Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Hoofdgisting komt niet op gang  (gelezen 836 keer)

Offline Augus

• Boven 10 berichten
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Hoofdgisting komt niet op gang
« Gepost op: 25-07-2017 21:41 u »
Beste brouwers,

Ik ben nog relatief nieuw dus waarschijnlijk een wat eenvoudige vraag. Maar ik ben even benieuwd of mijn idee strookt met die van jullie.

Ik ben inmiddels bezig met mijn 9e & 10e bier brouwerij. Ditmaal heb ik als voorheen op basis van stroop gebrouwen. Deze zijn de Pils van Brewferm en de IPA van Bulldog brews. Nu heb ik goede ervaring met de werkwijze die op deze website staat:
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Echter nu heb ik 1 groot verschil met de vorige brouwsels waardoor volgens mij de hoofdgisting niet op gang komt / niet hevig is. Ik heb de bieren voor de hoofdgisting ditmaal in de kelder gezet (18 tot 19 graden) in plaats van de gang kast (20 tot 24 graden). Dit leek mij beter omdat de temperatuur constanter is.

Nu is mijn vermoeden dat door deze temperaturen de hoofdgisting niet op gang komt of heel rustig is (klopt dit?).
Tevens heb ik de suikers er nog niet bij zitten, die wil ik graag bij het begin van de nagisting toevoegen.
Ik heb het geheel trouwens zondag in de emmers in de kelder gezet, tot op heden zijn de water slots rustig.

Hoor graag jullie mening en advies.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline brouwerwaldonk

• Vol lid
  • Land: be
  • VAW is mijn informatiebron
Re: Hoofdgisting komt niet op gang
« Reactie #1 Gepost op: 25-07-2017 22:11 u »
De gist is nu bezig met de moeilijke suikers, maltose en maltotriose. Ook de lagere temperatuur doet de vergisting trager verlopen, wat een goede zaak is laat het rustig zijn gang gaan. Als de gisting zo goed als gedaan is wat je kan meten doe er dan de suiker bij, maar niet droog hé of alles begint over te schuimen.     

Online Knobby

• Senior lid
  • Land: nl
  • IBU-lid
« Reactie #2 Gepost op: 26-07-2017 11:10 u »
Als de vaten direct op de vloer staan zullen ze nog wel een paar graden kouder zijn, helemaal als ze in zand staan.
Op zich is 18 a 19 graden prima voor bovengisters, maar ik denk dat je voor de zekerheid iets van isolatie of een kratje of zo onder je vaten kan zetten zodat ze geen direct contact met de vloer/bodem hebben.

Offline Augus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 26-07-2017 16:29 u »
Top goed om te horen dat mijn vermoeden goed is.

De emmers staan op kratjes en daaronder een tegelvloer dus dat komt helemaal goed.

Met meten bedoel je dat ik de SG moet meten en kijken wanneer deze op een stabiele waarde blijft?

Offline JaMo

• Junior lid
  • **
  • Brouw met je ziel en zaligheid!
« Reactie #4 Gepost op: 26-07-2017 20:44 u »
Als je SG nauwelijks of niet meer zakt is je hoofdgisting wel klaar.
Ik vergist (bovengisters) ook altijd op een graag of 18 - 19. Wel in een gistkast. Nooit problemen mee. Vaak komt de hoofdgisting al na een paar uur op gang.
Maar zoals hierboven ook al gezegd: Laat het lekker zn gang gaan en wacht rustig af. Na een dag of 5/6 SG meten.

Offline Augus

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 30-07-2017 17:02 u »
Hoi JaMo,

Ik heb vrijdag en vandaag gemeten en het SG was gelijk dus nu maar de suikers toegevoegd (en grapefruit probeersel). Zoals gezegd is dit voor mij voor het eerst dat ik op deze temperaturen brouw, wat is jou ervaring hoelang een nagisting kan duren? Het trouwens om een Pils en een IPA.

Hoor graag :).

Offline JaMo

• Junior lid
  • **
  • Brouw met je ziel en zaligheid!
« Reactie #6 Gepost op: 08-08-2017 13:26 u »
Hoi JaMo,

Ik heb vrijdag en vandaag gemeten en het SG was gelijk dus nu maar de suikers toegevoegd (en grapefruit probeersel). Zoals gezegd is dit voor mij voor het eerst dat ik op deze temperaturen brouw, wat is jou ervaring hoelang een nagisting kan duren? Het trouwens om een Pils en een IPA.

Hoor graag :).

Met pils heb ik totaal geen ervaring, dus dat weet ik niet. Bij de IPA liet ik hem een week op nagisting staan, met koudhop uiteraard.

Tags: