Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hop  (gelezen 327 keer)

Offline thezewery

• Vol lid
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hop
« Gepost op: 11-08-2017 12:02 u »
De tuin gaat binnenkort op de spade en mrs wil daarbij ruimte reserveren voor 1 a 2 hopplanten. ik stribbel uiteraard niet heel erg tegen, hooguit een beetje voor de vorm.
Voorwaarde is wel dat de esthetische waarde hoog moet zijn. nu vind ik dat sowieso al wel met/van een hopplant, maar er zijn zoveel verschillende dus vandaar de vraag aan dit forum: welke aromahop en/of bitterhop voldoen het beste (en bijvoorkeur niet al te moeilijk/veeleisend)?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Fermon

• Senior lid
Re: Hop
« Reactie #1 Gepost op: 11-08-2017 13:35 u »
Er zijn heel veel hopsoorten die het goed doen in de tuin, het is net onkruid ;). Als je de hop horizontaal laat groeien zal je deze moeten geleiden want hop wil de lucht in, dus dsn heb je er nog wel wat werk mee.
Zelf heb ik de Hallertau Tradition, dit is een sterke hopsoort met een grote opbrengst.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
Re: Hop
« Reactie #2 Gepost op: 11-08-2017 13:55 u »
Moderne soorten groeien meestal iets minder ver door dan de oudere rassen. Mijn Saphir is meestal zo`n 5-6 m, terwijl de Goldings rusting 8 a 9 m hoog wordt. Verder verschilt ook de wijze van bloeien per ras. Om even bij voorgaande rassen te houden als voorbeeld: Saphir groeit in kleinere bellen en met veel bellen dicht op elkaar (heeft ook minder blad). Goldings heeft grotere bellen, maar de bellen zitten verder uit elkaar (en Goldings heeft ook vrij veel blad).

Als het ook om het esthetische gaat: Bedenk goed dat een hopplant in het najaar elke jaar volledig afsterft en dat er enkel de wortel overblijft (die in het voorjaar weer uitloopt).

Tags: