Gember in bier

Gestart door basbitter, 30-07-2017 10:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

basbitter

Goedemorgen,

Ik ben onlangs gestart met het zelf brouwen van bier. Momenteel werk ik veel met paketten en probeer vervolgens zelf ingrediƫnten toe te voegen of andere soorten gist te gebruiken. Nu wil ik gember toevoegen aan bier en wil het als volgt aanpakken:

1.) Gemberwordtel van de AH;
2.) Fijn raspen/ snijden en uitkoken (+/- 15 gram per liter bier);
3.) Uitgekookt water toevoegen aan het moutextract;
4.) Gist toevoegen (en 7 tot 10 dagen laten gisten).

Mijn vraag is:
a) of het uitkoken van gemberwortel schoon genoeg is om het bier niet te besmetten
b) is dit de juiste procedure/ tijdstip om gember toe te voegen (heeft iemand andere suggesties).

Benieuwd naar jullie adviezen!

Bas

Barreltje

Ik heb onlangs een saison gemaakt met gember, citroengras en en kafir limoenblad.
De gember heb ik in blokjes gesneden en na de hoofdvergisting (na de eerste 7 dagen) voor 5 dagen toegevoegd samen met het gras en blad.
Na 5 dagen eruit gehaald.

Koken gaat naar mijn mening de echte smaak verloren.
Dus gewoon vers toevoegen.

Hoe het resultaat is geworden....
Ik had 3 kratten bij de bbq en deze waren veel te snel op. Ofwel voor herhaling vatbaar.

 :proost: :proost: :proost:

ps welkom bij het forum, stel jezelf ook even voor, wel zo netjes zoals bij ieder ander forum ook het geval is.

Jules

Zelf nog niet gebruikt: wel plannen.
In het receptenboek van brewdog gebruiken ze bij een bier ook gember tijdens het maischen.
Zowiso in een aantal recepten. Download die eens, misschien heb je er iets aan voor inspiratie

Mvg J

basbitter

Dag Barreltje en Jules,

Dank voor jullie reactie! Ga dat inderdaad eens proberen.

Zelf ben ik niet zo bekend met fora dus vandaar mijn directe plaatsing. Korte voorstelling: Ik ben Bas en ben 34 jaar werk in Amsterdam en woon in Leiden. Sinds begin dit jaar ben ik door de Hema op het idee gekomen om te beginnen met brouwen. Graag wil ik veel dingen onder de knie krijgen en ben daarom met voorgehopt moutextract begonnen. Op deze manier kan ik goed kijken wat verschillende gistsoorten doen, wanneer je bepaalde ingrediƫnten (gember, chili e.d.) moet toevoegen! Super leuke hobby erbij! Hopelijk kan ik veel dingen op dit forum leren en vanzelf ook mijn opgebouwde kennis delen

Bas


Barreltje

Welkom Bas
Iemand uit mijn direct omgeving dus.

Zelf kom ik uit Oegstgeest

Proost!

basbitter

Ah dat is inderdaad dichtbij!

Een vraagje met betrekking tot jouw methode, je schrijft:

De gember heb ik in blokjes gesneden en na de hoofdvergisting (na de eerste 7 dagen) voor 5 dagen toegevoegd samen met het gras en blad.

Als ik mijn wort 7 dagen laat gisten en dan de blokjes moet toevoegen is het dan verstandig om het geheel over te hevelen? En hoeveel gram per liter bier heb jij ongeveer gebruikt?


Jules


Marcel_k

Citaat van: basbitter op 30-07-2017  10:18 u:

1.) Gemberwordtel van de AH;
2.) Fijn raspen/ snijden en uitkoken (+/- 15 gram per liter bier)
15 gr/L klinkt mij als heel veel in de oren. Ik heb laatst 7 gram op 18 liter gedurende 12 minuten meegekookt, de proevers haalden de gember er meteen uit.
Het overheerst snel, ik zou terughoudend er mee zijn.
Kweet niet precies hoe het zit met koudhoppen.

Barreltje

Ik heb 45 gram gember op de 23 liter gebruikt samen met 4 stengels citroengras en 6 gram limoenblad.
Zelf vond ik mijn recept wel ok, maar de volgende serie ga ik 50 gram gember gebruiken en 3 stengels citroengras met 7 gram limoenblad op de 23 liter.

Na de hoofdvergisting hevel ik altijd over.
Eventuele toevoeging doe ik dan in een dry-hopper voor 5 dagen in het vat en haal deze er dan weer uit.
Je kan hiervoor uiteraard ook een hopzak gebruiken.

https://nl.aliexpress.com/store/product/2015-Brand-New-Brew-Filter-Dry-Hopper-Combo-Stainless-Steel-304-Homebrew-Beer-Hop-Spider/1591071_32455622440.html\

Laats een gemberbier gedronken met sterkere gembersmaak.
Deze was ook dry-hop en schat in op 23 liter volume 75 gram (Dit laatste was erg sterk naar mijn mening zelfs te sterk).
Gember is niet alleen sterk maar geeft ook een pittig karakter aan gerechten dus ook je bier. Wees hiervan goed bewust, beter iets te weinig als te veel.

Ik heb even een recept bekeken van gemberbier waarbij de gember werd meegekookt. Hierbij wordt de laatste 5 minuten kook 6,5 gr/l gebruikt.
Zoals Marcel hierboven al omschrijft, klinkt mij dit ook als behoorlijk veel in de oren.


basbitter

Ik ga het gelijk uitproberen! Gisteren gebrouwen en de hoofdgisting is nu begonnen!

Top!

Barreltje

Succes en laat even weten hoe het straks is afgelopen.

 :proost: :proost: :proost:

Thom

Je bier al geproefd Basbitter?

basbitter

Allen,

Door vakantie ben ik even vergeten terugkoppeling te geven over de resultaten... Excuus hiervoor!

Heb uiteindelijk 30 gram op 15 liter gebruikt. Ik vind de gembersmaak niet geheel terugkomen. Wellicht dat dit kwam doordat ik de hopzak rustig in het bier heb laten rusten en had ik dit wellicht er af en toe doorheen moeten 'roeren'. Ga ik de volgende keer weer proberen!

Dank!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.