Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Wijze van vergisting lager bier  (gelezen 589 keer)

Offline JBL

• Senior lid
  • Land: nl
  • Smaakevolutie is een grenzeloos begrip
Wijze van vergisting lager bier
« Gepost op: 13-08-2017 08:33 u »
Ik ben voor de allereerste keer bezig met een lager bier, een variant op het recept voor Donker Lager bier van Greg Hughes.
Gisteren gemaÔscht en gekookt en einde middag in het vergistingsvat: 17 liter met 2 zakjes Fermentis S-23.
Met de Grainfather tegenstroomkoeler gekoeld tot een graad of 23, toen overgepompt naar het vergistingsvat samen met het gist.
En in de klimaatkast geleidelijk laten afkoelen naar 15 ļC  (dat is ook de temperatuur waarop ik wil vergisten).

Inmiddels is de vergisting gestart, maar daarbij vallen mij twee dingen op:
- de vergisting verloopt zeer onregelmatig: even een sprintje (waardoor er wat druppeltjes uit het waterslot worden geperst), dan weer even een tijdje stilstand, of regelmatig wat kleine blubjes in laag tempo, dan plotseling weer een sprintje enz.  (ik heb wel ietsje teveel water in het waterslot gedaan, zag ik, dus misschien dat ook invloed?)
- ik zie totaal geen schuimvorming

Is dit typerend voor ondergisting? :weetniet:

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline BartC

• Vol lid
  • Land: be
  • Zot van Schuppenboer
    • BPC Orde van de zatte Mus
Re: Wijze van vergisting lager bier
« Reactie #1 Gepost op: 13-08-2017 17:03 u »
Als je iets minder water in je waterslot doet, denk ik dat je zal zien dat de vergisting best wel continu verloopt.

grt
Bart

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 13-08-2017 17:11 u »
Iets vergelijkbaars meegemaakt bij een ondergister dat mijn waterslot zo onregelmatig was. Oorzaak bleek het dopje van mijn waterslot. Om een of andere reden zorgde deze voor meer tegendruk. Dopje wat onhoog gezet en toen ging het waterslot weer heel regelmatig blubben.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #3 Gepost op: 13-08-2017 17:41 u »
Er is inmiddels al behoorlijk wat water uitgewerkt (staat nu op normale niveau), maar vergisting blijft onregelmatig: soms stil of heel traag, dan weer heel heftig.
Schuimlaag is uiteindelijk toch gekomen. Ben benieuwd hoe lang hij door blijft gisten...
Wat is normaal voor een ondergister bij relatief hoge temperatuur (15 ļC)? Een week of vier?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 13-08-2017 21:28 u »
Er is inmiddels al behoorlijk wat water uitgewerkt (staat nu op normale niveau), maar vergisting blijft onregelmatig: soms stil of heel traag, dan weer heel heftig.
Schuimlaag is uiteindelijk toch gekomen. Ben benieuwd hoe lang hij door blijft gisten...
Wat is normaal voor een ondergister bij relatief hoge temperatuur (15 ļC)? Een week of vier?

Zie je grote bellen op je bier?

Hoelang de vergisting duurt is sterk afhankelijk van de hoeveelheid gist dat je geŽnt hebt.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #5 Gepost op: 13-08-2017 22:32 u »
Zie je grote bellen op je bier?

Mijn vergistingsvat is niet volledig transparant, dus behalve de contouren van de schuimlaag zie ik niet veel.

Hoelang de vergisting duurt is sterk afhankelijk van de hoeveelheid gist dat je geŽnt hebt.

Twee zakjes fermentis S-23 op 17 liter met begin sg 1065.
Dus 23 gram op 17 liter.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #6 Gepost op: 13-08-2017 22:58 u »
Mijn vergistingsvat is niet volledig transparant, dus behalve de contouren van de schuimlaag zie ik niet veel.

Twee zakjes fermentis S-23 op 17 liter met begin sg 1065.
Dus 23 gram op 17 liter.

Je kunt even in het gistvat kijken. Als de hoofdgisting bezig kan dat niet zo veel kwaad.

De hoeveelheid gist lijkt in orde. Er is geen reden om je zorgen te maken. Waarschijnlijk is je bier over een dag of 10 tot 14 uitgegist.

Offline JBL

• Senior lid
« Reactie #7 Gepost op: 14-08-2017 18:44 u »
Je kunt even in het gistvat kijken. Als de hoofdgisting bezig kan dat niet zo veel kwaad.

De hoeveelheid gist lijkt in orde. Er is geen reden om je zorgen te maken. Waarschijnlijk is je bier over een dag of 10 tot 14 uitgegist.

Dank! Inmiddels ruik ik ook in lichte mate de befaamde 'putlucht'. Gaat dus goed volgens mij...
Ik ben benieuwd hoe dit bier gaat worden!

Tags: