Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Gezocht: Pomphuis Iwaki MD-30RZM  (gelezen 1463 keer)

Offline Opaslof

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Gezocht: Pomphuis Iwaki MD-30RZM
« Gepost op: 23-07-2017 17:53 u »
Hallo allemaal, ik ben bezig met de bouw van een Herms installatie en heb daarvoor een Iwaki pomp gescoord via Marktplaats. Alleen bleken er scheurtjes is het pomphuis te zitten. En ze lekken echt. Dus ik ben op zoek naar een nieuw pomphuis. Is er iemand die er zo een heeft liggen? Misschien van een doorgebrande pomp, of zo. Het gaat alleen om het voorste deel waar de schroefaansluitingen op zitten.
Groetjes, Niels

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Enos

• Junior lid
  • **
  • Land: nl
  • heerlijk eerlijk bier
Re: Gezocht: Pomphuis Iwaki MD-30RZM
« Reactie #1 Gepost op: 23-07-2017 20:58 u »
Ik weet niet waar het pomphuis van gemaakt is, maar als het een metalen pomphuis is kan je het ook repareren met Bison 2-componentenlijm kombi metaal.

Het werkt ook met reparatie van kleine scheurtjes in carterpan en motorblokken mits je eerst goed schoonmaakt.
Echt top spul.

Offline Opaslof

• *
« Reactie #2 Gepost op: 24-07-2017 21:29 u »
Het materiaal is GFRPP volgens de folder. Glass Fiber Reinforced Poly Propyleen. Ik kan proberen met soldeerbout de scheurtjes buiten dicht te branden maar dat kijkt me ook weer zo net niet. En het gaat er niet uitzien. Ik kan wel bestellen bij Iwaki viavia, maar zoals al meer op het forum terugkomt: kost 20 euro + 30 klein order kosten + verzendkosten + btw. Dus wordt wel een dure toestand voor een plastic kap.
Of ik moet het ergens bij een botenzaak of aquariumwinkel kunnen meebestellen. Iemand ervaring?

Offline tdp

• Super lid
  • Land: nl
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 25-07-2017 10:12 u »
Volgens mij kun je ze wel op Ebay bestellen, moet je even goed zoeken.

Offline Basje42

• Vol lid
  • Land: 00
« Reactie #4 Gepost op: 25-07-2017 10:30 u »
Ik vraag mij dan meteen af (met een technische blik) waarom er scheurtjes in het voorste deel zitten.
Hoe oud moet deze pomp dan wel niet zijn ? hoeveel ton heeft ie al op de teller ?
Dadelijk heb je een kapje, en kom je nog meer ellende tegen (harde O-ringen/keerringen/uitgesleten afdichtingen).
Ik weet niet wat er allemaal inzit.

Heb even geen idee van de kosten van een nieuwe, maar een pomp is best wel een cruciaal onderdeel van je Herms.

Offline EBC

• Super lid
  • Land: be
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #5 Gepost op: 25-07-2017 12:26 u »
Ik heb deze voor je. Het is wel een pomphuis met slangtuiten in plaats van schroefdraad.

Offline Opaslof

• *
« Reactie #6 Gepost op: 27-07-2017 08:01 u »
De pomp zelf ziet er nog als nieuw uit, dus ik verwacht niet dat ie al veel kilometers heeft gemaakt. De scheurtjes komen waarschijnlijk door een valpartij (ook in de achterkant zit een scheur). Even kijken of het me lukt foto's te posten... <GELUKT!>.
En wat betreft ebay: is dat materiaal voedselveilig?

De onderste foto's zijn van het bedieningspaneel waar de pomp op zit...

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #7 Gepost op: 27-07-2017 17:15 u »
Je hebt de pomp vast gemonteerd met koperen verbindingen. Door de warmte zal het koper uitzetten en komen er wellicht flinke krachten op het kunststof van het huis, die kunnen scheurtjes veroorzaken.

Eigenlijk mag je op een kunststof huis geen metalen koppelingen zetten.

Ik zou er een stuk slang tussen doen om materiaalspanning te voorkomen.

Offline Opaslof

• *
« Reactie #8 Gepost op: 27-07-2017 20:20 u »
Kijk, dit zijn de betere tips. Hier had ik nog niet bij stilgestaan.
Ik heb zelf de pomp alleen nog maar koud geprobeerd maar je hebt wel een punt.
Zelfs als ik 'm bv zou kunnen repareren met smelten, dan blijven de breukjes een zwak punt en gaan dan ongetwijfeld weer lekken bij hete wort. Dus de reparatie-optie ga ik wegstrepen.

Wat voor diameter zijn die slangaansluitingen? Het moet uiteindelijk naar 15 mm leiding toe. Voor de andere slangen die 15 mm koper verbinden heb ik 12/18 siliconenslang genomen, zoals meerdere brouwers hier op het forum doen.

Offline stiaanke

• Junior lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 28-07-2017 17:13 u »
Om de materiaalspanning tegen te gaan kun je er ook een Nelsonbochtje in leggen. (= een volledige lus)

Offline Opaslof

• *
« Reactie #10 Gepost op: 25-08-2017 07:42 u »
Ik heb deze voor je. Het is wel een pomphuis met slangtuiten in plaats van schroefdraad.

Hallo EBC, ik zou 'm graag overnemen.
Kun je mij via een PM even laten weten wat je er voor wil hebben en hoe we het kunnen doen met betalen, versturen, etc.?

Tags: