Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Tips tegen fruitvliegjes: hoe kan je ze weren en bestrijden?  (gelezen 1416 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Hier in huis zijn fruitvliegjes in huis een zeldzaamheid. Maar sinds zo'n week is het een ware plaag.
Als hobbybrouwer ben je daar niet blij mee.

Ook in de horeca zitten ze niet te wachten op fruitvliegjes.
In Misset Horeca is een artikel verschenen met tips om de vliegjes te bestrijden.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline KooTjoo

• Vol lid
Re: Tips tegen fruitvliegjes: hoe kan je ze weren en bestrijden?
« Reactie #1 Gepost op: 24-07-2017 17:11 u »
Small | Large

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #2 Gepost op: 24-07-2017 18:52 u »
Ze kunnen niet tegen tocht. Ik zet altijd een ventilator als ik fruitvliegjes zie. Ze zijn dan zo verdwenen.

Offline Wolter

• ABV De Bierkaai
  • Super lid
  • Als het bier gesmurft is smurfen we het bier..
    • Amsterdamse Brouw Vereniging de Bierkaai
« Reactie #3 Gepost op: 24-07-2017 20:16 u »
Klein glaasje met wat azijn en een paar druppels afwasmiddel. Afdekken met plastic boterhamzakje of zo (vastzetten met een elastiekje) Hier een paar gaatjes in prikken waar de vliegjes doorheen kunnen.

Offline hopiebier

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 25-07-2017 12:16 u »
Een paar vleesetende plantjes neerzetten helpt ook.
 :proost:

Offline JaMo

• Junior lid
  • **
  • Brouw met je ziel en zaligheid!
« Reactie #5 Gepost op: 26-07-2017 20:36 u »
Een paar vleesetende plantjes neerzetten helpt ook.
 :proost:

JA! En dat is nog wel leuk om te zien ook.  :P

Offline Nornan Б

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #6 Gepost op: 26-07-2017 22:06 u »
Hier in huis zijn fruitvliegjes in huis een zeldzaamheid. Maar sinds zo'n week is het een ware plaag.
Als hobbybrouwer ben je daar niet blij mee.

Ook in de horeca zitten ze niet te wachten op fruitvliegjes.
In Misset Horeca is een artikel verschenen met tips om de vliegjes te bestrijden.
Glas vullen met appelciderazijn. Bedekken met folie. Gaatjes inprikken. Neerzetten  en klaar

Offline falcon

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 08-08-2017 18:47 u »
Vorig jaar had ik een hele boel in huis. Heb toen de boosdoeners gevonden: een filter met koffie in het koffiezetapparaat en kleine bodempjes zoet bier die nog in flesjes zitten. Kwam er bijna niet vanaf, ook niet met de oma weet raad tips. Heb de bronnen weggenomen en ze opgezogen met de stofzuiger.  :police:

Offline thezewery

• Junior lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 08-08-2017 19:44 u »
Heb nu een paar dagen zo'n "peer" van de marskramer (HG zegt het etiket) en dit werkt echt super! Gewoon griezelig hoeveel er na een dag in zitten. Sceptisch als ik ben: waren er ook zoveel in huis geweest zonder dat ding.... maar enniewees... het werkt!

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #9 Gepost op: 08-08-2017 20:45 u »
Gewoon een hoog glas met rode wijn en (bijvoorbeeld) kersensiroop en (bijvoorbeeld) wat kriekbier en daarboven een plastieken trechtertje. De fruitvliegjes kunnen erin maar niet meer uit, heb dit in mijn wijnmakersperiode ook gedaan. Wil je ze sneller naar de hemel? Gewoon een scheutje Dreft erin en klaar is Kees... ;-)

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #10 Gepost op: 14-08-2017 11:28 u »
Koop een goede vliegenlamp, zo'n rechthoekig geval. Fruitvliegjes zijn op zich niet gek op dat licht maar vroeg of laat vliegen ze er doorheen en dan is het - ZAP! - en dan worden ze even kort geroosterd. Heb er eentje ophangen, doet prima z'n werk en elke keer zo'n tik als er een beestje doorheen vliegt, heerlijk!
Wespen zijn trouwens het fijnste: als die erin vliegen dan is hij ettelijke seconden bezig met het roosteren van het slachtoffer, met een flink hard sissend geluid. Daarna ligt de wesp in 2 delen onderin het bakje.

Overigens is een lamp in de productieruimte niet toegestaan, die moet er minimaal uit als je gaan produceren.

Verder alles goed schoon en droog houden. Dan zijn die beestjes ook zo weer vertrokken.

Tags: