Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Gaat dit wel goed?  (gelezen 1050 keer)

Offline boarder

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gaat dit wel goed?
« Gepost op: 13-08-2017 22:19 u »
Ik heb vandaag het 3e hopzakje toegevoegd aan het bier na een week gisten. Het zag er toen zo uit. Gaat dit wel goed? Tijdens het meten van de dichtheid vond ik het er nogal troebel uit zien. De dichtheid is overigens 1030 (terwijl het recept iets tussen de 1005-1015 aangeeft). Het bier schuimt overigens ook nog totaal niet.

Groetjes Jelle

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Robbert

• Boven 10 berichten
  • *
Re: Gaat dit wel goed?
« Reactie #1 Gepost op: 13-08-2017 22:42 u »
Gaat helemaal goed komen, troebel komt door de actieve gist in supsensie. schuim komt door vrijkomend CO2, wat er pas bij hergisting op de fles in komt. relax, sluit het vat af, en wacht rustig op stabiel eind SG. Niet een aantal dagen, maar tot er dus geen SG verandering meer is over een aantal dagen.

Robbert

Offline boarder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 13-08-2017 23:10 u »
Gaat helemaal goed komen, troebel komt door de actieve gist in supsensie. schuim komt door vrijkomend CO2, wat er pas bij hergisting op de fles in komt. relax, sluit het vat af, en wacht rustig op stabiel eind SG. Niet een aantal dagen, maar tot er dus geen SG verandering meer is over een aantal dagen.

Robbert

Bedankt!
Komt goed, het hopzakje moet er nu sowieso nog 20 dagen in blijven. Daarna ga ik bottelen.

Offline Dund

• Senior lid
  • Land: nl
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
« Reactie #3 Gepost op: 13-08-2017 23:19 u »
20 dagen lijkt me nogal aan de lange kant. Ik dry hop maximaal 7 dagen. 2 weken is mijn max maar qua smaak is dat geen vooruitgang. Ik weet niet wat je gaat brouwen?

Ik zou die tijd toch even herzien

Offline boarder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 20-08-2017 16:38 u »
20 dagen lijkt me nogal aan de lange kant. Ik dry hop maximaal 7 dagen. 2 weken is mijn max maar qua smaak is dat geen vooruitgang. Ik weet niet wat je gaat brouwen?

Ik zou die tijd toch even herzien

Ik brouw een IPA. In het recept van Arsegan staat 20 dagen.

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #5 Gepost op: 20-08-2017 18:35 u »
Ik brouw een IPA. In het recept van Arsegan staat 20 dagen.
Dat zou ik toch echt niet doen. 20 dagen koudhop is echt nergens voor nodig, en geeft ongewenste grassigheid aan het bier.

Offline boarder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 28-08-2017 16:05 u »
Dat zou ik toch echt niet doen. 20 dagen koudhop is echt nergens voor nodig, en geeft ongewenste grassigheid aan het bier.
Oké, dan ga ik het eerder bottelen. Vandaag dus :).
Ik heb net even gekeken en wat getapt in een glas, maar er is bijna geen schuim. Komt dit nog na de hergisting op de fles?

Gr Jelle

Offline boarder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 28-08-2017 16:07 u »
Oké, dan ga ik het eerder bottelen. Vandaag dus :).
Ik heb net even gekeken en wat getapt in een glas, maar er is bijna geen schuim. Komt dit nog na de hergisting op de fles?

Gr Jelle

O, haha. Zie nu dat bij een ander antwoord van een tijdje terug dit inderdaad bij de hergisting op de fles ontstaat.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
« Reactie #8 Gepost op: 28-08-2017 16:09 u »
Je krijgt zeker schuim na hergisting. Maar je merkt het al, je bent één cruciaal ingrediënt vergeten bij het brouwen: zo'n 9 à 10 gram geduld per liter ;-).
Schuim wordt ook nog fijner en stabieler naarmate het bier een paar maand op fles zit. Na 2 weken is hergisting wel rond, maar de gist ruimt nog een hoop afvalstoffen op, wat zowel smaak als kraag ten goede komt.

Offline boarder

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 28-08-2017 16:25 u »
Je krijgt zeker schuim na hergisting. Maar je merkt het al, je bent één cruciaal ingrediënt vergeten bij het brouwen: zo'n 9 à 10 gram geduld per liter ;-).
Schuim wordt ook nog fijner en stabieler naarmate het bier een paar maand op fles zit. Na 2 weken is hergisting wel rond, maar de gist ruimt nog een hoop afvalstoffen op, wat zowel smaak als kraag ten goede komt.

Haha, ik heb al het geduld opgebracht dat het recept en jullie nodig achtte.  :)

Offline Fermon

• Senior lid
« Reactie #10 Gepost op: 28-08-2017 19:37 u »
Haha, ik heb al het geduld opgebracht dat het recept en jullie nodig achtte.  :)

Hou je hand maar eens op het glas met je bier (foto) en schud maar eens flink dan krijg je wel schuim, kan je vast zien hoe er het er ongeveer uit komt te zien😁.

Offline yulumatondo

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 02-09-2017 13:28 u »
Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en ben nu met mijn eerste batch bezig. Ik moet dus nog veel leren, ik heb al veel op dit forum gelezen maar achter een paar dingen kom ik niet achter. Ik heb een blond bier gebrouwen en ben helaas de sg-waarde vooraf te meten. Ik heb het nu een week in het vergistingsvat zitten en kom tot de conclusie dat er geen schuim op mijn bier staat. Ik heb nu wel de sg-waarde gemeten (zie foto). Is het juist goed dat er geen schuim opzit? Ik heb de afgelopen week niet gekeken dus weet ook niet of het er wel op heeft gestaan. Het waterslot is in ieder geval actief geweest. En ik heb besloten om de lagering in hetzelfde vat te doen, zonder over te hevelen.

Offline Dund

• Senior lid
« Reactie #12 Gepost op: 02-09-2017 14:00 u »
Aan de koekrand in je ton ziet het er naar uit dat er gewoon gisting heeft plaatsgevonden.

Ik kan alleen je sg niet goed aflezen. Het ziet er uit alsof deze klaar is.

Offline yulumatondo

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 02-09-2017 14:04 u »
Top! dus nu nog twee weken laten lageren en dan bottelen? sg is nu iets van 1017

Offline Dund

• Senior lid
« Reactie #14 Gepost op: 02-09-2017 15:02 u »
Wat voor bier heb je gebrouwen? Als het een zware jongen is kan 1017 wel. Als je een 5% bier beoogd hebt is het aan de hoge kant.

Tags: