Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Aanvullen wort na verlies door overkoken  (gelezen 460 keer)

Offline arievandriel73

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Aanvullen wort na verlies door overkoken
« Gepost op: 12-08-2017 17:35 u »
Hallo,

Zojuist een stomme fout gemaakt en niet opgelet waardoor mijn wort is gaan overkoken. Batch was 22 liter en ik denk dat ik zo'n 3 liter verloren ben. Pre-boil SG was 1060 en eind SG is gepland op 1022. Kan ik het verlies in volume goedmaken met bijvoorbeeld suikerwater?!

Arie

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
  • Land: nl
Re: Aanvullen wort na verlies door overkoken
« Reactie #1 Gepost op: 12-08-2017 18:21 u »
Als je SG einde koken klopt met je planning dan niks aan doen en die 3 liter verlies accepteren. Suikerwater gaat je bier een ander karakter geven (droger en meer esters.
Mocht je SG einde koken te hoog zijn kan je dit corrigeren met kraanwater.

Voordeel is nu wel dat je minder bier hebt en dus eerder een nieuw bier moet gaan brouwen :brouwen:

Offline arievandriel73

• Eerste berichten geplaatst
  • *
Re: Aanvullen wort na verlies door overkoken
« Reactie #2 Gepost op: 15-08-2017 11:41 u »
Als je SG einde koken klopt met je planning dan niks aan doen en die 3 liter verlies accepteren. Suikerwater gaat je bier een ander karakter geven (droger en meer esters.
Mocht je SG einde koken te hoog zijn kan je dit corrigeren met kraanwater.

Voordeel is nu wel dat je minder bier hebt en dus eerder een nieuw bier moet gaan brouwen :brouwen:
SG na koken was oké. Ik heb het er dan ook maar bij gelaten. Geur is nu wel intenser dus ik hoop de smaak ook!

Tags: