Geschroot mout bewaren

Gestart door Gast, 16-12-2005 20:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gast

Ik heb net (20:57) mijn mout geschroot voor morgen en heb dit in mijn gistingsemmer gedaan. raar, want normaal doe ik het altijd in een zak in de koelkast. Kan ik deze emmer gewoon bij kamertemp bewaren alsk ik morgen ga brouwen of moet ik het echt in de koelkst doen.

Groeten jordi

Gio

Geen probleem.

Sommige zweren er zelfs bij in verband met met een gewenste lichte verzuring van het mout.

Maar langer dan een dag/nacht zou ik het zelf niet geschroot bewaren, dit in verband met infectiegevaar, aromaverlies e.d.

 

Pieter.

Ik schroot altijd de avond van te voren en bewaar dan de mout in een goed gesloten emmer, werkt prima en minder werk op de eigenlijke brouwdag.

Pieter

Hopmans

Idem,

Het is naar mijn inziens zelfs nog beter i.v.m. infectie gevaar.
Bij een profesionele brouwerij staat de moutmolen altijd in een apparte ruimte om infectiegevaar
te voorkomen.
Als men de avond van tevoren schroot kan het stof neerslaan, en de volgende dag opgezogen
worden.

Ik bewaar het zelf altijd 1 nacht.
2 zou ook nog kunnen denk ik.
Ik weet eigenlijk niet hoe snel het verzuurt.
Het zal niet binnen een paar dagen gebeuren lijkt mij.
Gebeurt het toch, dan hoeft men geen zuur meer te gebruiken, en is men dus volgens het
rheinheitsgebot bezig.  ;)

 :degroeten:

Oscar

Als je na het schroten je mout goed afgesloten en zo droog mogelijk bewaard kan er volgens mij weinig mee gebeuren.
En als er infectie op kan treden...is dat dan door stof/beestjes uit de omgeving ?? en is geschrootte mout hygroscopisch..??  :weetniet:
als dat zo is moet je dus uitkijken voor rotting den k ik...maar dat is op lange termijn en niet voor 1 of 2 dagen...

groeten en gezondheid
Oscar

Hans (Lagos)

Vraag mij niet meer waar maar ik heb ergens gelezen dat men het de dag voor het brouwen zelfs een klein beetje bevochtigd om zo de zuurgraad naar behoren te krijgen. Ook las ik ergens dat men op 38 gr inmaischt om de zuurgraad eenvoudiger optimaal te verkrijgen alvorens naar de eerste maisch stap over gegaan wordt.

Dit lijkt mij logische en vrij onschadelijk voor het gehele maisch proces, waar of juist helemaal fout?  :stom:

Salu2, Hans

roco

Ikzelf schroot ook altijd de mout de avond te voren en zet het dan in de kamer in een afgesloten emmer zodat bij de storting de temperatuur van de mout niet zo koud is.

Je kan zo de mout makkelijk een week laten staan (wel zo koud mogelijk dan) de verzuring treed niet zo snel op.

groeten :degroeten:


roco

MO

ik heb diverse malen geschrote mout bewaard tot 48 uur na schroten. Bij kamertemperatuur in een goed afgesloten zak. Gaat prima. Koelen is volgens mij niet nodig en ja, mout/meel etc is hygroscopisch (trekt water aan).

Hans (Lagos)

Martiaal is hier in zuid Spanje lastig verkrijgbaar maar ik had 50 kg mout gekregen van de Alhambra cerveza fabrikant, helaas kwam het al geschroten aan en misschien wel twee a drie dagen oud.
Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken en ik heb er in mijn Rims 15 kg mee gebrouwen, tijdens de storting vond ik het erg klonteren en ik had tijdens de 60/70 gr opwarming steeds last van een verstopt filterbed en er moest dus diverse malen gesneden worden. Ik vraag mij af of dit komt door dat de mout al reeds lang geschroot was? 10% van de storting was zelf vers geschrote gerstemout.

De pH hoefde ik inderdaad ruim een puntje lager te corrigeren dan bij mijn voorgaande brouwsels. De overgebleven 35 kg gaan naar de ganzen en ik ga weer op zoek naar verse mout.

Gr. Hans

Eduard

Één keer heb ik 1 of 2 weken voor de brouwdag geschroot, althans, ik schrootte voor twee brouwsels waarvan er één de dag erna gebrouwen werd en de ander 2 weken erna. Gewoon in een plastic zak, dichtgeknoopt, bewaard en geen verschil gemerkt. Verzuring krijg je alleen als je de mout vochtig maakt en dat heb ik niet gedaan. Het scheelde in elk geval een extra keer stofzuigen, moutmolen inelkaar en uitelkaar halen etc.

Edgar

Langer dan één dag heb ik geschrote mout enkel in de vriezer bewaard. De klontering en verstopping zal m.i. niet snel met het geschroot-zijn te maken hebben, maar eerder met de schroting zelf en de eigenschappen van de mout.

Herman

Als het goed is zou je de geschrote mout ook onder koolzuur kunnen bewaren. Er is dan weinig contact met zuurstof. Je moet natuurlijk wel een koolzuurfles tot je beschikking hebben.

Hans (Lagos)

Bedankt voor de tips, maar het is nu denk ik al bijna een week terug geschroot en ik ga er dus toch maar de ganzen blij mee maken. ^-^

Caspar

Arghh, ik voel me vandaag zo brak en ziek dat ik niet kan gaan brouwen. Zijn er nog nieuwe inzichten na deze draag m.b.t. het bewaren van geschroot mout. Ik wil eigenlijk pas volgende week zaterdag gaan brouwen en zou het zonde vinden om 9 kg MO mout weg te gooien. Het schrootsel staat luchtdicht afgesloten in de schuur (waar het nu een beetje vriest).

William

Dit lijken me ideale omstandigheden om het mout te bewaren. Je had niet op een beter moment ziek kunnen worden.

Beterschap!

Caspar

Hmmm, onze Amerikaanse brouwbroeders nemen het ook niet zo nauw. Inderdaad William, een week in een koude schuur moet te doen zijn.

http://forum.northernbrewer.com/viewtopic.php?f=1&t=66031&start=0&hilit=storing+crushed+grain

Gerb

Ik heb vorig jaar 5 dagen tussen schroten en brouwen gehad en mijn Scotch ale viel bij iedereen in de smaak. En toen heb ik de emmer gewoon in huis gezet, dus een graad of 20.

wilko

Ik heb hier thuis (appartement) geschroot mout pakweg 2 a 3 weken bewaard bij een graad of 16.  In een plastic container (voedingsmiddelen kunststof) van de Xenos.  Ik zet het liever niet in de garage, daar is het weliswaar koeler maar de dampjes die uit de auto en de motor opstijgen lijken minder wenselijk voor het bier.  De berging beneden is dan wel zonder die dampjes maar weer wat warmer.  Aan het resulterende bier heb ik niets negatiefs kunnen ontdekken mbt het bewaren van geschroot mout. 

Al met al lijkt me dat koel, droog en goed afgesloten bewaren (ook al ivm muizen en dat soort gedierte) van geschrote mout voor in ieder geval een paar weken geen significante invloed heeft.

Als je zelf geen schrootmolen hebt moet je toch wat  :)

Wilko

Maarten

Citaat van: Pieter. op 16-12-2005  22:14 uIk schroot altijd de avond van te voren en bewaar dan de mout in een goed gesloten emmer, werkt prima en minder werk op de eigenlijke brouwdag.

Pieter
Exact. Ik gebruik een luchtdichte chemicaliën emmer waar 5 kg in zat.  In die emmers past precies een schrootsel van 6.5 kg, wat ongeveer mijn maximum stort is. Dan zit er dus lekker weinig lucht bij. Het zit denk ik beter in die emmers dan in die zakken van Brouwland, waar vaak gaatjes in zitten. Ik bewaar dan ook mijn ongeschrote mout ook in dit soort en vergelijkbare emmers. glycinepoeder, wat in die emmers zat, is meer hygroscopisch dan mout, dus dat zit wel goed.
Deze emmers zijn gratis maar komen slechts af en toe leeg op het lab.

Jonathan Veldhuizen

Oké,

Hier dan toch iemand die wat eigenwijs is....

Geschrote mout vacumeren... zo versturen die brew monkeys enz ook hun moutpakketten. Hier heb ik in het begin met plezier mee gewerkt. 6 maanden bewaard bij kamertemperatuur, wel donker. Prima bier.

Ben misschien geen topbrouwer en kom: evt kijken maar kan iemand uitleggen hoe dit dan werkt? Ik verpak m'n geschrote mouten nu altijd zo... werkt goed.

Ik kan me voorstellen dat dit bij de grote brouwsels ondoenlijk is.

LAM

Citaat van: Jonathan Veldhuizen op 10-05-2021  20:21 uzo versturen die Brew Monkeys enz ook hun moutpakketten.
Heb ik me ook wel eens afgevraagd. Ik denk dat als het gevacuümeerd wordt, het allemaal wel los loopt...

Jonathan Veldhuizen

Inderdaad en ik heb zelfs het vermoeden dat gewoon in een goede plastic bak of plastic zak ook moet kunnen. Diverse soorten andere bloem, meel of broodmixen( microbiologisch toch redelijk hetzelfde, eventueel is mout zelfs sterieler door het eesten) worden in papier zakken verpakt en blijven zo zeer lang goed...

Maar als er andere ervaringen zijn hoor ik het graag...

Eriks

Bestel altijd bij geterbrewed, geschrot en al. Bewaar het tot maximaal 6 maanden, daarvoor is het tot nu toe altijd al op. Nog nooit iets van gemerkt dat het achteruit is gegaan

Jacques

Citaat van: Jonathan Veldhuizen op 10-05-2021  20:21 uGeschrote mout vacumeren... zo versturen die brew monkeys enz ook hun moutpakketten. Hier heb ik in het begin met plezier mee gewerkt. 6 maanden bewaard bij kamertemperatuur, wel donker. Prima bier.

Citaat van: Jonathan Veldhuizen op 10-05-2021  22:34 u...en ik heb zelfs het vermoeden dat gewoon in een goede plastic bak of plastic zak ook moet kunnen. Diverse soorten andere bloem, meel of broodmixen( microbiologisch toch redelijk hetzelfde, eventueel is mout zelfs sterieler door het eesten) worden in papier zakken verpakt en blijven zo zeer lang goed...

Het is belangrijk dat er geen vocht bij het geschrote mout kan komen.

Als je vacumeert is het belangrijk dat je dikke vacuümzakken gebruikt. Scherpe kaftdeeltjes kunnen namelijk een vacuümzak lek prikken. Dit kun je eenvoudig controleren. Als een zak niet vacuüm is, is hij lek.

Jonathan Veldhuizen

Dank voor de bevestiging, dan is dit ook weer opgehelderd.

Soms zijn dingen inderdaad zo logisch als ze lijken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.