Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Brouwblog: Normaal bier  (gelezen 4028 keer)

Offline Juindorper

• Senior lid
  • Land: nl
Re: Brouwblog: Normaal bier
« Reactie #25 Gepost op: 08-08-2017 17:18 u »
Ik denk dat de gemiddelde consument, en misschien ook wel de serieuze liefhebber, best meer wil betalen voor een "pilsje". De kwaliteit moet natuurlijk goed zijn en je moet het juiste haakje vinden om de consument over te halen. Bij een pils zou dit bv kunnen zijn dat de mout en en hop van lokale origine zijn. Vooral in een tijd waarin de consument steeds minder de "industriele" producten vertrouwt (hoewel de controle daar ironisch doorgaans beter is als bij de gemiddelde craftbrouwer).
De keuze tussen de verschillende bieren is tegenwoordig toch behoorlijk uitgebreid. Ik denk dat de mensen dan niet snel voor een pils kiezen aangezien er wekelijks wel een reclameactie is van de grote brouwers. Ik kan me niet herinneren meer dan een tientje voor een krat te hebben betaalt. Daar kun je als microbrouwer niet tegenop werken.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #26 Gepost op: 08-08-2017 17:43 u »
De keuze tussen de verschillende bieren is tegenwoordig toch behoorlijk uitgebreid. Ik denk dat de mensen dan niet snel voor een pils kiezen aangezien er wekelijks wel een reclameactie is van de grote brouwers. Ik kan me niet herinneren meer dan een tientje voor een krat te hebben betaalt. Daar kun je als microbrouwer niet tegenop werken.

Kan zo zijn. Maar je moet de nadruk niet op pils leggen maar op een eerlijk streekgebonden bier.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #27 Gepost op: 08-08-2017 22:20 u »
Op een festival drink je wat de pot schaft. Gewone mensen genieten niet meer op een Nederlands festival. Het is nog enkel voor nerds.

Voor mij geen Nederlandse festivals meer voorlopig. Maar ze draaien wel bij hoor. Over een paar jaar is deze innovatieve kruidengekte over.

Het zou toch mooi zijn als de craft brouwers eens pils gingen brouwen. Ongefilterde volmoutige pils, met een stevige Duitse hopsmaak. Heerlijk!

Werkelijk overal in Nederland, elk weekend weer is er bierfestival in Nederland. Overal is vreselijk druk. En overal worden door mannen en vrouwen innovatieve bieren gedronken. De festivals puilen uit en zijn razend populair. Bij heel wat festivals moet je vooraf kaartjes kopen. Zonder kaartje kom je het festivalterrein niet op.
Tsja het is niet zo dat  een handje vol bierliefhebbers deze aanspreken. Ze krijgen echt een grotere groep aanhangers. Mensen gaan juist voor proeven van de innovatieve bieren naar bierfestivals. De klassieke bieren zijn immers veel makkelijker verkrijgbaar.

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #28 Gepost op: 09-08-2017 08:31 u »
Werkelijk overal in Nederland, elk weekend weer is er bierfestival in Nederland. Overal is vreselijk druk. En overal worden door mannen en vrouwen innovatieve bieren gedronken. De festivals puilen uit en zijn razend populair. Bij heel wat festivals moet je vooraf kaartjes kopen. Zonder kaartje kom je het festivalterrein niet op.
Tsja het is niet zo dat  een handje vol bierliefhebbers deze aanspreken. Ze krijgen echt een grotere groep aanhangers. Mensen gaan juist voor proeven van de innovatieve bieren naar bierfestivals. De klassieke bieren zijn immers veel makkelijker verkrijgbaar.

Hou eens op met je innovatieve bieren, krijg er werkelijk kromme tenen van iedere keer. Mooi dat die festivals uitpuilen, maar ik gok dat het nog steeds <1% van de totale populatie bierdrinkers is die naar een dergelijk evenement gaat. Dit is echt een feestje voor de biernerds, niet voor de gemiddelde bierdrinker.

Ik herken mezelf in de beste man die naar 'normaal bier' vraagt, op het moment dat ik een Starbucks binnenloop: Ik drink graag goede koffie, heb echter nog steeds niet begrepen waarom dat moet worden verkracht met hazelnoot of iets dergelijks.

Offline Oxhead

• Super lid
  • Elektriek fantastiek
« Reactie #29 Gepost op: 09-08-2017 08:56 u »
Persoonlijk hoeft van mij goed bier ook niet vercraft te worden.😊

Offline Koen S

• Junior lid
  • **
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #30 Gepost op: 09-08-2017 09:42 u »
Hou eens op met je innovatieve bieren, krijg er werkelijk kromme tenen van iedere keer. Mooi dat die festivals uitpuilen, maar ik gok dat het nog steeds <1% van de totale populatie bierdrinkers is die naar een dergelijk evenement gaat. Dit is echt een feestje voor de biernerds, niet voor de gemiddelde bierdrinker.

Ik herken mezelf in de beste man die naar 'normaal bier' vraagt, op het moment dat ik een Starbucks binnenloop: Ik drink graag goede koffie, heb echter nog steeds niet begrepen waarom dat moet worden verkracht met hazelnoot of iets dergelijks.

:duimop:

Offline davyd

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #31 Gepost op: 09-08-2017 10:56 u »
Zolang anderen voortdoen, doe ik ook voort.

Stelling: Nederland maakt een bierrevolutie door: van zeer matige pils naar zeer matige innovatieve bieren (met uitzondering van De Molen en de vroegere White Label van Emelisse). Akkoord?

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #32 Gepost op: 09-08-2017 11:37 u »

Stelling: Nederland maakt een bierrevolutie door: van zeer matige pils naar zeer matige innovatieve bieren (met uitzondering van De Molen en de vroegere White Label van Emelisse). Akkoord?
Dan is ůf onze smaak heel anders, ůf je hebt bijzonder pech gehad met de (paar) bieren die je hebt geprobeerd.

Of je hebt geen idee waar je het over hebt en bent slechts (doorzichtig) aan het stoken.
Komaan zeg, 500 brouwerijen en 498 maken alleen maar matig bier?

Maar ik heb gehapt dus je doel is bereikt. Felicidados.

Offline davyd

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #33 Gepost op: 09-08-2017 12:21 u »
Dit was mijn (wellicht lichtjes zieke) manier om er op te wijzen dat bepaalde gevoelige concepten nog steeds vrolijk doorgeplugd worden. Men zou bijna gaan denken dat er een plan achter zit.

Offline Peterrr

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Cooling is an Art!
« Reactie #34 Gepost op: 09-08-2017 13:22 u »
Ehh, Davyd

Misschien is het je nog niet opgevallen maar er zijn ook "andere" topics hier op het forum  ;)

Die gaan niet over Ned. vs BelgiŽ.

grt Peter

Offline Koen S

• Junior lid
  • **
« Reactie #35 Gepost op: 09-08-2017 13:30 u »
Ehh, Davyd

Misschien is het je nog niet opgevallen maar er zijn ook "andere" topics hier op het forum  ;)

die gaan niet over Ned. vs BelgiŽ

grt Peter

Peter, je hebt helemaal gelijk.
Misschien moet Jacques maar eens eindelijk een slotje doen op de 3 topics?
Maar dan moet hij natuurlijk niet elders opnieuw het vuur aan de lont steken, want zo blijven we bezig.
En nu brouwen maar, ik post straks een recept voor mijn volgende bier en hoop veel goede tips te krijgen!

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #36 Gepost op: 09-08-2017 17:07 u »

Innovatie is van allen tijden. Ik heb de laatste tijd (lees 2 jaar) diverse keren een presentatie gegeven over de ontwikkeling van innovatieve bieren. Ik zal deze presentatie binnenkort ter beschikking stellen.

Het kan zijn dat jij een liefhebber bent van klassieke bieren maar er zijn ook velen anderen die de nieuwe bieren een warm hart toedragen. Het aantal bezoekers aan de bierfestivals waar "nieuwe bieren" worden getapt neemt alsmaar toe. Gisteren zag ik continu reclame voor Beerwulf op een Nederlandse commerciŽle tv-zender. Een nieuwe online bierslijterij waar ook veel "nieuwe bieren" te koop zijn. De huidige trend valt gewoon niet te keren.

Vergelijk het met bijvoorbeeld de opkomst van het pils ruim 100 jaar geleden. Ineens gingen alle brouwerijen, mede dankzij de opkomst van koeltechnieken, pils brouwen. De brouwerijen die niet investeerden in koelapparaat zijn voor een groot deel in Nederland ten onder gegaan. In feite bleven alleen de pilsbrouwers over. In BelgiŽ zijn de bovengistende bieren wel behouden en deze zijn een 50 jaar geleden weer meer in opkomst gekomen. Maar ook in BelgiŽ wordt een hele grote plas pils gebrouwen en gedronken. Kortom, er zijn altijd bewegingen in de populariteit van bierstijlen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #37 Gepost op: 09-08-2017 19:40 u »
Aan dit bericht heb ik de introductie gevoegd van de presentatie Innovatieve bieren zoals ik die de laatste 2 jaar op diverse plaatsen heb gegeven. Onder andere tijdens het Innovation Beer Festival editie 2016 dat gehouden is in Leuven.

Het gaat hier om de eerste 10 sheets (de introductie) van de presentatie. De totale presentatie heeft een omvang van 48 sheets. Op uitnodiging zal ik de presentatie in zijn geheel laten zien bij verenigingen die daarvoor belangstelling hebben. Daarbij ga ik in op smaken afkomstig uit verschillende grondstoffen en hoe je te werk kunt gaan als je een compleet nieuw bier wilt gaan ontwikkelen.

Voor de goede orde wijs ik er op dat in de presentatie een grafiek te vinden is laat zien dat er in Nederland zo'n 400 brouwerijen zijn. Inmiddels zijn het zo'n 500. Een uitbreiding met zo'n 25% binnen twee jaar!

Offline davyd

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 10-08-2017 00:17 u »
Innovatie is natuurlijk een relatief begrip. Ik schat de achterstand van Belgie/Nederland op de USA op minstens vijf jaar, soms nog langer. Vergeet niet dat de eerste Amerikaanse IPA in 1975 werd gebrouwen (Liberty Ale).  Begin van de jaren tachtig begon Sierra Nevada Cascade te gebruiken. De bier revolutie is toen begonnen. We kunnen beter spreken van een zeer late inhaalbeweging. Maar de echte vernieuwing vindt plaats over De Grote Plas. Wij volgen gewoon. Wie overtuigd is van het tegendeel mag mij voorbeelden geven.

Offline Dund

• Senior lid
  • udenhoutse bierbrouwerij du fisturz
« Reactie #39 Gepost op: 10-08-2017 09:38 u »
Nou als we het over innoverende Europese brouwers hebben dan zijn er toch voldoende die makkelijk meekunnen met de amerikanen en soms qua innovatie voorop lopen op onze Amerikaanse vrienden. Neem bijvoorbeeld brewdog en in meerdere mate To ol, Omnipollo, Mikkeler, Lervig, pogjala. Dit zijn echt super experimentele brouwers welke hele speciale bieren brouwen. Uit deze brouwerijen komen zure bieren, brett bieren fruitbieren en andere combinatiebieren die ik niet gezien heb uit de USA.

Hier kunnen veel Amerikaanse craft brewers echt nog wat van leren. Feit is dat het grootste deel Amerikaanse cract brewers ook voornamelijk standaard bieren brouwt. In Amerika is dat dan voornamelijk een APA of IPA. Hier is dat dan bij veel kleine brouwers een blond of tripel.

Qua innovatie zit er daarom voldoende in Europa.

Offline Juindorper

• Senior lid
« Reactie #40 Gepost op: 10-08-2017 12:31 u »
Innovatie is natuurlijk een relatief begrip. Ik schat de achterstand van Belgie/Nederland op de USA op minstens vijf jaar, soms nog langer. Vergeet niet dat de eerste Amerikaanse IPA in 1975 werd gebrouwen (Liberty Ale).  Begin van de jaren tachtig begon Sierra Nevada Cascade te gebruiken. De bier revolutie is toen begonnen. We kunnen beter spreken van een zeer late inhaalbeweging. Maar de echte vernieuwing vindt plaats over De Grote Plas. Wij volgen gewoon. Wie overtuigd is van het tegendeel mag mij voorbeelden geven.
Al die Amerikaanse brouwers die zich baseren op Belgische of Duitse stijlen zullen we dan voor het gemak maar even vergeten... ::)

Offline davyd

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #41 Gepost op: 10-08-2017 12:56 u »
Een van de belangrijkste innovaties van de bierrevolutie was de globalisering van bierstijlen. Het afstappen van enkel lokale stijlen brouwen. In die zin was het brouwen van Belgische stijlen in de USA innovatief. Ik schat dat die trend ruwweg in het midden van de jaren tachtig is begonnen. Niet zo recent dus :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #42 Gepost op: 10-08-2017 13:51 u »
Een van de belangrijkste innovaties van de bierrevolutie was de globalisering van bierstijlen. Het afstappen van enkel lokale stijlen brouwen. In die zin was het brouwen van Belgische stijlen in de USA innovatief. Ik schat dat die trend ruwweg in het midden van de jaren tachtig is begonnen. Niet zo recent dus :)

De innovatie in de VS was niet zo zeer de globalisering van de bierstijlen. Al veel langer waren er veel bierstijlen bekend in de VS. De bevolking van dit land bestaat immers grotendeels uiit immigranten. De Duitse bierstijlen waren redelijk goed vertegenwoordigd. Het klopt dat later de Belgische bierstijlen populair werden. Dat is pas in de jaren 90 van de vorige eeuw gebeurd. Het gebruik van Belgische gisten was destijds innovatief voor de Amerikaanse brouwers.
In de jaren 80 stond de Amerikaanse biercultuur nog echt in de kinderschoenen. De grote pilsbrouwers overheersten toen nog bijna de volledige markt. Vanaf 2000 is er een grote groei aan brouwerijen. In 2011 waren er 2000 craftbrouwerijen in de VS. Eind 2016 waren het al 5300. Op dit moment komen er 4 bij per dag!

De grote innovatie die in de VS gestart is bestaat uit het mengen van bierstijlen en het gebruik van typische Amerikaanse hopsoorten en oude bierstijlen. Maar ook uit het gebruik van ongebruikelijke grondstoffen of het herintroduceren van oude technieken zoals rijpen op houten vaten.
Door al deze ontwikkelingen is het volume aan "normale" Amerikaanse bieren sterk verminderd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #43 Gepost op: 10-08-2017 14:01 u »

Je doet heel veel Nederlandse brouwerijen tekort.

Om maar wat te noemen: brouwerij Kees, Jopen, Het Uiltje, Kompaan, Noordt, Crooked Spider, Lauret & Duits, VanderStreek, en Troost. Maar er zijn er zo veel meer vrij nieuwe brouwerijen die mooie innovatieve bieren brouwen.

Offline Koen S

• Junior lid
  • **
« Reactie #44 Gepost op: 10-08-2017 14:20 u »

De grote innovatie die in de VS gestart is bestaat uit het mengen van bierstijlen en het gebruik van typische Amerikaanse hopsoorten en oude bierstijlen. Maar ook uit het gebruik van ongebruikelijke grondstoffen of het herintroduceren van oude technieken zoals rijpen op houten vaten.
Door al deze ontwikkelingen is het volume aan "normale" Amerikaanse bieren sterk verminderd.

Het mengen van bierstijlen, gebruiken van andere hopsoorten en oude technieken: klinkt heel innovatief.  :-\
Ik denk dat creatief een correctere omschrijving is. En dat is wat het bierbrouwen tot zo'n mooie hobby maakt: niet de brouwdag zelf, want dat is routine en schoonmaken, wel het creŽren van een uniek bier en daar later met vrienden en familie van genieten.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • napalm is er nog palm
« Reactie #45 Gepost op: 10-08-2017 14:32 u »
Dan moet de consument wel bereid zijn wat meer te betalen dan ze gewend zijn voor pils.
Ik denk dat menig kleine brouwer wel wil maar het vanuit commercieŽl belang niet aan durft.

U vraagt, Gent draait:
http://www.drink13.beer/
Zowel in blik als fles, wel en niet hergist. Knal erop!

Offline hans_nwk

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 10-08-2017 17:31 u »
Al die Amerikaanse brouwers die zich baseren op Belgische of Duitse stijlen zullen we dan voor het gemak maar even vergeten... ::)
Ik heb in Amerika een paar saisons, weizens en witbieren gedronken en die probeer ik inderdaad zo gauw mogelijk te vergeten...

Offline davyd

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #47 Gepost op: 10-08-2017 18:01 u »
Het klopt dat later de Belgische bierstijlen populair werden. Dat is pas in de jaren 90 van de vorige eeuw gebeurd. Het gebruik van Belgische gisten was destijds innovatief voor de Amerikaanse brouwers.

Belgische bieren worden al vermeld in Papazian in 1985. Dus bekend bij homebrewers (gist moest uit de originele flessen opgekweekt worden), wellicht dan nog niet commercieel gebrouwen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #48 Gepost op: 10-08-2017 22:47 u »
Belgische bieren worden al vermeld in Papazian in 1985. Dus bekend bij homebrewers (gist moest uit de originele flessen opgekweekt worden), wellicht dan nog niet commercieel gebrouwen.

Dat Charlie Papazian het al over Belgische bieren had wil niet zeggen dat er al veel bieren naar een Belgische stijl gebrouwen werden. The New Belgium Brewing Company is in 1991 opgericht. De start van deze brouwerij heeft een grote invloed gehad op de populariteit van de Belgische bieren in de VS. Deze brouwerij is nu een van de grootste craftbrouwerijen in de VS.

Maar het zijn vooral andere brouwerijen geweest die er voor gezorgd hebben dat de Amerikanen andere bieren zijn gaan brouwen dan de Europese voorbeelden. Veel brouwerijen brouwen nu creatieve nieuwe bieren zoals grapefruit IPA, chocolate porter, coffee lager, milkshake stout en tonic IPA.

Offline davyd

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #49 Gepost op: 11-08-2017 00:23 u »
Dit verandert weinig aan de essentie van de zaak. De craft beer revolutie is al minstens 25 jaar oud in de Verenigde Staten. In Belgie en Nederland is er nu een inhaalbeweging, met veel achterstand. Er is geen enkele reden om te besluiten dat Belgie of Nederland vernieuwend zijn. Misschien vernieuwen zij zichzelf wel. Maar dat is iets anders dan op de innovatiebarricaden staan.

Tags: