Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Gisting op fles  (gelezen 324 keer)

Offline Aart_95

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gisting op fles
« Gepost op: 14-08-2017 22:51 u »
Hallo

Een tijdje terug heb ik samen met een vriend een IPA gebrouwen. Volgens het recept moest er voor de gisting op de fles nog 7 gram suiker bij per halve liter. Omdat we bij ons vorige brouwsel enorm veel koolzuurontwikkeling hadden, was ons idee om dat te verminderen. We hebben het aantal gram terug gebracht naar 5 gram per halve liter.

Toen we het twee maanden later proefde was er bijna geen koolzuurontwikkeling en proefde je dat ook niet.
Is er nu nog de mogelijkheid om er nog 2 gram bij te doen? Of zou er een andere oorzaak zijn?  Of kunnen we dit brouwsel definitief als mislukt beschouwen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Land: nl
  • Ooievaars zijn best wel mooi
Re: Gisting op fles
« Reactie #1 Gepost op: 14-08-2017 22:59 u »
Ik denk dat dat per liter moet zijn.
Zowel 5 als 7 gr per halve liter (10 en 14 g/L) is boven de maximale hoeveelheid suiker die je gegarandeerd veilig kan toevoegen (9 gr/L).

Als er geen koolzuurontwikkeling is is dan heb je problemen met de gist. Sommige forumleden hebben goede ervaringen met de flessen omgekeerd in de krat te zetten.
Een laatste optie is bottelgist toevoegen.

Offline Aart_95

• *
« Reactie #2 Gepost op: 14-08-2017 23:12 u »
Excuses ik bedoelde inderdaad per liter.

Offline Aart_95

• *
« Reactie #3 Gepost op: 15-08-2017 09:20 u »
Ik denk dat dat per liter moet zijn.
Zowel 5 als 7 gr per halve liter (10 en 14 g/L) is boven de maximale hoeveelheid suiker die je gegarandeerd veilig kan toevoegen (9 gr/L).

Als er geen koolzuurontwikkeling is is dan heb je problemen met de gist. Sommige forumleden hebben goede ervaringen met de flessen omgekeerd in de krat te zetten.
Een laatste optie is bottelgist toevoegen.
Bedankt we gaan even kijken wat te doen.

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
  • Land: be
  • VAW is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 15-08-2017 11:28 u »
Citaat
Sommige forumleden hebben goede ervaringen met de flessen omgekeerd in de krat te zetten.
Als uw kroonkurken slecht afsluiten zullen de flessen lekken en heb je niets van schuim of koolzuur in je bier.

Offline Aart_95

• *
« Reactie #5 Gepost op: 15-08-2017 13:10 u »
Wij gebruiken beugel flessen, en zover we kunnen zien zitten ze goed dicht. Ze staan nu op de kop.

Tags: