Brand IPA; recept veranderd?

Gestart door Jukkie, 29-07-2017 13:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jukkie

Sinds het uitkomen van de Brand IPA van Jeroen Free heb ik dit bier geregeld gekocht. Ik vond het een lekkere IPA voor een schappelijke prijs. Nu heb ik de laatste tijd de indruk dat de smaak is veranderd; minder "hard bitter" en zoeter. Zou het recept zijn aangepast? Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?
Of ligt het aan mijn veranderde smaak wellicht? De invloed van andere batches hop?

tdp

Toevallig had ik hem afgelopen vrijdag op, ik had ook het idee dat deze anders smaakte dan normaal.

brouwmus

Ik ga het van de week weer kopen en zal laten weten of ik er iets aan proef.

(Met Zwaar Blond had ik precies dezelfde ervaring. Maar smaakherinnering is iets héél aparts... Je kunt helaas geen 'foto' of andere vaste momentopname maken van een proeverij...)

Drents Hopbier

Citaat van: brouwmus op 31-07-2017  11:00 uIk ga het van de week weer kopen en zal laten weten of ik er iets aan proef.

(Met Zwaar Blond had ik precies dezelfde ervaring. Maar smaakherinnering is iets héél aparts... Je kunt helaas geen 'foto' of andere vaste momentopname maken van een proeverij...)

Opschrijven?

HHopbier

tdp

Citaat van: Drents Hopbier op 31-07-2017  11:21 uOpschrijven?

HHopbier

Dat is wel de beste methode inderdaad. In mijn beleving was de Brand IPA niet zo hard bitter, afgelopen vrijdag had ik dat gevoel wel.

brouwmus

Proefformulier biedt zeker houvast en is nog de beste methode. 🙂

breda82

Kan het met de versheid te maken hebben?  Hij is sowieso niet mijn smaak deze ipa, ik hou erg van citrus en tropisch fruit dat miste ik in deze toen ik hem laatst dronk.

brouwmus

Deze vakantiemiddag dit bier weer eens geproefd; de smaak is inderdaad zoeter dan ik me van vorige keer herinner. Maar dat komt misschien ook door de (erg?) lage carbonisatiegraad?

Wel opvallend misschien: had een flesje en een blikje meegenomen en ik kon er geen smaakverschil tussen waarnemen.

(Ik moet wel bekennen dat ik ze niet 'om en om' dus tegelijk uitgeschonken heb gedronken, maar het blikje na het flesje met een tussenpauze van een kwartiertje.)

Nerro

Hadden ze niet andere mout dan normaal ingekocht omdat de oogst dit jaar slecht was?

NaahedetleJ

Citaat van: Jukkie op 29-07-2017  13:13 uSinds het uitkomen van de Brand IPA van Jeroen Free heb ik dit bier geregeld gekocht. Ik vond het een lekkere IPA voor een schappelijke prijs. Nu heb ik de laatste tijd de indruk dat de smaak is veranderd; minder "hard bitter" en zoeter. Zou het recept zijn aangepast? Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?
Of ligt het aan mijn veranderde smaak wellicht? De invloed van andere batches hop?

Hele trage reactie vanaf hier, aangezien ik toevallig tegen deze topic aanloop.
Heb dit bier 2 jaar geleden altijd op voorraad gehad als fijne IPA voor zachte prijs.
Ik dacht dat het aan mijn smaak ontwikkeling lag na veel IPA's geproefd te hebben, maar ik vond dezelfde IPA vorig jaar op zijn zachts gezegd helemaal niet meer lekker. Bijzonder!

Gelukkig heb ik nu eigen IPA's als voorraad. Die van Brand komt er niet meer in.

Jacques

Citaat van: NaahedetleJ op 07-03-2018  15:11 uHele trage reactie vanaf hier, aangezien ik toevallig tegen deze topic aanloop.
Heb dit bier 2 jaar geleden altijd op voorraad gehad als fijne IPA voor zachte prijs.
Ik dacht dat het aan mijn smaak ontwikkeling lag na veel IPA's geproefd te hebben, maar ik vond dezelfde IPA vorig jaar op zijn zachts gezegd helemaal niet meer lekker. Bijzonder!

Gelukkig heb ik nu eigen IPA's als voorraad. Die van Brand komt er niet meer in.

Zal denk ik toch voornamelijk aan jouw smaakontwikkeling liggen denk. Nog niet zo lang geleden weer vers gedronken en er was niet zo heel veel verschil in smaak bij de introductie.

NaahedetleJ

Zou inderdaad zo maar kunnen Jacques! Ik denk dak toch maar eens een versie uit 2018 ga proberen! Als ze nu weer lekker zijn moet het toch aan het  jaar liggen :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.