaHCO3
7,62 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
147 mg/l8 mg/l53 mg/l288 mg/l35 mg/l208 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,75 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC92,2 %
0,40 kgCara 120Dingemans120 EBC7,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust67,0 °C1 min.60 min.3,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.10 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
15,0 gCascadepellets5,5%first wort hop11,9 IBU
15,0 gCitrapellets12,0%first wort hop26,0 IBU
10,0 gCitrapellets12,0%20 min.9,6 IBU
25,0 gCitrapellets12,0%10 min.14,3 IBU
60,0 gCascadebellen5,5%koudhop0,0 IBU
50,0 gCitrapellets12,0%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1x smackpack XL (125ml)Danny's Favorite 50 (1450)bovengist

Mijn bedoeling is niet om een hoogstaande IPA te brouwen, maar om eens een IPA te proberen die enigszins doordrinkbaar is.
Op- en aanmerkingen ten aanzien van het verbeteren (no-go's vermijden) van het recept zijn welkom.
Bij voorbaat dank  :brouwen:

Biertje1985

Ik denk dat dit een prima (IPAish) bier gaat opleveren, maar:

Misschien kan je van dit filmpje van een echte IPA expert (Stone Brewing) wat aantekeningen onttrekken.
ik heb er het een en ander van opgestoken en ik moet eerlijk zeggen dat ik sinds dien merkbaar betere IPA's brouw.



Misschien wil je wat voor een echte IPA, wat meer hop toevoegen zeker in het latere stadium
je mag best 100 gram drooghop toepassen en een hele flinke wirlpool doen om de hopsmaak en het aroma op te krikken.

Misschien als je rond dit SG zit kan je best nogwel naar 50-60 IBU gaan, maar dat is echt persoonlijk, ik denk dat ik wat meer hop forward ga met de IPA in plaats van gebalanceerd.

Citra geeft als aroma hop/dryhop vaak dat geurtje wat vaak omschreven word als "catty" (zoek maar eens) dit kan niet iedereen waarderen.
Cascade lijkt mij lekkerder als deze de boventoon voert.

Mooie gistkeuze voor een IPA overigens. Persoonlijk ben ik klaar met de US-05 ik vind die gist zeker goed en het past bijna overal bij maar er zijn naar mijn idee betere alternatieven.
Ik gebruik voor de naar mijn idee meer geslaagde IPA recepten de WY American Ale II en de WY London ESB mede omdat deze beter uitvlokken, wat met drooghoppen wat voordelen met zich mee brengt. (In amerikaanse IPA) maar Denny's favorite heeft ook wel een lekker profiel.

Ik heb laatst een Maris Otter SMASH IPA met Centennial gebrouwen en die is echt heel erg lekker geworden, een ware grapefruit bom.
De simpelste variant van een IPA maar zeker een groot succes. (Als je wilt geef ik het recept)

Overigens blijf ik dit draadje wel even volgen want wellicht komen er nog mooie tips/aanvullingen uit:

Hierbij mijn aantekeningen van het Mitch steele interview:
Let overigens niet op de opbouw van dit document dit heb ik tijdens het filmpje opgesteld zonder na te lezen en te corrigeren.

Winne2

Interresant, wat betreft de aantekeningen. Vooral circuleren tijdens droog-hopping lijkt me wel wat.Zal het filmpje ook eens bekijken.

muldereric

Citaat van: Biertje1985 op 17-08-2017  22:18 uIk denk dat dit een prima (IPAish) bier gaat opleveren, maar :

Misschien kan je van dit filmpje van een echte IPA expert (Stone Brewing) wat aantekeningen onttrekken.
ik heb er het een en ander van opgestoken en ik moet eerlijk zeggen dat ik sinds dien merkbaar betere IPA's brouw.



Misschien wil je wat voor een echte IPA, wat meer hop toevoegen zeker in het latere stadium
je mag best 100 gram drooghop toepassen en een hele flinke wirlpool doen om de hopsmaak en het aroma op te krikken.

Misschien als je rond dit SG zit kan je best nogwel naar 50-60 IBU gaan, maar dat is echt persoonlijk, ik denk dat ik wat meer hop forward ga met de IPA in plaats van gebalanceerd.

Citra geeft als aroma hop/dryhop vaak dat geurtje wat vaak omschreven word als "catty" (zoek maar eens) dit kan niet iedereen waarderen.
Cascade lijkt mij lekkerder als deze de boventoon voert.

Mooie gistkeuze voor een IPA overigens. Persoonlijk ben ik klaar met de US-05 ik vind die gist zeker goed en het past bijna overal bij maar er zijn naar mijn idee betere alternatieven.
Ik gebruik voor de naar mijn idee meer geslaagde IPA recepten de WY American Ale II en de WY London ESB mede omdat deze beter uitvlokken, wat met drooghoppen wat voordelen met zich mee brengt. (In amerikaanse IPA) maar Denny's favorite heeft ook wel een lekker profiel.

Ik heb laatst een Maris Otter SMASH IPA met Centennial gebrouwen en die is echt heel erg lekker geworden, een ware grapefruit bom.
De simpelste variant van een IPA maar zeker een groot succes. (Als je wilt geef ik het recept)

Overigens blijf ik dit draadje wel even volgen want wellicht komen er nog mooie tips/aanvullingen uit:

Hierbij mijn aantekeningen van het Mitch steele interview :
Let overigens niet op de opbouw van dit document dit heb ik tijdens het filmpje opgesteld zonder na te lezen en te corrigeren.
Bedankt voor je feedback, heel nuttig!
Ben zeker geinteresseerd in je recept met de Centennial. Zat zelf al te twijfelen tussen citra en centennial. Misschien dat ik het nog wel om ga gooien, maar moet nog even afwegen wat ik precies wil. Vindt de smaak van de citra ook lekker, maar ....keuzes keuzes keuzes [emoji57]

Biertje1985

Citaat van: muldereric op 18-08-2017  00:29 uBedankt voor je feedback, heel nuttig!
Ben zeker geinteresseerd in je recept met de Centennial. Zat zelf al te twijfelen tussen citra en centennial. Misschien dat ik het nog wel om ga gooien, maar moet nog even afwegen wat ik precies wil. Vindt de smaak van de citra ook lekker, maar ....keuzes keuzes keuzes [emoji57]

Ik ken het dilemma al te goed, ik had nog een behoorlijk veel centennial over. Het recept is ontstaan vanuit de hop.
Dat maakte het voor mij makkelijker want ik had ook nog een  3/4 zak maris otter staan en ik vond het zonde om weer extra mouten aan te kopen waardoor die maris otter weer verouderd. Aan het eind van de zomer probeer ik de mout / hop die die in de afgelopen winter/voorjaar gekocht is meestal op te maken zodat ik weer nieuwe mout en hop kan aankopen. De hop keuze vind ik nogal persoons gebonden bij een IPA. Mooi vind ik dat bij een smash IPA je de mogelijkheid heb een hopsoort goed te leren kennen. Ik heb het recept nu niet voorhanden maar daar kom ik later even op terug.


TymonK

Verschil tussen Centennial en Citra is er wel degelijk. Van beide een SMASH variant gedronken. Vond de citra wat meer uitgesproken.

Als je een doordrinkbare IPA wilt maken is de bitterhop gift (60 min koken) aan de hoge kant. Ik heb ooit het advies gekregen max 25% van de IBUs in deze fase (dus 10 IBU als het eindresultaat 40 moet worden). Maargoed, daar ben ik zelf ook nog mee aan het experimenteren...

Ernesto

Beetje meer bitter kan inderdaad best, zoals biertje1985 ook al aangeeft. Tevens wat meer hopgiften richting eind/whirlpool.
Een IPA kan ook prima in een eenstapsmaisch op 66/67 graden, het hangt er natuurlijk ook vanaf of je voorkeur hebt voor een droger bier of een bier met meer restsuikers. Ik denk wel dat 75 min op 64 graden, aan de lange kant is. Bij mijn laatste IPA heb ik 't volgende schema gebruikt: 40 min op 63C, 20 min op 72 en dan nog even doorverwarmen naar 78C. Gaf een mooie balans tussen de hop (Amarillo) en de restsuikers.


Biertje1985

Citaat van: TymonK op 18-08-2017  09:05 uVerschil tussen Centennial en Citra is er wel degelijk. Van beide een SMASH variant gedronken. Vond de citra wat meer uitgesproken.

Als je een doordrinkbare IPA wilt maken is de bitterhop gift (60 min koken) aan de hoge kant. Ik heb ooit het advies gekregen max 25% van de IBUs in deze fase (dus 10 IBU als het eindresultaat 40 moet worden). Maargoed, daar ben ik zelf ook nog mee aan het experimenteren...
Er wordt ook nergens gesuggereerd dat daar geen verschil tussen zit tussen citra en centennial, sterker nog die liggen best wel ver uit elkaar zeker kwa aroma.
De 60 min gift of FWH gift daar kan je oneindig mee experimenteren maar ik denk inderdaad dat je die moet beperken. of juist alle ibu mee laten geven en dan een wirlpool en een dry hop, dan zit het aroma er ook goed in. Dat is een keuze bij het maken van het hopschema. ik wil daar geen harde waarde aan koppelen. Maar als je met stappen de hoppen meekookt dan zal de eerste gift niet zo groot zijn anders gebruik je te weinig hop.

muldereric

Op basis van opmerkingen heb ik mijn recept aardig aangepast.

Wijzigingen:
- Verhouding pale mout en caramunich veranderd van 90%-10% naar 95%-5%;
- De 60 min hopgift eruit gehaald om doordrinkbaarheid te bevorderen;
- Hoeveelheid 1e hopgift geminderd en 2e verhoogd;
- Verhoudingen Citra/Cascade aangepast;
- Grotere flame-out hopgift
- Grote dryhop gift

Een flame-out hopgift of whirlpool hopgift zijn toch in principe hetzelfde, op het wel/niet whirlpoolen na?

Biertje1985

Hoe dan ook dit wordt een prima IPA.  :brouwen: (Als alles volgens plan verloopt >:D)

Die caramunich zou best 10% kunnen bedragen, ze spreken in Amerikaanse IPA vaker over Crystal mout 120 EBC of dergelijks. Die Caramunich 1 is niet wat lichter hoe
deze smaakt dat weet ik niet want ik heb die mout nooit gebruikt. Al denk ik dat 5% ook goed is.


Acht wat zou het ook  :brouwen: :proost:

Hierbij mijn recept van de smash die had ik nog beloofd:

(Ik heb vals gespeeld ik had nog een heel klein beetje Magnum, al is het maar een kleine bittergift)

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptCENTENNIAL IPA
Brouwdatum30-07-2017
BiertypeAmerikaanse IPA
Volume20,4 l
Begin SG1,060 SG
Eind SG1,012 SG
Schijnbare vergistingsgraad80,0%
Alcoholgehalte6,3 vol.%
Berekende kleur (Morey)12 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)68 IBU
Brouwzaalrendement60,0 %
Kooktijd70 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,00 lHellevoets kraanwater
5,00 gCaSO4
10,00 mlMelkzuur
10,21 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
100 mg/l7 mg/l38 mg/l125 mg/l56 mg/l170 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
6,600 kgPale mout. Maris OtterThomas Fawcett and Sons5 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Stap 166,0 °C1 min.60 min.3,5 l/kg
Step 280,0 °C1 min.2 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
30,0 gCentennialpellets10,3%first wort hop36,9 IBU
5,0 gMagnumpellets15,5%first wort hop9,3 IBU
10,0 gCentennialpellets10,3%20 min.6,6 IBU
24,0 gCentennialpellets10,3%10 min.9,4 IBU
36,0 gCentennial 2bellen8,5%5 min.5,8 IBU
56,0 gCentennial 2bellen8,5%whirlpool0,0 IBU
20,0 gCentennialpellets10,3%whirlpool0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
1,2 l starterAmerican Ale II (1272)bovengist

+ nog 125 gram koudhop van je raad het vast wel : Centennial (Pellets)

Brouwzaalrendement komt wat laag uit door een lekkage, ik zal eerder rond de 75% zitten.

Zoals je ziet is mijn bittergift toch wel aardig groot, ik zou dit volgende keer anders aanpakken.






muldereric

Dank je wel voor je recept Biertje1985!

Heb voor de laatste maal mijn recept aangepast. Klein beetje geschoven met de kooktijden en temperaturen en de Munich I mout vervangen door Cara 120 van Dingemans.
Tevens ook nog even de brouwzouten toegevoegd om mijn waterprofiel te optimaliseren.

Dit recept zou mij 18 liter IPA op moeten gaan leveren met een kleur van 23 EBC en een bitterheid van 62 IBU  :biersmile:

Tijd om de ingredienten te gaan bestellen en brouwen maar  :brouwen:

Biertje1985

Succes geen dank, ik heb er ook weer het eea van opgestoken voor de volgende ipa :proost

muldereric

Zo, eindelijk een update. Ben vlak na deze discussie gaan brouwen. Alles verliep perfect volgens schema, maar maakte een kleine fout door te vergeten mijn gemeten sg te corrigeren voor temperatuur. Hierdoor kwam ik (dacht ik) een goede 10 punten lager uit dan beoogd.
Heb toen (onnodig) gecorrigeerd door wat suiker toe te voegen en het wort goed door te roeren. Ik besefte mijn fout vlak voor het einde van de kook en heb toen opnieuw gemeten en corrigerend gekookt water toegevoegd. Hierdoor kwam ik uiteindelijk uit op een sg van 1069.
De 2 dagen vooraf gesmackte Wyeast 1450 packs toegevoegd (2 packs) en de boel in mijn gistvat gepompt.
Dezelfde dag nog kwam de hoofdvergisting al erg goed op gang, maar helaas is mijn koelkast er ergens in de nacht mee opgehouden waardoor de temperatuur van stabiel 21 graden op kon lopen naar 28 [emoji30].
Nou ja, het kwaad was al geschied dus heb het maar laten begaan. De hoofdvergisting was na 2.5 dagen al helemaal over en doorgegaan in de navergisting. Ik had nog anderhalve week over alvorens ik zakelijk op reis moest, dus het werd een beetje krap.
Puntje bij paaltje, mijn sg was gezakt tot 1020 toen ik weg moest en het waterslot bubbelde nog steeds (1x per 4 minuten). De vergisting was dus na dik 2 weken nog niet klaar, ondanks dat ik ruim voldoende vitale gist gepitched heb. Vermoedelijk veroorzaakt door de hoge temperatuur tijdens de hoofdvergisting.
Helaas zat er niets anders op dan het vat in de vervangende koelkast te zetten en op 6 graden te laten staan tot ik uiteindelijk 4 weken later terug zou zijn.
Tenenkrommend het vat uit de koelkast gehaald en op kamertemperatuur weggezet. Wonder boven wonder begon het slot na een dag weer te bluppen. Gelukkig smaakte het bier nog boven verwachting goed, pfffieuw! De vergisting lijkt in de koelkast toch door gegaan te zijn wat ik vreemd vind! Mijn eind SG kwam uit op een keurige 1012 waar ik ondanks het foutje toch tevreden mee ben. Het bier is volmondig en gematigd lekker bitter en fris maar bevat nu wel een stuk hoger alcoholpercentage dan ik initieel berekend had. Het is nu meer een DIPA [emoji28]
Uiteindelijk heb ik 4gr/liter bottelsuiker toegevoegd en de boel gebotteld.
Over een weekje maar eens een flesje opentrekken :proost:

Biertje1985

Citaat van: muldereric op 20-10-2017  16:33 uZo, eindelijk een update. Ben vlak na deze discussie gaan brouwen. Alles verliep perfect volgens schema, maar maakte een kleine fout door te vergeten mijn gemeten sg te corrigeren voor temperatuur. Hierdoor kwam ik (dacht ik) een goede 10 punten lager uit dan beoogd.
Heb toen (onnodig) gecorrigeerd door wat suiker toe te voegen en het wort goed door te roeren. Ik besefte mijn fout vlak voor het einde van de kook en heb toen opnieuw gemeten en corrigerend gekookt water toegevoegd. Hierdoor kwam ik uiteindelijk uit op een sg van 1069.
De 2 dagen vooraf gesmackte Wyeast 1450 packs toegevoegd (2 packs) en de boel in mijn gistvat gepompt.
Dezelfde dag nog kwam de hoofdvergisting al erg goed op gang, maar helaas is mijn koelkast er ergens in de nacht mee opgehouden waardoor de temperatuur van stabiel 21 graden op kon lopen naar 28 [emoji30].
Nou ja, het kwaad was al geschied dus heb het maar laten begaan. De hoofdvergisting was na 2.5 dagen al helemaal over en doorgegaan in de navergisting. Ik had nog anderhalve week over alvorens ik zakelijk op reis moest, dus het werd een beetje krap.
Puntje bij paaltje, mijn sg was gezakt tot 1020 toen ik weg moest en het waterslot bubbelde nog steeds (1x per 4 minuten). De vergisting was dus na dik 2 weken nog niet klaar, ondanks dat ik ruim voldoende vitale gist gepitched heb. Vermoedelijk veroorzaakt door de hoge temperatuur tijdens de hoofdvergisting.
Helaas zat er niets anders op dan het vat in de vervangende koelkast te zetten en op 6 graden te laten staan tot ik uiteindelijk 4 weken later terug zou zijn.
Tenenkrommend het vat uit de koelkast gehaald en op kamertemperatuur weggezet. Wonder boven wonder begon het slot na een dag weer te bluppen. Gelukkig smaakte het bier nog boven verwachting goed, pfffieuw! De vergisting lijkt in de koelkast toch door gegaan te zijn wat ik vreemd vind! Mijn eind SG kwam uit op een keurige 1012 waar ik ondanks het foutje toch tevreden mee ben. Het bier is volmondig en gematigd lekker bitter en fris maar bevat nu wel een stuk hoger alcoholpercentage dan ik initieel berekend had. Het is nu meer een DIPA [emoji28]
Uiteindelijk heb ik 4gr/liter bottelsuiker toegevoegd en de boel gebotteld.
Over een weekje maar eens een flesje opentrekken :proost:

Je klinkt verbaast dat het goed gekomen is! ik denk dat het grootste probleem de extra esters zijn bij het vergisten bij 28 graden voor de rest toch prima gegaan. Je had het bier die 4 weken ook in een dichte koelkast kunnen laten zitten die uit staat, zelfs na overhevelen zou ik dat wel aandurven.

Geniet van de IPA :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.