Insel Brauerei Rügen

Gestart door Jacques, 13-08-2017 17:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Afgelopen week ben ik teruggekomen van mijn vakantie. Al jaren staan mijn vakanties is het teken van bier. Dit jaar was dat wat minder dan anderen jaren. Mijn vrouw en ik hebben maar 3 brouwerijen aangedaan. De reis ging naar Rügen, het grootste eiland van Duitsland, gelegen in de Oostzee, ook Baltische zee genoemd.

Het bijzondere is dat dit Duitse eiland krijtrotsen heeft.


Een nieuwe toeristisch trekpleister van het eiland Rügen is sinds een paar jaar de Insel Brauerei. Deze brouwerij heeft vorig jaar maar liefst 8 gouden medailles gewonnen bij de World Beer Awards 2016 in Londen! Daarmee is deze brouwerij te beschouwen als de beste van Duitsland. Het was de bedoeling dat Angela Merkel  begin dit jaar de brouwerij officieel zou openen maar die afspraak werd net als een eerdere afspraak afgezegd. Een tegenvaller voor de neven De Groen die eerder eigenaar waren de Grolsch brouwerij. Samen met de oude brouwmeester van brouwerij Störtebeker Braumanufaktur uit het nabijgelegen Stralsund zijn de neven De Groen de brouwerij in 2015 begonnen.



Ze brouwen maar liefst 12 verschillende craftbieren. Bieren die niet erg Duits aandoen. Ze zijn bovengistend, niet volgens het Reinheitsgebot gebrouwen en de bierstijlen die ze brouwen zijn ook niet Duits. Met een witbier, tripel, dubbel, zwaar blond en saison maken ze een vette knipoog naar Belgische bierstijlen. Het andere oog knippert naar Engelse bierstijlen zoals een bitter en dry stout. Maar ze staan ook met beide voeten op Duitse bodem net een rookbier. Ze brouwen ook een rins/zurig bier en een heuse Baltic stout. Hun IPA (Übersee Hophen) is uitgeroepen tot de beste IPA van de wereld! Je hoeft niet naar Rügen om de bieren van de Insel Brauerei te kopen in de Albert Heijn XL zijn deze ook te koop.

Het brouwhuis is gelegen boven achter de bar van het proeflokaal. Met een trap kun je bij de ketels komen. Vanuit het brouwhuis heb je een overzicht over de gehele brouwerij. Ze hebben 5 open gistkuipen die afgesloten kunnen worden met een deksel. Met takels kunnen de deksels op de kuipen geplaatst worden. Dat wordt vooral gedaan voor het reinigen van de kuipen. Het bier zit alleen tijdens de hoofdgisting in de kuipen. Zodra de vergisting vermindert wordt het bier overgepompt naar verticale cilinder conische tanks. Ook bij de Insel Brauerei weet men dat na de hoofdgisting het bier geen contact mag hebben met zuurstof. Door over te pompen ontdoet men het bier ook van een overmaat aan gist.
Tijdens mijn aanwezigheid werd er en glas met krijt gewonnen op Rügen bij het bier gedaan. Het gaat hierbij om de Insel Kreide, een rins bier vergist met champagnegist en een klein beetje krijt. Overigens gaat er bij dit bier net als andere bieren een dextrose voor de hergisting op de fles. Zoals ik als schreef worden de bieren niet gebrouwen volgens het Reinheitsgebot.
Natuurlijk heb ik diverse bieren ter plaatse gedronken. Je hebt de mogelijkheid om 4 verschillende bieren te drinken voor een bedrag van € 6. Om alle bieren te drinken zijn dus 3 proefsessies nodig... Dat hebben wij niet gedaan. Wel heb ik een doos met 10 bieren gekocht zodat ik op mijn gemak nog een aantal bieren kan proeven










Een YouTube filmpje vanuit de brouwzaal.






Peterrr

Leuke brouwerij zo te zien..
(Oordelend na het zien van het filmpje).
Grt Peter

VtX

Leuk om zo wat meer beeld te krijgen van een brouwerij die inderdaad een indrukwekkende prijzenkast opbouwt. Ze brouwsen dan ook niet alleen goed, maar naar mijn bescheiden mening ook de nodige erg lekkere bieren. Lijkt me zeker een bezoekje waard! Na dit verslag nog meer  :proost:

Knobby

Zo'n 2 jaar geleden in Duitsland ook hun Übersee Hophen geproefd. Was inderdaad erg lekker!

Flogiston

Misschien een goede aanvulling op dit toch al (bijna) complete forum: deel alle persoonlijke ervaringen op het gebied van brouwerijen en dergelijke. Veelal zal een persoonlijk bezoek onmogelijk of lastig zijn, en dan is een mini docu zeer gewenst!

tdp

Zaterdag de Ubersee Hopfen (Japan) geproefd, erg lekker bier!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.