Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: pH buffer poeder  (gelezen 689 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
pH buffer poeder
« Gepost op: 15-07-2017 21:54 u »
Om uit te testen had ik recent pH buffer poeder 4.00 gekocht.

Vandaag een zakje opgelost in 250 ml. Het oplossen van de kristallijne stof in gedestilleerd water ging vlot. Na een even roeren met schoongemaakte rvs lepel wat het klusje klaar.
De maatbeker waarin de oplossing gemaakt heb en het lab flesje waarin de oplossing ging heb ik eerst schoongemaakt met een oxi-oplossing. Daarna goed nagespoeld met gedestilleerd water. Je wilt geen enkele verontreiniging in de oplossing.

Een bodempje  oplossing in een 50 maatglas gedaan. Dit ook gedaan met 2 andere ijkvloeistoffen die ik heb. Gemeten met mijn Extech PH100 stick. De meter gekalibreerd in de zelfgemaakte oplossing.
Doordat ik het opgeloste poeder gebruikt had voor het kalibreren was de pH 4.00. Daarna de twee andere ijkvloeistoffen gemeten. Deze geven beide 4.01. En laat dat nu precies te kloppen omdat dit 4.01 buffers zijn.

Het zakje had ik gekocht voor 1,30 inclusief verzendkosten. 100 ml oplossing kost 1,30/2,5 = 0,52.
Kant en klare pH buffer oplossing kost snel het 10voudige. Wat de stabiliteit is van de bufferoplossing weet ik niet. Als ik zo eens in de 4 maanden een nieuw zakje oplost zal ik mij daar niet zo druk over hoeven te maken denk ik.

Op ebay zag ik overigens een aanbieding van 20 zakjes pH 4.01 voor 5,97. Dat is 0,30 per zakje en 0,13 per 100 ml. Goedkoper kan niet.

Bijkomende kosten zijn het gedestilleerd water en een 250 ml flesje.
Gedestilleerd water kun je goedkoop kopen bij bouwmarkten. Bij Hornbach bijvoorbeeld 5 liter voor 2,40.
Plastic laboratorium flessen voor 250 ml zijn ook op ebay of AliExpress te koop.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RoodeLeeuwVenlo

• Super lid
  • Ik brouw geen BierTJES maar BierEN!
    • Preuf & Praotlokaal de Klep
Re: pH buffer poeder
« Reactie #1 Gepost op: 16-07-2017 11:25 u »
Heldere uitleg en zoekwerk. Ik moet er ook eens aan, zo'n pH-meter.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
    • Kasteelbrouwerij Haverleij
« Reactie #2 Gepost op: 16-07-2017 11:42 u »
Jacques, vreemde vraag misschien, maar zo'n bufferoplossing, dat is om je pH-meter in te stellen? Je hebt ook een pH 7 vloeistof nodig toch om dat te kunnen doen?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 16-07-2017 11:53 u »
Jacques, vreemde vraag misschien, maar zo'n bufferoplossing, dat is om je pH-meter in te stellen? Je hebt ook een pH 7 vloeistof nodig toch om dat te kunnen doen?

Ook die kun je in poedervorm kopen.

Ook voor een habbekras.

Offline Johnny Stardust

• De Roerstok
  • Senior lid
    • Kasteelbrouwerij Haverleij
« Reactie #4 Gepost op: 16-07-2017 11:55 u »
Ook die kun je in poedervorm kopen.

Bedankt! :)

Tags: