Brouwblog: Normaal bier

Gestart door Adrie, 04-08-2017 14:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jules

Citaat van: Knobby op 08-08-2017  12:37 uPS: Moge duidelijk zijn dat niemand zit te wachten op schapenkeutel gemout spul.

En hierover zijn we het dan roerend eens!  :groots: :proost:

davyd

In dit artikel een interessante grafiek: https://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2010/08/how-jimmy-carter-saved-craft-beer/315886/

De bierrevolutie is gestart na de deregulering van het thuisbrouwen door president Carter in 1979.

Jacques

Citaat van: davyd op 11-08-2017  00:23 uDit verandert weinig aan de essentie van de zaak. De craft beer revolutie is al minstens 25 jaar oud in de Verenigde Staten. In België en Nederland is er nu een inhaalbeweging, met veel achterstand. Er is geen enkele reden om te besluiten dat Belgie of Nederland vernieuwend zijn. Misschien vernieuwen zij zichzelf wel. Maar dat is iets anders dan op de innovatiebarricaden staan.

25 jaar geleden is de kiem gelegd in de VS. Toen werd er nog niet zo massaal "geen normaal" bier gebrouwen. Dat gebeurt nu wel. Met 1 of 2 personen ontketen je geen revolutie. Met 100.000 personen en meer gaat dat wel. Anders gezegd: je hebt een bepaald volume nodig om te kunnen spreken van een revolutie.
De bierconsument in Nederland en België merkt nu dat er veel andere bieren te koop zijn. Dat is natuurlijk niet van de ene op de ander dag gebeurt, maar de ontwikkelingen gaan wel heel erg snel de laatste tijd. Zo snel dat je kunt spreken van een revolutie. De bierstijlen die gedronken worden veranderen. Dit is vooral het geval onder jongeren. Bij de bierfestivals waar veel "nieuwe bieren" worden geschonken zie je ook veel jongeren en veel minder ouderen.

Een kleine anekdote. Een jaar geleden bestelde ik Mikkeler Green Gold in een biercafé. De kelner keek mij aan en zei: meneer daar bent u te oud voor. Pardon, was mijn antwoord, hoezo? U hoort tot de leeftijdsgroep die een tripel of een dubbel bestelt, maar geen extreem gehopt bier. Toen ik vertelde dat ik een echte bierliefhebber ben en de "nieuwe bieren" wel degelijk kon waarderen zei hij, ok dan maar het is wel heel bitter...  :)

Jacques

Citaat van: davyd op 11-08-2017  11:07 uIn dit artikel een interessante grafiek: https://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2010/08/how-jimmy-carter-saved-craft-beer/315886/

De bierrevolutie is gestart na de deregulering van het thuisbrouwen door president Carter in 1979.

Dit is ook het geval in Nederland en België. Het zijn vooral de hebbybrouwers die de stap hebben genomen om een brouwerij te beginnen.


Adbrouwt

Citaat van: davyd op 11-08-2017  00:23 uDit verandert weinig aan de essentie van de zaak. De craft beer revolutie is al minstens 25 jaar oud in de Verenigde Staten. In Belgie en Nederland is er nu een inhaalbeweging, met veel achterstand. Er is geen enkele reden om te besluiten dat Belgie of Nederland vernieuwend zijn. Misschien vernieuwen zij zichzelf wel. Maar dat is iets anders dan op de innovatiebarricaden staan.
Heineken heeft er in Nederland voor gezorgd dat het bierlandschap verschraald was. Voor Nederland was een omwenteling nodig om weer vernieuwende bieren te brouwen. België heeft het omgekeerde probleem. ABinbev neemt veel van de Belgische markt over en je loopt dus het risico op verschraling van het aanbod. Daarom is vernieuwen voor België niet slecht om de kaalslag te voorkomen.

Koen S

Citaat van: Adbrouwt op 11-08-2017  17:58 uHeineken heeft er in Nederland voor gezorgd dat het bierlandschap verschraalt was. Voor Nederland was een omwenteling nodig om weer vernieuwende bieren te brouwen. België heeft het omgekeerde probleem. ABinbev neemt veel van de Belgische markt over en je loopt dus het risico op verschraling van het aanbod. Daarom is vernieuwen voor België niet slecht om de kaalslag te voorkomen.
Klopt en het is in België nog erger: AB InBev heeft een zo sterke positie dat ze proberen een greep te krijgen op de vernieuwing: door brouwerijen met kwaliteitsbieren over te nemen, door zich in te kopen in Ratebeer,... Het is meer een economisch gegeven in België, in Nederland speelt die (bijna) monopoliepositie niet.

Ansius


Koen S

Citaat van: Ansius op 11-08-2017  22:02 u
:pan:

Adbrouwt

Citaat van: Ansius op 11-08-2017  22:02 u
Oei normaal kennende zullen de glazen volgepist zijn vrees ik. Of is het gooi bier?

Ansius

Mijn eigen gebrouwen bier beschouw ik als normaal bier.

De foto laat zien wat er met de kleur kan gebeuren op een brouwdag.

Voor de goede orde;
Mijn bier gooi ik zelden weg.
Aan het ingrediënt urine heb ik nog nooit gedacht.


En de band is naar mijn bescheiden mening een van de beste die we in Nederland hebben gehad.

Koen S

Citaat van: Ansius op 12-08-2017  08:34 uMijn eigen gebrouwen bier beschouw ik als normaal bier.

De foto laat zien wat er met de kleur kan gebeuren op een brouwdag.

Voor de goede orde;
Mijn bier gooi ik zelden weg.
Aan het ingrediënt urine heb ik nog nooit gedacht.


En de band is naar mijn bescheiden mening een van de beste die we in Nederland hebben gehad.

Niet te bescheiden! Normaal is natuurlijk fantastisch, maar wat dacht je van supergroepen als Kajak, Focus, om er maar een paar te noemen?

William

Citaat van: Koen S op 12-08-2017  10:38 uNiet te bescheiden! Normaal is natuurlijk fantastisch, maar wat dacht je van supergroepen als Kajak, Focus, om er maar een paar te noemen?

Nu vergeet je Bertus Borgers' Sweet d'Buster :)

Coen

En uit diezelfde  tijd partner,  gruppo sportivo,  Herman brood & his wild romance, earth and fire. Of iets eerder Cuby and the blizzards, q65
En natuurlijk shocking blue, jammer dat die Mariska geen woord Engels sprak en alles fonetisch deed maar wel leuk voor die tijd

Koen S

En vergeet Golden Earring niet.

tdp

Citaat van: Ansius op 12-08-2017  08:34 uEn de band is naar mijn bescheiden mening een van de beste die we in Nederland hebben gehad.

Eens! Wordt wel eens vergeten dat ze muzikaal gezien echt wel goed bezig waren! Mooie subcultuur, welke eigenlijk nog steeds levend is :)

Winne2

Kijk, nou kunnen we de discussie over doen, maar niet over (Craft)bier, maar over "normale" bands en muziek.
Feit is toch gewoon dat bier en bierbrouwen populair zijn geworden en dat we er een ontzettend leuke hobby aan hebben en veel plezier aan beleven. En een aantal thuisbrouwers een niet onverdienstelijke stap naar een professie maken. Zoals met bier zal ook hier de smaak verschillen. En wat goed/niet goed is toch hartstikke subjectief. En... smaak verandert, dat is het mooie.

Laten we lekker gaan brouwen en genieten i.p.v. elkaar de loef afsteken. We zijn toch allemaal (brouw)broeders. :proost:

Broeky

Citaat van: tdp op 15-08-2017  13:02 uEens! Wordt wel eens vergeten dat ze muzikaal gezien echt wel goed bezig waren! Mooie subcultuur, welke eigenlijk nog steeds levend is :)

'Eigenlijk' mag wel weggelaten worden. Het is een band die een ware cultuur heeft gebouwd in ten minste het noorden en oosten van Nederland. Ook zeker een favoriet van mij. En tijdens de vele concerten die ik er van gezien heb gooide ik ook zeker niet met het normale normaal bier maar ik dronk het op.

Ik ben een bierliefhebber. Dit wil zeggen vele stijlen waardeer ik enorm. En alhoewel een goed met aandacht en tijd gebrouwen pils toch ook een favoriet van mij is, smaakt een commercieel pils op zo'n feest mij ook prima. Ik merk om mij heen in mijn omgeving dat het zeker wel normaal bier wordt genoemd, dat commercieel verkrijgbare massa pils.

(waarmee ik overigens niet wil zeggen dat een commercieel gebrouwen massa pils geen goed gebrouwen pils is  ;) Ik bedoelde hiermee de grote merken massa pils )

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.