BrouwHulp eind SG

Gestart door pim1980, 21-07-2017 13:10 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pim1980

Dag allen,

In het 'hoofdscherm' van mijn recept van een RIS staat een geschat eind SG van 1024. In het tabblad vergisting staat bij eind SG voorspeld echter een eind SG van 1026. Vanwaar dat verschil?

Brouwers

Citaat van: pim1980 op 21-07-2017  13:10 uDag allen,

In het 'hoofdscherm' van mijn recept van een RIS staat een geschat eind SG van 1024. In het tabblad vergisting staat bij eind SG voorspeld echter een eind SG van 1026. Vanwaar dat verschil?
Enige wat ik zou kunnen bedenken is dat je verwachte begin SG afwijkt van je werkelijke begin SG.

mbroek

Citaat van: pim1980 op 21-07-2017  13:10 uDag allen,

In het 'hoofdscherm' van mijn recept van een RIS staat een geschat eind SG van 1024. In het tabblad vergisting staat bij eind SG voorspeld echter een eind SG van 1026. Vanwaar dat verschil?

Zodra je de gegevens van de brouwdag (3e tab) hebt ingevuld en een iets ander begin SG hebt gehaald als je van plan was, dan worden alle waardes bij vergisting hierop aangepast. Is dat misschien het geval?

pim1980

Citaat van: mbroek op 21-07-2017  17:00 uZodra je de gegevens van de brouwdag (3e tab) hebt ingevuld en een iets ander begin SG hebt gehaald als je van plan was, dan worden alle waardes bij vergisting hierop aangepast. Is dat misschien het geval?

Oh verrek, daar had ik niks ingevuld maar er stonden waarden die niet klopten. Heb ze precies ingevuld zoals bij 'gepland' staat, en de waarde ligt dan inderdaad veel dichter in de buurt. Nog niet 100% gelijk (in Plato 6,08 tegenover 6,12). In SG is dat wel gelijk. Niks problematisch dus, ik kan de waarde onder 'recept' gewoon aanhouden al richtlijn voor dat ik ga bottelen...

ChrisH1986

Ff een vraagje...

Ik heb mijn start en begin sg gemeten in brix met de refractometer.
Ben begonnen met 18 brix en nu hangt hij op 10.
Volgens de tabellen op internet zit hij nu op 1038 SG  maar BrouwHulp geeft op de 1 of andere manier 1019 SG aan.
Heeft iemand daar een verklaring voor?

William

Citaat van: ChrisH1986 op 31-08-2017  20:54 uFf een vraagje...

Ik heb mijn start en begin sg gemeten in brix met de refractometer.
Ben begonnen met 18 brix en nu hangt hij op 10.
Volgens de tabellen op internet zit hij nu op 1038 SG  maar BrouwHulp geeft op de 1 of andere manier 1019 SG aan.
Heeft iemand daar een verklaring voor?

Als er alcohol in zit kloppen de tabellen niet meer, dus sg=1000+4*Brix klopt dan niet meer. Die gaat alleen op voor een pure suikeroplossing
Dus getal uit BrouwHulp gebruiken die corrigeert voor de alcohol.

ChrisH1986

Citaat van: William op 31-08-2017  21:11 uAls er alcohol in zit kloppen de tabellen niet meer, dus sg=1000+4*Brix klopt dan niet meer. Die gaat alleen op voor een pure suikeroplossing
Dus getal uit BrouwHulp gebruiken die corrigeert voor de alcohol.

Dus dan kan ik die eigenlijk alleen voor het begin sg gebruiken? En als ik dan het aantal brix na de vergisting in vul op BrouwHulp, dan heb ik dus het juiste sg omdat BrouwHulp dat dan corrigeert? Heb ik dat juist?

William

Citaat van: ChrisH1986 op 31-08-2017  21:30 uDus dan kan ik die eigenlijk alleen voor het begin sg gebruiken? En als ik dan het aantal brix na de vergisting in vul op BrouwHulp, dan heb ik dus het juiste sg omdat BrouwHulp dat dan corrigeert? Heb ik dat juist?

Helemaal goed!

ChrisH1986

Citaat van: William op 31-08-2017  21:43 uHelemaal goed!

Mooi want dan wordt het een prachtig biertje! :-D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.