Pagina's:
Actions
  • #301 door Haagse Wouter Gepost op 13 Aug 2017
  • Ik snap het punt niet zo goed.
    Maakt het uit hoeveel brouwerijen er zijn?
    Er nauwelijks verschil tussen NL en BelgiŽ :p.
    In NL eten ze vies en in BE hebben ze een slecht wegdek. Daar eindigt het verschil een beetje.
  • #302 door Wisdom Gepost op 13 Aug 2017
  • Ik raad jullie aan allemaal het boek BIER in Nederland te lezen (Marco Daane).

Hoewel de titel anders doet vermoeden, wordt ook de ontwikkeling van ruim buiten Nederland beschreven omdat daar heel veel invloed vandaan kwam.

Je ziet hoe de biercultuur zich heeft ontwikkeld en welke malversaties/belasting maatregelen gepleegd zijn in de loop de eeuwen.

En daarmee wordt de onzinnigheid van dit forum draadje meer dan duidelijk.

:degroeten:
  • #303 door Koen S Gepost op 13 Aug 2017
  • Ik snap het punt niet zo goed.
    Maakt het uit hoeveel brouwerijen er zijn?
    Er nauwelijks verschil tussen NL en BelgiŽ :p.
    In NL eten ze vies en in BE hebben ze een slecht wegdek. Daar eindigt het verschil een beetje.
    Kwantiteit en kwaliteit zijn inderdaad compleet verschillende begrippen. Als er veel nieuwe brouwers en bieren bijkomen, is dit alleen goed voor de bierdrinker als de bieren goed zijn. Anders is het alleen  goed voor de statistieken.
  • #304 door Jacques Gepost op 13 Aug 2017
  • Ik raad jullie aan allemaal het boek BIER in Nederland te lezen (Marco Daane).

Hoewel de titel anders doet vermoeden, wordt ook de ontwikkeling van ruim buiten Nederland beschreven omdat daar heel veel invloed vandaan kwam.

Je ziet hoe de biercultuur zich heeft ontwikkeld en welke malversaties/belasting maatregelen gepleegd zijn in de loop de eeuwen.

En daarmee wordt de onzinnigheid van dit forum draadje meer dan duidelijk.

:degroeten:

Leg eens nader uit? Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt? Tot de afscheiding in 1830 van BelgiŽ van Nederland waren beide landen ťťn land. Dat de oorlog tegen de Belgen grotendeels betaald is met belasting op bier is niet zo relevant voor dit topic dat gaat om de hedendaagse ontwikkelingen.

Wat ik constateer is dat de ontwikkelingen op biergebied in Nederland sneller gaan dan in BelgiŽ. De groei aan brouwerijen en het aantal bieren maar ook de verkrijgbaarheid van craftbieren is in Nederland groter. Net zoals dat ook in de VS heeft plaatsgevonden zijn nog niet alle bieren tiptop maar dit zal dit de komende jaren gaan verbeteren. Zal ook moeten om voort te blijven bestaan. Ook crafbieren moeten kwalitatief goed zijn. Wat ik zie is dat we ook op dit vlak vorderingen maken.
  • #305 door Jacques Gepost op 13 Aug 2017
  • In die 499 brouwerijen in Nederland zitten toch ook de brouwerijhuurders, niet? Als ik bij het aantal Belgische brouwerijen ( een 240tal) de brouwerijhuurders bij tel (wij noemen die bierfirma's) kom ik op een 385 tal "brouwerijen" voor BelgiŽ of een 28500 inwoners per brouwerij/brouwerijhuurder.

grtz
    Bart

Waar zijn deze gegevens te vinden?

Dat er zoveel Belgische bierfirma's zijn heb ik niet gevonden.
  • #306 door BartC Gepost op 15 Aug 2017
  • Dag Jacques

Ik baseer me op de brouwerij- en bierfirmalijst van Zythos en die kan je van hun website afhalen (www.zythos.be).

grtz
    Bart
  • #307 door pincopallino Gepost op 15 Aug 2017
  • The story continues !....
  • #308 door davyd Gepost op 17 Aug 2017
  • #309 door Adrie Gepost op 17 Aug 2017
  • Weet je wat pas een achtergebleven bierland is? TsjechiŽ. Alleen maar pils te krijgen en een of twee andere ondergistende bierstijlen. Hoe je van innoverend bierland kunt afgleiden tot achtergebleven bierland.  ;)

En kunnen we het nu weer gewoon over brouwen hebben?
  • #310 door Kwagga Gepost op 17 Aug 2017
  • "Onwetend" is nu het politiek-correct woord voor "dom". Deze topic is gewoon een belgenmop.
  • #311 door Adrie Gepost op 17 Aug 2017
  • Wat een flauwekul, die blog waar deze post allemaal om begonnen is. In Nederland maak je precies hetzelfde mee in een willekeurige kroeg. Erger nog: zelfs de mensen achter de tap weten vaak niet eens wat voor bier erop zit en hoe dat hoort te smaken. Zelfs vrienden die regelmatig bij mij een biertje komen drinken kijken glazig als ik vertel welke bierstijlen ik op de tap heb.  Saison? Nooit van gehoord. Weizenbock? Huhh???
  • #312 door Koen S Gepost op 17 Aug 2017
  • Wat een flauwekul, die blog waar deze post allemaal om begonnen is. In Nederland maak je precies hetzelfde mee in een willekeurige kroeg. Erger nog: zelfs de mensen achter de tap weten vaak niet eens wat voor bier erop zit en hoe dat hoort te smaken. Zelfs vrienden die regelmatig bij mij een biertje komen drinken kijken glazig als ik vertel welke bierstijlen ik op de tap heb.  Saison? Nooit van gehoord. Weizenbock? Huhh???
    Dank je wel Adrie, inderdaad grote flauwekul. Onwetendheid heeft geen nationaliteit.
    De meeste bierdrinkers willen het ook niet weten en daar is niets mis mee: ieder zijn ding.
    Je kan het gras niet doen groeien door eraan te trekken. :weetbeter:
  • #313 door Underdike Gepost op 17 Aug 2017
  • Eens net Adrie... we hebben het wel als biersnobs onder elkaar over speciaalbier.
    Toen 'k nog een kroeg had verkocht ik per week 6x 50 liter fusten Oranjeboom, 1x 30 liter fust De Koninck, 1x 30 liter fust Hoegaerden, 10 kratten Hertog Jan pils... een halve krat Malt,  een halve krat Duvel & een halve krat gesorteerd uit plm 20 overige soorten bier op fles.
    De meesten zijn zooooo saai en on-avontuurlijk !!
  • #314 door Biertje1985 Gepost op 17 Aug 2017
  • Weet je wat pas een achtergebleven bierland is? TsjechiŽ. Alleen maar pils te krijgen en een of twee andere ondergistende bierstijlen. Hoe je van innoverend bierland kunt afgleiden tot achtergebleven bierland.  ;)

En kunnen we het nu weer gewoon over brouwen hebben?

Dat ben ik Absoluut niet met je eens! Ik ben recentelijk door dat land geweest en prima Craftbeer gehad.
  • #315 door Ronnie Gepost op 18 Aug 2017
  • In Nederland maak je precies hetzelfde mee in een willekeurige kroeg. Erger nog: zelfs de mensen achter de tap weten vaak niet eens wat voor bier erop zit en hoe dat hoort te smaken.

Klopt 100% , zowel in BE als NL maak je dat mee, zelfs in Cadzand en Breskens waar veel vlaamse toeristen komen zonnekloppen.
    Ooit in Breskens meegemaakt, op dijkterrasje, is al meer dan 10 jaar geleden, in de tijd dat ik nog donkere biertjes dronk.
    Ben vergeten welk (Belgisch bier), die ober schonk me dat keurig uit maar dan kieperde hij daar een glaasje verschrikkelijk zoete likeur in zonder ook maar iets te vragen.
    Dat werd een echte ramp dat bier, kreeg er tandpijn van!
  • #316 door EvdBroek Gepost op 18 Aug 2017
  • Klopt 100% , zowel in BE als NL maak je dat mee, zelfs in Cadzand en Breskens waar veel vlaamse toeristen komen zonnekloppen.
    Ooit in Breskens meegemaakt, op dijkterrasje, is al meer dan 10 jaar geleden, in de tijd dat ik nog donkere biertjes dronk.
    Ben vergeten welk (Belgisch bier), die ober schonk me dat keurig uit maar dan kieperde hij daar een glaasje verschrikkelijk zoete likeur in zonder ook maar iets te vragen.
    Zal wel Grimbergen geweest zijn of Afligem. Daar wordt onze Zeeuwvlaamse kust mee overspoeld
  • #317 door Ronnie Gepost op 18 Aug 2017
  • Ja ! voila, nu weet ik 't weer, Grimbergen was het! dank je!
  • #318 door Orangeloo Gepost op 18 Aug 2017
  • Ben vergeten welk (Belgisch bier), die ober schonk me dat keurig uit maar dan kieperde hij daar een glaasje verschrikkelijk zoete likeur in zonder ook maar iets te vragen.

Was die zoete likeur toevallig Grenadine???

IK heb in mijn jonge jaren weekendwerk gedaan in een restaurant in Hulst.
    (Voor diegene die Hulst niet kennen, dit is een plaatsje in Zeeuws Vlaanderen aan de grens van BelgiŽ.
    Hier kennen ze net als in Sluis geen zondagsluiting en wordt overspoeld door Belgische bezoekers.)

Het viel mij toen al op dat heel veel Belgische bezoeker inderdaad Grimbergen dronken en bijna allemaal  met Grenadine erin.

Dus ik snap die ober wel. Maar keur het natuurlijk niet goed  ^-^

PS ik moet toegeven dat deze combi  nu veel minder gedronken wordt
  • #319 door Koen S Gepost op 18 Aug 2017
  • Was die zoete likeur toevallig Grenadine???

IK heb in mijn jonge jaren weekendwerk gedaan in een restaurant in Hulst.
    (Voor diegene die Hulst niet kennen, dit is een plaatsje in Zeeuws Vlaanderen aan de grens van BelgiŽ.
    Hier kennen ze net als in Sluis geen zondagsluiting en wordt overspoeld door Belgische bezoekers.)

Het viel mij toen al op dat heel veel Belgische bezoeker inderdaad Grimbergen dronken en bijna allemaal  met Grenadine erin.

Dus ik snap die ober wel. Maar keur het natuurlijk niet goed  ^-^

PS ik moet toegeven dat deze combi  nu veel minder gedronken wordt

Brrr, grenadine in bier, ik krijg er kippenvel van.  :'(
    En trouwens, Grimbergen is zonder grenadine ook niet te zuipen!
  • #320 door Eric v B Gepost op 18 Aug 2017
  • Brrr, grenadine in bier, ik krijg er kippenvel van.  :'(

Moet je eens een Berliner Weizen proberen zonder Grenadine (of andere siroop) dan piep je wel anders!
  • #321 door Serge VL Gepost op 18 Aug 2017
  • Moet je eens een Berliner Weizen proberen zonder Grenadine (of andere siroop) dan piep je wel anders!
    Heerlijk toch zo een lekker zacht zuurtje, In Duitsland bekijkt men mij steeds met rare ogen als ik steevast dit zonder toevoeging van siropen drink.
  • #322 door Underdike Gepost op 18 Aug 2017
  • Brrr, grenadine in bier, ik krijg er kippenvel van.  :'(
    En trouwens, Grimbergen is zonder grenadine ook niet te zuipen!
    In Frankrijk gewoon in de supermarkt te koop... Grimbergen Rouge  :huilen:
  • #323 door EvdBroek Gepost op 18 Aug 2017
  • In Frankrijk gewoon in de supermarkt te koop... Grimbergen Rouge  :huilen:
    Tja hou op over Frankrijk. Daar kun je gewoon beter wijn drinken. Bierbarbaren zijn het
  • #324 door HermanH Gepost op 18 Aug 2017
  • (Voor diegene die Hulst niet kennen, dit is een plaatsje in Zeeuws Vlaanderen aan de grens van BelgiŽ.
    Wie als Belg Sluis en Hulst niet kent is echt achterlijk, en zou nooit bier mogen brouwen ook....  ;D ;D (bij manier van spreken hť, niks tegen mijn landgenoten natuurlijk...) :)
  • #325 door Haagse Wouter Gepost op 21 Aug 2017
  • Dank je wel Adrie, inderdaad grote flauwekul. Onwetendheid heeft geen nationaliteit.
    De meeste bierdrinkers willen het ook niet weten en daar is niets mis mee: ieder zijn ding.
    Je kan het gras niet doen groeien door eraan te trekken. :weetbeter:

Ik denk wat ze bedoelen is dat het niet heel goed gaat qua economie voor bier in BelgiŽ.
    Wanneer vroeger al het speciaalbier in Nederland uit BelgiŽ kwam is dat nu nog maar een fractie.
Pagina's:
Actions