Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Alcoholpercentage meten  (gelezen 369 keer)

Offline boarder

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Alcoholpercentage meten
« Gepost op: 06-08-2017 16:07 u »
Vraagje,

In het recept staat dat ik na 7-10 dagen de dichtheid moet meten van het bier, afhankelijk van het type bier. Na hoeveel dagen raden jullie het aan om dit te meten met een IPA?

En als ik de einddichtheid heb gecontroleerd, maar ik kies ervoor om de nagisting in hetzelfde vat te houden, kan het alcoholpercentage dan nog veranderen?

Groetjes Jelle

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline marc0871

• Senior lid
  • Land: nl
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
Re: Alcoholpercentage meten
« Reactie #1 Gepost op: 06-08-2017 16:32 u »
Ja.
Tijdens de nagisting worden de moeilijkere suikers nog, in een rustiger tempo, omgezet in alcohol.
Hou daar nog maar 1 1/2 tot 2 weken voor aan, om spuiters en bommetjes te voorkomen.

De eerste meting doe ik meestal na een dag of 5/6, als de hoofdvergisting klaar is (waterslot nagenoeg stil).
Daarna wacht ik nog 1 1/2 week voor een tweede meting en een paar dagen later nog eens.
Over 3 dagen de zelfde dichtheid (SG) betekent in het algemeen dat je aan bottelen kan gaan denken.

Tags: