Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Water toevoegen?  (gelezen 514 keer)

Offline Robinvanb

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Water toevoegen?
« Gepost op: 09-08-2017 09:51 u »
Ik kwam dit recept tegen op BeerSmith:

Type: Extract
Batch Size: 18.93 l
Boil Size: 15.18 l
Boil Time: 60 min
End of Boil Vol: 13.78 l
Final Bottling Vol: 18.93 l

Na het koken is er dus nog ~14L over, vervolgens staat er final bottling volume ~19L, moet ik dan water toevoegen, en wanneer kan ik dat het beste doen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline tdp

• Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
Re: Water toevoegen?
« Reactie #1 Gepost op: 09-08-2017 10:02 u »
Ja, je voegt na het koken gewoon 5 liter koud water toe, scheelt ook al weer met koelen.

Offline Robinvanb

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 09-08-2017 11:18 u »
Dank je wel!

Offline Robinvanb

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 09-08-2017 17:40 u »
Dus als ik het goed begrijp (het is nog allemaal redelijk nieuw voor me): je kookt volgens het recept 15 liter, voegt net zoals een poeder gewoon 3 kg vloeibare moutextract toe en na het koken vul je het wort aan met water tot de voorgeschreven hoeveelheid?

Offline tdp

• Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #4 Gepost op: 10-08-2017 12:50 u »
Dus als ik het goed begrijp (het is nog allemaal redelijk nieuw voor me): je kookt volgens het recept 15 liter, voegt net zoals een poeder gewoon 3 kg vloeibare moutextract toe en na het koken vul je het wort aan met water tot de voorgeschreven hoeveelheid?

Geen idee, heb nooit met droog of vloeibaar moutextract gewerkt, maar kan me inderdaad voorstellen dat het zo werkt.

Tags: