Cider topic vragen

Gestart door Peke, 27-07-2017 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Citaat van: Peke op 09-08-2017  22:03 uHoe zit het met Prosecco flessen.
Het lijkt mij dat die ook sterk moeten zijn?

Citaat van: Orangeloo op 04-08-2017  22:17 uInderdaad en dan het liefst flessen (75 cl) zwaarder dan 850 gram.

Zoals ik al had geschreven, zet een fles op de weegschaal. Alles boven de 850 gram is geschikt.

beermenke

Ja gebruik gewoon de zware flessen van minimaal 850 gram. Zijn bij de betere restaurants gewoon af te halen. Ik bottel grotendeels in champagneflessen mijn zwaardere (bewaar) bieren.

Peke

Citaat van: Orangeloo op 09-08-2017  22:35 uZoals ik al had geschreven, zet een fles op de weegschaal. Alles boven de 850 gram is geschikt.

Oké op die manier.
Dit had ik verkeerd gegrepen

orangeloo

Flessen van 850 gram of zwaarder zijn dus geschikt voor Champagne of mousserende wijn, waarbij dus 24 gram bottelsuiker is gebruikt. Bij bier met minder bottelsuiker zou je dus ook lichtere flessen kunnen gebruiken.

orangeloo


Peke


Peke

Bij Brouwmarkt kom ik zulke zware flessen  ook niet tegen helaas

beermenke

Zijn bij restaurants gratis af te halen. Etiketten zitten er zeer vast op omdat ze tegen water moeten kunnen. Anders weken ze af in de koeler. Ik laat ze enkele dagen ondergedompeld en dan laten ze vrij eenvoudig los. Ik kan er elk weekend tussen de 30 a 50 ophalen als ik dat zou willen. Dus even wat werk maar als je eenmaal een voorraadje hebt dan kun je ook een zeer lange tijd vooruit. Met 2 personen is n flesje goed te doen maar alleen is 75 cl toch wel veel. Mijn bieren zitten tussen de 7 en 8 % vandaar.

Peke

Ik zou hier echt niet weten waar ik ze hier zou moeten halen.
Maar even over nadenken of ik een goed restaurant weet.

beermenke

Je moet er eentje hebben met grote zalen en waar geregeld partijen komen of bruiloften.
Ik sta er ook versteld van hoeveel er bij de container staan.

beermenke

In Amstelveen zijn er 600 gratis af te halen.
Zie advertentie op Marktplaats.

Erik Deelissen

Vorig jaar 5 liter cider gemaakt, goed laten uit gisten en diverse malen overgeheveld om het helder te krijgen.
Gebotteld in de bekende BNR fles met 6 gram suiker per liter.
Precies de juiste hoeveelheid koolzuur. Een heerlijk drankje geworden.

Eric v B

Citaat van: Erik Deelissen op 11-08-2017  14:34 uVorig jaar 5 liter cider gemaakt, goed laten uit gisten en diverse malen overgeheveld om het helder te krijgen.
Gebotteld in de bekende BNR fles met 6 gram suiker per liter.
Precies de juiste hoeveelheid koolzuur. Een heerlijk drankje geworden.
Ik heb helaas azijn gemaakt  >:(

Peke

Citaat van: Eric v B op 11-08-2017  16:19 uIk heb helaas azijn gemaakt  >:(

Hoe kan dat?

beermenke

Azijn. Was het appelcider en waren de appels schoon? Start met zuiver sap. Cider bevat weinig alcohol en het zuiver werken is zeer belangrijk en fruitvliegjes zijn dan zeer actief. Maak bij voorkeur cider bij lagere temperaturen. Succes.

rajd

Ik recycle champageflessen - met oud en nieuw maak ik ze overal afhandig, na 3 jaar had ik al een aardige collectie. Daarnaast gebruik ik ook de 0,375l flesjes, die zijn afkomstig van kleine flesjes cider (koop ik wel eens in Belgie). Zelfde flesjes worden ook gebruikt voor lambic bieren. Prima 1p portie!

Peke

Citaat van: rajd op 11-08-2017  20:58 uIk recycle champageflessen - met oud en nieuw maak ik ze overal afhandig, na 3 jaar had ik al een aardige collectie. Daarnaast gebruik ik ook de 0,375l flesjes, die zijn afkomstig van kleine flesjes cider (koop ik wel eens in Belgie). Zelfde flesjes worden ook gebruikt voor lambic bieren. Prima 1p portie!

De 0.375l flesjes zullen helemaal wel moeilijk te vinden zijn.
Ben vanmiddag bij een hotel bij mij in het dorp geweest die gaan de champagne flessen voor mij bewaren.
De man daar vertelde als ze een beetje goede groep hadden ze er wel 20 op een avond hadden.
Fles champagne kost daar 225 euro  ::)
Zal na het weekend daar eens weer kijken.

orangeloo

Hoe groter de fles hoe mooier het resultaat. Champagne wordt om die reden enkel in twee soorten gebotteld en in de kelders weg gelegd. in de Bouteille (75 cl) en de magnum (1,5 l) De overige flessen worden (later) vanuit deze flessen gebotteld.

Dit heeft te maken met de eventuele zuurstof boven in de fles na het bottelen. De hoeveelheid boven in de fles is bij  een Bouteille en de magnum hetzelfde. De magnum bevat dus de helft minder zuurstof in de fles in vergelijking met de vloeistof.

rajd

Citaat van: Orangeloo op 11-08-2017  22:03 uHoe groter de fles hoe mooier het resultaat. Champagne wordt om die reden enkel in twee soorten gebotteld en in de kelders weg gelegd. in de Bouteille (75 cl) en de magnum (1,5 l) De overige flessen worden (later) vanuit deze flessen gebotteld.

Dit heeft te maken met de eventuele zuurstof boven in de fles na het bottelen. De hoeveelheid boven in de fles is bij  een Bouteille en de magnum hetzelfde. De magnum bevat dus de helft minder zuurstof in de fles in vergelijking met de vloeistof.

Werkt dat bij cider ook zo? Is hoger afvullen dan niet gewoon een idee, aannemende dat de flessen de (nog) hogere druk prima kunnen handelen?

Overigens zag ik net op Facebook voorbijkomen dat Merk Henke 50 champagneflessen kwijt moet...

orangeloo

Geldt voor champagne en mousserende wijnen. Deze lijken dus liever geen zuurstof boven zich te hebben om zich mooi te kunnen ontwikkelen en verder te rijpen. Dus ook bij cider, op de traditionele bereiding.

Er is echter tegenwoordig ook een industriële bereiding waarbij koolzuurgas wordt toegevoegd. Dit geeft vele grotere koolzuurbelletjes in de drank. Deze is zelfs op de tap te koop.

Maar ook bij bier, heb ik zelf ondervonden, is bier wat is gebotteld in 75 cl flessen mooier ontwikkeld dan in kleine 30 cl flessen. Bottel maar een keer 1 batch in zowel grote als kleine flessen. En drink later de 2 flessen naast elkaar.

Peke

Interessant allemaal.
Het gaat bij mij ook om cider.
De kleine 0.375l flesjes zijn natuurlijk wel ideaal om de een glaasje te drinken.

Peke

Intussen bij een hotel 830 en 850 grams flessen gekregen.
Volgende batch gaat daar dus in.
29 mm kroonkurken gaan hier perfect op.

rajd

Citaat van: Peke op 15-08-2017  12:48 uIntussen bij een hotel 830 en 850 grams flessen gekregen.
Volgende batch gaat daar dus in.
29 mm kroonkurken gaan hier perfect op.

Ik vraag me even hardop af of de 29 mm kroonkurkjes dat gaan houden? Mijn cider (schuimend met 14 g/l suiker) drukt een plastic champagenekurk, na het weghalen van het kooitje, binnen zo'n 2 seconden met een luide knal uit de fles. Ik zou voor stoppen en kooitjes gaan. Die kosten weinig, werken prima en zijn zelfs herbruikbaar (de kooitjes gebruik ik zo'n 3x).

Peke

Citaat van: rajd op 16-08-2017  22:43 uIk vraag me even hardop af of de 29 mm kroonkurkjes dat gaan houden? Mijn cider (schuimend met 14 g/l suiker) drukt een plastic champagenekurk, na het weghalen van het kooitje, binnen zo'n 2 seconden met een luide knal uit de fles. Ik zou voor stoppen en kooitjes gaan. Die kosten weinig, werken prima en zijn zelfs herbruikbaar (de kooitjes gebruik ik zo'n 3x).

Heb de kroonkurken aangeschaft met een kroonkurkapparaatje dus dat ga ik eerst proberen.
De kroonkurken worden er toch goed op geknepen dus zullen toch ook wat druk aan moeten kunnen lijkt mij.

beermenke

29 mm houden het met gemak
Worden ook gebruikt om de champagne van de droesem te ontdoen en daarna komt pas de kroonkurk
Een champagnedop met kooitje oogt wel mooier dan een kroonkurk

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.