Bottelen of niet?

Gestart door pim1980, 21-07-2017 13:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pim1980

Dag allen,

10 juli een RIS gebrouwen met start SG van 1095. Inmiddels 11 dagen verder staat het waterslot eigenlijk wel stil op 1030. Ik heb een US05 gist gebruikt, 2 zakjes van 11,5 gram in 13 liter wort, na hydrateren van de gist in water. Lijkt mij meer dan genoeg gist voor die hoeveelheid, ondanks de zwaarte van het wort.
Vergisting in een klimaatkast op 18,5 graden, oplopend naar ruim 20 graden.

Soortelijke vergistingsgraad is daarmee 66,7%. Niet heel hoog dus. Volgens BrouwHulp zou ik op 1024 uit moeten komen (zo'n 73%).

Een paar opties:
1. niks doen en nog een weekje wachten om te zien of het sg nog daalt.
2. proberen wat zuurstof toe te voegen door het jongbier te 'klotsen' om de vergisting misschien nog wat op gang te krijgen.
3. bottelen met 4 gram suiker per liter zonder gisttoevoeging (om bommen te voorkomen).
4. bottelen met 4 gram suiker per liter met toevoeging van 11,5 gram Safbrew F2 bottelgist.
5. andere tips?

Ben benieuwd wat jullie ervan denken. De smaak is goed. Ik neig naar optie 4, al is de hoeveelheid bottelsuiker nog wat spannend. de F2 zal het toegevoegde suiker opsnoepen en misschien nog de restantsuikers in het wort. Ik wil zeker geen bommen, en het hoeft geen megabruisend bier te worden, maar een lekkere prikkeling met een mooi schuimkraagje natuurlijk wel wenselijk!

Pim

Zou natuurlijk kunnen zijn dat je door het gebruikte maischschema veel onvergistbare restsuikers hebt maar daar zou ik niet op gokken. Zelf heb ik enkele RIS-sen van rond de 1093 en die zijn met US05 vergist tot 1007 (eenstaps maisch met 90 min op 65 graden).

Ik zou eerst wat zwenken (optie 2) en daarna eens een weekje afwachten (optie 1). Wanneer het SG dan (nog steeds) stabiel is dan zou ik bottelen volgens optie 3. Die US05 is nog actief genoeg om zelf met de bottelsuiker aan de gang te gaan. 

JAVAL

Het lijkt me dat de hoeveelheid gist zeer ruim voldoende is voor de hoofdvergisting en dat er ook nu nog voldoende levende gist in  het brouwsel zit. Ik zou ook voor optie 1 gaan, nog een weekje laten staan. En dan optie 3 met dien verstande dat je de geplande hoeveelheid bottelsuiker toevoegt. Het beperken van die hoeveelheid uit angst dat je bommetjes krijgt is niet nodig als het bier geheel uitvergist is. Met 4 gram krijg je misschien te weinig CO2 in de fles.
Optie 2 lijkt me niet te werken, alle lucht, en dus ook alle zuurstof, is volgens mij al uit het vat geblazen.
Optie 4 lijkt me overkill en zou, samen met de nog ruim aanwezige US05 een gistsmaak kunnen veroorzaken, het is tenslotte maar een heel klein brouwsel.

Laat je ons weten hoe het afloopt?
Jaap

mbroek

Of je hebt gemeten met een refractometer en gebruikt die verkeerd en is je SG helemaal geen 1030.
Zo niet, dan zou ik toch nog zeker een week wachten en weer eens meten, 1030 is nog lang niet uitgegist met de US-05.


hansHalberstadt

Ik zou denk ik de temperatuur nog een aar dagen op 24 graden zetten. Vaak gaat een gestopte gisting dan weer verder. 18 graden in combinatie met zo'n zwaar bier heeft bij mij ook vaker problemen opgeleverd. 

Koen S

Een andere optie is wat extra gistvoeding toevoegen + een week of twee geduld, dit doet soms wonderen.

pim1980

Ben iets te voorbarig geweest denk ik. Waterslot stond een aantal minuten stil toen, maar ik zie hem nu nog regelmatig bluppen. Misschien iets te maken met drukverschil net na koelen of verwarmen...

Ik laat hem dus lekker staan zoals het is en meld wel weer een keer hoe het is afgelopen [emoji41]

Easywoods

Citaat van: pim1980 op 22-07-2017  13:38 uBen iets te voorbarig geweest denk ik. Waterslot stond een aantal minuten stil toen, maar ik zie hem nu nog regelmatig bluppen. Misschien iets te maken met drukverschil net na koelen of verwarmen...

Ik laat hem dus lekker staan zoals het is en meld wel weer een keer hoe het is afgelopen [emoji41]

Is het toch weer een kwestie van geduld, ik ben er ook niet zo (lees helemaal niet) goed in  :lol:

hansHalberstadt

Citaat van: pim1980 op 22-07-2017  13:38 uMisschien iets te maken met drukverschil net na koelen of verwarmen...

Ik laat hem dus lekker staan zoals het is en meld wel weer een keer hoe het is afgelopen [emoji41]
Of de buitenluchtdruk.

Als die zakt/stijgt gaat je waterslot sneller/langzamer

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.