Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Zuur bier (berliner weisse) zonder 2 dagen zuur maischen?  (gelezen 352 keer)

Offline robinvdb

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoi,

Ik wil graag een berliner weisse brouwen. Een vrij zuur bier dus. Het meest duidelijke recept dat ik tegenkwam is deze:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=22298.0

Echter, na het lezen van alle recepten die ik kon vinden over berliner weisse op dit forum kwam ik erachter dat je het bier toch zo'n 2 dagen warm moet houden op wel 35 tot 50 graden.
Nu is het probleem dat ik niet echt in staat ben om een brouwsel zo lang op deze temperatuur te houden. Daar zou ik echt echt een klimaatkastje voor moeten bouwen oid waar ik nu geen tijd/ruimte voor heb. Ook heb ik vaak geen tijd om dit 2 dagen in de gaten te houden.

Ik vroeg me af, is er geen alternatieve methode om een berliner weisse te brouwen zonder het bier 48 uur lang op een hoge temperatuur moet staan?
Als iemand hier een recept van heeft, graag! :groots:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Knobby

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Zuur bier (berliner weisse) zonder 2 dagen zuur maischen ?
« Reactie #1 Gepost op: 13-08-2017 15:16 u »
Hoi,

Ik wil graag een berliner weisse brouwen. Een vrij zuur bier dus. Het meest duidelijke recept dat ik tegenkwam is deze:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=22298.0

Echter, na het lezen van alle recepten die ik kon vinden over berliner weisse op dit forum kwam ik erachter dat je het bier toch zo'n 2 dagen warm moet houden op wel 35 tot 50 graden.
Nu is het probleem dat ik niet echt in staat ben om een brouwsel zo lang op deze temperatuur te houden. Daar zou ik echt echt een klimaatkastje voor moeten bouwen oid waar ik nu geen tijd/ruimte voor heb. Ook heb ik vaak geen tijd om dit 2 dagen in de gaten te houden.

Ik vroeg me af, is er geen alternatieve methode om een berliner weisse te brouwen zonder het bier 48 uur lang op een hoge temperatuur moet staan?
Als iemand hier een recept van heeft, graag! :groots:

Een andere optie is een flink aandeel zuurmout in je stort.
Eerst maisch je de gewone mouten. Als de zetmeelproef dan negatief is (volledige omzet) voeg je de zuurmout toe en maisch je dat nog tot volledige conversie. Zo kan je ook aan een lage zuurgraad komen.

Je maischt eerst je normale mouten apart omdat je anders slechte conversie krijgt door de lage pH

Offline robinvdb

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 13-08-2017 16:04 u »
Bedankt voor je reactie!
Ik ben nog een vrij onervaren brouwen, vandaar dat ik hier nog wat vervolgvragen op heb:
- hoeveel % vd stort zuurmout is 'een flink aandeel' ?
- hoef je hierbij niet extra aan te zuren? (Brettanomyces / melkzuurbacterien oid ?)
- moet ik hier nog een speciale gist voor gebruiken, of voldoet een gewone 'german ale' zoals in http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=22298.0 ook?
- Als ik het recept in het linkje aanhoud maisch ik eerst een uur op 68 graden, kun je een indicatie geven van een maischschema nŠ deze 60 minuten, wanneer het zuurmout er bij komt?

Offline Knobby

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 13-08-2017 16:15 u »
Bedankt voor je reactie!
Ik ben nog een vrij onervaren brouwen, vandaar dat ik hier nog wat vervolgvragen op heb:
- hoeveel % vd stort zuurmout is 'een flink aandeel' ?
- hoef je hierbij niet extra aan te zuren? (Brettanomyces / melkzuurbacterien oid ?)
- moet ik hier nog een speciale gist voor gebruiken, of voldoet een gewone 'german ale' zoals in http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=22298.0 ook?
- Als ik het recept in het linkje aanhoud maisch ik eerst een uur op 68 graden, kun je een indicatie geven van een maischschema nŠ deze 60 minuten, wanneer het zuurmout er bij komt?

In dit recept voor een gose wordt ~18% zuurmout gebruikt.
Ik heb zelf recent 15% gebruikt, vond dat bier niet heel erg zuur.

Na toevoegen van de zuurmout moet je maischen tot je daar ook conversie van hebt, de daadwerkelijke tijd doet er minder toe. Als je om de zoveel tijd een zetmeelproef doet zal je ws iets minder dan een uur nodig hebben.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Zuur bier (berliner weisse) zonder 2 dagen zuur maischen?
« Reactie #4 Gepost op: 13-08-2017 21:18 u »
Je kunt natuurlijk ook een grote hoeveelheid melkzuur aan het bier voegen na de vergisting....

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #5 Gepost op: 13-08-2017 21:45 u »
Berliner Weisse kan ook door een lactovergisting in de kookketel (meestal wel even de hop eruit filteren) gedurende x periode (meestal 24-48) uur. Daarna kook je het wort/jongbier nogmaals kort, koel terug en ent je "normale" gist. Dat hoeft niet op zulke hoge temperaturen.

Offline robinvdb

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 14-08-2017 21:35 u »
Berliner Weisse kan ook door een lactovergisting in de kookketel (meestal wel even de hop eruit filteren) gedurende x periode (meestal 24-48) uur. Daarna kook je het wort/jongbier nogmaals kort, koel terug en ent je "normale" gist. Dat hoeft niet op zulke hoge temperaturen.

Maar dan moet je kookketel wel een uur of 24 boven de 35 graden zijn of niet? Dat is nu precies hetgene dat mij niet gaat lukken.

Maar zuurmout, wist niet dat dat bestond!
Ik ga eens een poging wagen met 20% zuurmout. Eventueel zal ik een deel aanzuren met melkzuur mocht het niet zuur genoeg zijn. Leuk om te kijken wat dat met de smaak doet.
Ik ga dit binnenkort proberen. Ik houd jullie op de hoogte!

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #7 Gepost op: 14-08-2017 21:43 u »
Dat gaat wel het snelste, maar op kamertemperatuur zou ook moeten gaan. Zeker als je wat meer lactobacterien ent dan misschien strikt noodzakelijk is.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 14-08-2017 21:49 u »
Je kan ook gewoon een lactocultuur bij de vergisting toevoegen. De zuurgraad kan je alleen dan niet meer sturen. Dus het eindigt op een bepaalde pH. Met de hop kan je nog een beetje sturen, aangezien de meeste lactoculturen hop-intolerant zijn.

Tags: