Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Bierontwikkelingen: bijna 500 Nederlandse bierbrouwers in 2017  (gelezen 1147 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Wat vinden wij als hobbybrouwers van deze ontwikkeling?

Lees het artikel op Beerwulf. Wat mij betreft stop je met lezen zodra de reclame voor Beerwulf begint...

Onlangs hebben we overigens het ook al gehad over het verschil in ontwikkeling tussen Nederland en BelgiŽ. Dus daar hoeven we het niet over te hebben.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Twan84

• Boven 10 berichten
  • *
  • Bier is je vriend.
Re: Bierontwikkelingen: bijna 500 Nederlandse bierbrouwers in 2017
« Reactie #1 Gepost op: 23-07-2017 21:22 u »
Dat er veel keuze in brouwerij en bieren is kan ik alleen maar toejuichen. Het zou wel jammer zijn als kleine brouwerijen (met goed bier) hierdoor in de verdrukking komen. Ik vind het daarom ook vooral jammer dat de grotere brouwerijen en multinationals zich mengen in de ontwikkeling van het craftbier.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #2 Gepost op: 23-07-2017 21:36 u »
Het is een goede ontwikkeling. En huurbrouwers zijn business voor brouwers met ketels... En er zijn huurbrouwers die niet de ambitie hebben een eigen brouwerij neer te zetten, en sommige weer wel...

Enige jammere is wel dat soms mensen na 3x thuis brouwen commercieel gaan en vaak dan nog vrij weinig weten van brouwen en dan ook met een simpel tripeltje of blonde of weizen op de markt komen... Maar goed het kan, dus het gebeurt. :brouwen:

Offline Marcel_k

• Vol lid
  • brouwt met Bulldog Beerbrewer 25
    • Twitter
« Reactie #3 Gepost op: 24-07-2017 12:37 u »
Prima ontwikkeling, toch? Hoe meer keus, hoe liever!
Ik geloof trouwens ook wel dat binnen 5 jaar zo'n 40% weer verdwenen is. Lekker bierbrouwen ťn een rendabele bedrijfsvoering erop na houden, dat zijn toch echt 2 heel verschillende dingen.
De meeste 'commerciŽle' brouwerijtjes die ik tot nu toe ken en heb bezocht, kenmerken zich oa door de volgende zaken:
  • ze brouwen vaak in het weekend, brouwers hebben er een 'gewone', doordeweekse baan naast
  • ze drijven voor een groot gedeelte op onbetaalde vrijwilligers, of gesubsidieerde mensen die elders maar moeilijk aan de slag komen,  als je al die uren ůůk nog eens ťcht in rekening zou brengen, blijft er al helemaal geen rendement meer over
  • meesten werken zeer lokaal, met een enkel cafeetje als belangrijkste afzetkanaal. Dat is prima natuurlijk, moet je zelf weten, maar dat schept wel een enorme afhankelijkheid van een zo'n verkooppunt. Marketing en distributie zijn m.i. een van de belangrijkste dingen in het hebben van een eigen brouwerij. Je kunt wel elke week 1.000 L ontzettend lekker bier brouwen, maar als je het aan de straatstenen niet kwijt kan, dan ligt al heel snel je magazijn (cq kelderbox) vol! (Krijg je wel heel lekkere, oude gerijpte bieren van ;-) )
  • eigenaren/meesterbrouwers zijn gepassioneerd en kunnen meestal een perfect biertje brouwen, maar hebben totaal geen kaas gegeten van een bedrijf 'runnen'. Volgens mij zijn het vaak toch goed bedoelende liefhebbers met een uit de hand gelopen hobby
  • problemen met opschalen / investeren. Vaak is een 500 L ketel nog wel met eigen middelen of met vrienden/familie te financieren,
     maar als je zou willen opschalen naar pakweg 5000 L per week, dan praat je ineens over hele andere bedragen. Te verkrijgen via crowdfunding, of via banken. En dan moet je ineens hele enge dingen doen, zoals ondernemingsplannen schrijven, administratie bijhouden, personeelsbeleid voeren, marketing bedrijven. Tsja, daar gaat de romantiek.
Ik vind het heel goed dat er huurbrouwers zijn. Kun je eerst eens een tijdje kijken of je solide afzetkanalen kan vinden, da's al lastig zat. Kun je daarna altijd nog zien of je voldoende kan/wil investeren in een echte, eigen brouwzaal, en in volledig betaald personeel. 

Bieren komen, en bieren gaan. Zowel goede als slechte. Het levert een mij welkome dynamiek in een moeilijke markt die al tientallen jaren op slot heeft gezeten, met  'dank' aan Heineken, Inbev, Grolsch en weet ik wat.
En of dat nou huurbrouwers zijn, of 'echte', die voor de nieuwe bieren en smaken zorgen, dat interesseert me echt geen fluit. Al ben ik de eerste die iedereen zijn eigen brouwerij en successen gun. :-)

Offline DLB

• Vol lid
  • Alstie maar smaakt!
« Reactie #4 Gepost op: 25-07-2017 08:43 u »

maar als je zou willen opschalen naar pakweg 5000 L per week, dan praat je ineens over hele andere bedragen. Te verkrijgen via crowdfunding, of via banken. En dan moet je ineens hele enge dingen doen, zoals ondernemingsplannen schrijven, administratie bijhouden, personeelsbeleid voeren, marketing bedrijven. Tsja, daar gaat de romantiek.

Dit geldt voor brouwerijen van elk formaat. Zodra je commercieel gaat moet je administratie bijhouden etc. De hoeveelheid werk naast het brouwen is natuurlijk wel afhankelijk van je volumes.

On topic: ik denk dat dit een prima ontwikkeling is. Hoe meer keus, hoe beter. En zoals Marcel al aangeeft zullen er een hoop zijn die dit nu met de hype even leuk vinden, maar over een paar jaar weer gestopt zijn. Maar er zullen er zeker wel een hoop overblijven voor de komende periode. Laten we toch allemaal hopen dat Nederland nooit meer een maximum van 18 brouwerijen (zoals begin jaren 80) gaat tellen.

Offline Gerlachus

• Senior lid
  • www.gerlachusbier.nl
    • Gerlachus Bier
« Reactie #5 Gepost op: 15-08-2017 14:53 u »
Ik denk eerder dat bedrijven zoals Beerwulf over 5 jaar weer zijn verdwenen. Dit artikel is ook door hun geschreven, dat maakt het niet automatisch waar.

Kleine, heel kleine brouwerijen, zijn meer in staat om af te wisselen dan grote brouwerijen, lopen nagenoeg geen risico en zetten rechtstreeks af naar de eindgebruiker, niet via een Multibier of Beerwulf. De marges zijn daardoor hoger waardoor hun duurdere bedrijfsvoering toch betaalbaar blijft.
Vergeet niet dat een eeuw geleden elk dorp een brouwerij had. Niet dat zulks met tegenwoordig te vergelijken is, maar de lokale ondernemer wint het tegenwoordig weer vaker van de grootgrutter, ondanks de vaak hogere prijzen. Consumenten weten wat ze willen en hebben meer te besteden.

Alleen de tijd zal het leren. Dit soort voospellende artikelen met aannames van over 5 jaar zijn volkomen uit de lucht gegrepen en dienen alleen om de consument een richting in te sturen. Reclame, meer niet. En Beerwulf hoopt dat, door het op te schrijven, het vanzelf waar wordt...

Offline Wisdom

• Vol lid
« Reactie #6 Gepost op: 15-08-2017 15:46 u »
Als je niet echt inzicht hebt in de consequenties van brouwen op grotere schaal, blijft het bij het projecteren van je eigen, beperkte, ervaring met hobby brouwen.
Zelf denk ik dat een hobbybrouwer smaak optimaliseert/maximaliseert waarbij de kosten, kosten van de hobby zijn.
Een bedrijf optimaliseert/maximaliseert het bedrijfsresultaat.
En daarmee worden dus verschillende doelen nagestreefd die op het eerste gezicht niet, of niet makkelijk te verenigen zijn.
Uiteindelijk zal een bevlogen brouwer die commercieel gaat al zijn eigen kosten moeten kunnen dekken uit het bedrijfsresultaat.
Dus de vraag wat je als hobbybrouwer vindt van commerciŽle ontwikkelingen is romantisch gemijmer hoe het zou kunnen zijn als je lekker de hele dag brouwt en je niet hoeft na te denken over de financiŽle implicaties.
Vooral veel happy dreams...  :biersmile:

Tags: