Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: De Goede hoop  (gelezen 737 keer)

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
De Goede hoop
« Gepost op: 10-08-2017 15:08 u »
Een klassieker die ik al 4-tal jaar brouw een beetje aangepast. Oorsprong was ooit een hopus-kloon (Bier De Goede Hoop), waar ook koriander en sinaasschil in zat. Die laat ik nu weg en neem wat citrushop in de plaats van styrian en Saaz als late hopgiften. Is eentje dat eerder voor het grote publiek is, die een idee wil krijgen van het typische gistprofiel van een saison en een lichte citrustoets.
Nog zomer: dus belle saison opkweek en paar weken goed warm zetten. De honing is gewoon dikke honing uit 'dunaldi'. Licht opwarmen in microgolf en erbij gieten op 2e dag hoofdgisting.

BROUWPLANNER RAPPORT - (versie: 7.testF (FORA applicable)) - Datum Export: 9-8-2017
Naam van het bier : Hopus GoedeHoop 2017
Type van het bier :
Brouwvolume : 30 liter
Extractie-efficintie : 80>#/p###
Voorspelling begindensiteit : 1056,2 SG /13,8 P /14,3 Brix
Waarvan suikers : 1007,8 SG /2,0 P /2,0 Brix
Voorspelling einddensiteit voor bottelen : 1005,3 SG /1,5 P
Voorspelling alcoholgehalte voor bottelen: 6,7>#/p###
Voorspelling IBU totaal / EBC-kleur : 31 IBU / 20 EBC

STORTING MOUT, GRANEN, CONCENTRATEN en SUIKERS
Grondstof EBC kg % Gewicht
Pilsmout 3 3 3,000 42,6 >#/p###
Palemout 7 8 1,000 14,2 >#/p###
Biscuit mout 50 58 0,750 10,6 >#/p###
Tarwemout 3 0,750 10,6 >#/p###
Havervlokken / havermout 4 0,750 10,6 >#/p###
Honing dik 2 0,800 11,3 >#/p###

MAISCHEN EN SPOELEN
Gekozen Profiel: (Z) Zacht
Maischwater : 30 liter aan 70 C
67,0C gedurende 75 min
Filterspoelen: ga naar 75..78C
Totaal spoelwater : 12 liter aan Max.80C
Spoelen tot : 1011 SG (Of 3,0 P of 3,1 Brix)

HOPPEN
Totale kooktijd : 70 minuten
Hop Vorm alfa% gram Toev.na..' IBU
Magnum (Hallertau M.) (B) PELL 13,4% 15 0' 18,9
Tomahawk PELL 11,0% 15 50' 7,8
Tomahawk PELL 11,0% 30 65' 4,2

VERGISTING
Gistnaam : Danstar Belle Saison
Gisteigenschappen : Belgische Saisongist

Volume giststarter: 1,5 liter met opkweekwort en slurry

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline TeVeHa

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: De Goede hoop
« Reactie #1 Gepost op: 10-08-2017 18:40 u »
Waar heb je die belle saison opkweek vandaan Cies, op dit brouwsel geanticipeerd, een fles soldaat gemaakt en opgekweekt of komt ie uit een gistbank? Hoeveel procent biscuitmout moet je toevoegen wil je het subtiel proeven? Ik heb het hier liggen en ik weet er geen weg mee, vandaar...
mvg

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #2 Gepost op: 11-08-2017 09:29 u »
De Bellesaison is wat slurry met bier op van een vorig brouwsel. Ik bewaar die in de koelkast in pestopotjes en neem telkens een koffielepeltje om verder op te kweken. Mijn ervaring leert dat je die gerust tot een jaar kan gebruiken (wel altijd ruiken en visueel controleren op evt schimmel of afwijkingen). Voor langere bewaartijden heb ik een gistbankje 20-tal cryobuisjes met slurry-glycerine mengsel in diepvries. Methode hoe staat hier ergens op forum beschreven. Ik vind het gewoon handig om altijd de meest courante gisten op voorraad te hebben.

Biscuit doe ik meestal een 10%, voor een beetje 'bite' te hebben, maar heb al dingen tot 20-30% gemaakt die lekker waren, goed voor een zoetere tripel bijvoorbeeld icm special B.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #3 Gepost op: 22-08-2017 10:29 u »
Deze gaat erg diep eindigen, gisteren gemeten en SG staat momenteel op 997!Nog ff naar 24 schoppen en einde week coldcrash ik hem.

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
« Reactie #4 Gepost op: 22-08-2017 10:57 u »
Deze gaat erg diep eindigen, gisteren gemeten en SG staat momenteel op 997!Nog ff naar 24 schoppen en einde week coldcrash ik hem.
Hoi Cies,

Ik heb deze Danstar Belle Saison gist onlangs voor een dark saison gebruikt en de vergisting van 24 naar 30 gr laten lopen.
Het bier vond ik niet lekker omdat daar te veel hogere alcoholen in zitten naar mijn smaak.
Wat is jouw ervaring met deze gist? Moet je hem gewoon niet op zo'n hoge temperatuur vergisten, of
zijn die hogere alcoholen inherent aan deze gist?

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #5 Gepost op: 22-08-2017 13:50 u »
Hogere alcoholen worden vooral in het begin van de gisting gevormd. Ik zou dus adviseren om hem aan 19 te laten beginnen en bij 80-90% SVG pas de temperatuur omhoog te drijven tot SG stabiel blijft.
Mijn ervaring is dat de Belle een fruitig aroma geeft, zelfs aan kurkdroog bier, wel eigen aan de meeste saisons. Dupont is complexer en heeft meer kruidige en aarde-toetsen.

Overigens, Loper, ik ben sinds een week aan de training voor mijn 2e marathon begonnen, eind oktober, dus je hebt nog tijd als je wil meedoen, hier in Gent ;-)
http://www.marathonvangent.be/

Offline Johannesdeloper

• ABV De Bierkaai
  • Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwen is een soort van feestje.
    • Johannesdeloper
« Reactie #6 Gepost op: 22-08-2017 22:37 u »
Overigens, Loper, ik ben sinds een week aan de training voor mijn 2e marathon begonnen, eind oktober, dus je hebt nog tijd als je wil meedoen, hier in Gent ;-)
http://www.marathonvangent.be/

Tot mijn  spijt moet ik bekennen dat ik mijn Nickname niet meer zoveel eer aan doe. Ik werd afgelopen jaar door wat blessures en ongemakken geplaagd. Ooit liep ik
3000 km in een jaar hard, dit jaar zit ik nog maar op 750. Helaas te weinig om in het "schone" Gent een marathon te lopen...
Misschien zijn de Gentse Feesten meer iets  :weetniet:

Tags: