Gebruik van kardemom

Gestart door roco, 15-12-2005 19:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

roco

Hallo beste bierbrouwers,

Morgen wil ik een donker bier brouwen met een vleugje kardemom er in.
Nu heb ik daar helemaal geen ervaring mee maar het ruikt wel heel sterk dus ,dat ik niet veel nodig heb weet ik maar wat is veel. :weetniet:
Is er iemand met ervaring met kardemom?

Ik wil 20 liter maken zou 1 zaadje al genoeg zijn? En moet ik die dan kneuzen of geheel in de kookketel doen? (15 min)

groeten :degroeten:

roco

Koen

In mijn tripel gaat een kwart pitje op 10 liter.
Dat zou dus een half pitje worden op 20 liter.

Ik heb geen sterke kardamom smaak geproefd, dus misschien mag het iets meer zijn.

Succes

roco

En moet ik die dan kneuzen of geheel erin gooien? :pan:

groeten :degroeten:


roco

Edgar

'Pitje' is hier misschien verwarrend. Kardemom is een soort peultje met daarin pitjes. Bedoel je met 'een kwart pitje' een kwart peul, dan kan je misschien beter in aantallen pitjes spreken.

Ik weet wel dat kardemom nogal sterk is, en dat je er dus niet snel een hele peul van gebruikt.

Koen

Een kardamompitje is voor mij net zo groot als een zonnebloempit, als je die doormidden snijdt komt er volgens mij genoeg van de inhoud naar buiten.

roco

Dus als ik het goed begrijp gaat het om de binnenste pitjes(die hebben inderdaad veel smaak).

Ik denk dat ik dan morgen 1 pitje openmaak een de inhoud aan het (einde) kook toevoeg (15min).

Moet genoeg zijn en niet te veel. Mijn gist is van Rochefort.

groeten

roco samenvol

Herman

Als je de pitjes niet kneust valt de smaak denk ik wel mee. Ik heb er mee gebrouwen en de pitjes geplet, man o man wat een kardamom! Kwam me echt de neus uit...

Zie deze stoffige thread.

roco

O ja, sorry ik lees het al 2 stuks.

groeten :verbergen:

roco

Edgar

Citaat van: Herman op 15-12-2005  23:40 uAls je de pitjes niet kneust valt de smaak denk ik wel mee. Ik heb er mee gebrouwen en de pitjes geplet, man o man wat een kardamom!

Ik wil toch even zeker zijn wat je bedoelt: De zaadjes in de zaaddoos nog eens geplet?

MO

Weet je zeker dat je kardemom wilt gebruiken? Lees die oude thread nog maar eens goed: eigenlijk vonden Herman en JanWillem het niet lekker in het bier. Een aantal bieren van de Oijense speciaalbierbrouwerij is flink voorzien van kardemom. Ik lust het absoluut niet, kardemom in bier, ook niet een beetje; echt heel vies en niets met bier te maken. Maar goed: smaken verschillen, Jacques vond het wel lekker zei hij. Ben benieuwd wat je er uiteindelijk zelf van vindt.

Oscar

Als ik mij niet vergis zit er in een Tripel Karmeliet ook Kardemon.... dit is toch een heel lekker bier! Dus mits juist gedoseerd vind ik kardemon
wel gepast in een lekkere tripel of blonde.  :proost2:

groeten en gezondheid
Oscar


MO

Volgens mij vergis je je. Het is maar een mening (of misschien wel een geloof) maar ik ga voor koriander en sinaasappel in de Karmeliet. En meer niet, qua kruiden dan.

Johannes

Ik was ook in de veronderstelling dat er kardemom in Karmeliet zat, koriander heb ik er nog niet in geproefd.

Adrie

Ik vind de Karmeliet niet lekker, dus ik denk ook dat er Kardamom in zit. Er zit volgens mij in ieder geval iets extra's in dat geen sinaasappel of koriander is.

roco

Het bier is inmiddels gebrouwen met de kardemom erin  (1 pit).

Ik heb de zwarte pitjes uit het schilletje gehaalt en zo in de kookketel gedaan.

Mijn reden om ook eens met kardemom te brouwen is dat ik de smaak van Baltazar van de brouwerij Alvinne wel kon waarderen.

Nu maar afwachten of de hoeveelheid goed was of dat het in ieder geval drinkbaar wordt. :stom:

Ik heb ongeveer 23 liter in de gistkuip.

groeten :degroeten:

roco

MO

En de rest van je recept (jaja, altijd nieuwsgierig)

Herman

Citaat van: Edgar op 16-12-2005  07:58 uIk wil toch even zeker zijn wat je bedoelt: De zaadjes in de zaaddoos nog eens geplet?
Jawel. Ik heb inderdaad de pitjes uit de 2 zaaddoosjes geplet.

roco

Het recept is:

4000 pilsmout
400 gram munchenermout   20 ebc
300 gram cara-amber         60 ebc
300 gram tarwevlokken
100 gram zuurmout
60 gram chocolademout ontb.  800 ebc
250 gram bruine kandij
250 gram kristalsuiker           ( de 500 gram suiker opgelost vooraf in 0,5 liter water)

40 gram Hallertau Perle  6,9 %  F.W.H
20 gram Saaz                2,9 %    aroma   (20 min)
1 kardamom pitje
iers mos

maischwater  18,5 liter   spoelwater 13 liter

62 graden   50 min
72 graden   20 min
78 graden     1 min

kooktijd  70 minuten.

gist Wyeast nr 1762  (Rochefort)

begin sg  1.066

groeten

roco




roco

Ik heb vandaag mijn bier met kardemom zaad en Rochefort gist overgeheveld van de gistingskuip naar de lagerfles.

Het sg is gedaald naar 1.010  :duimop:
Ik had een giststarter van 2 liter die duidelijk zijn werk heeft gedaan. Ik rook een fruitige geur kardamom de smaak was iets droog, kardamom maar niet overheersend.

Tot nu toe heb ik goede verwachtingen van dit bier.

groeten :degroeten:

roco

Edwin

Ha Roco :proost:

Ik zit je thread over kardamom nog eens door te lezen en nu valt me eigenlijk pas op dat je in je brouwsel zuurmout gebruikt. Waarom zo'n Reinheitsgebot-mout gebruiken én kruiden? Je had toch ook aan kunnen zuren?

Heb je enig idee of er een 'smaakrelatie' is tussen die zuurmout en de kardamom? Oké 100 gram is niet veel...

Edwin

roco

hoi Edwin

Ik gebruik inderdaad de laatste tijd wat zuurmout in mijn brouwsels.
Het is niet zo dat ik volgens het Reinheitsgebot wil brouwen maar ik wil gewoon zelf geen middeltjes gebruiken. En zo met die zuurmout voelt het gewoon natuurlijker aan.
Nu ik wat zuurmout toevoeg gaat het maischen goed en de vergisting ook.
Ik denk ook dat de zuurmout te weinig is om invloed te hebben  op de smaak met kardamom.
Het water in Zeeland is over het algemeen goed brouwwater maar met dat beetje aanzuren heb ik goede ervaringen mee.

groeten :degroeten:

roco

Edwin

Ha Roco :proost:

Dus impliciet onderschrijf je het Reinheitsgebot, maar wil je wel de vrijheden houden die de andere brouwers in de wereld zich wel gunnen. Ikzelf gebruik toch graag melkzuur. De doseerbaarheid is tijdens het brouwproces nog te sturen. Dat lukt met zuurmout toch een stuk minder. Aanzuren met zuurmout vind ik trouwens wel charmanter! Zo en nu weer on-topic...ik weet niets van kardamom af :D

Edwin

Titus

Citaat van: roco op 24-12-2005  08:54 unu ik wat zuurmout toevoeg gaat het maischen goed en de vergisting ook.
Ik denk ook dat de zuurmout te weinig is om invloed te hebben  op de smaak met kardamom.
Het water in zeeland is over het algemeen goed brouwwater maar met dat beetje aanzuren heb ik goede ervaringen mee.



Hoi Roco,
ik ben wel benieuwd of je ook de pH meet van je maisch en van je wort (vlak voor koken)?

Ik sta ook paf van de hoeveelheid (de inhoud van een pitje kardemon) die je gebruikt hebt. Misschien achteraf wel een late reactie, maar ik ik zit niet altijd op het forum. Mijn ervaring met Kardemon is en ik heb het tot nu toe steeds gebruikt in tripel achtige bieren, dat 2 zwarte gekneuzde pitjes meestal al te veel is in je bier. (ik brouw 30L) Ik heb geen ervaring met kardemon in donkere bieren maar ik kan me wel voorstellen dat de donkere kleurmout de kardemon smaak "maskeert". Ik ben heel erg benieuwd hoe je biertje smaakt. Was het de bedoeling om een Rochefort te klonen?

greetz,
Titus

Drents Hopbier

Citaat van: Edwin op 24-12-2005  09:55 uZo en nu weer on-topic...ik weet niets van kardamom af
Zie http://www.dekooktips.com/warenkennis/kruid-spec/kardem.htm

Hans Hans

roco

hoi Titus

Ik ben nu ook bang  :nut: dat 1 kardamom zaadje te veel is maar het uit zich na mijn idee minder bij donkere bieren.(hoop ik) :shelp:
Ik wilde in ieder geval niet het Rochefort bier klonen.
Ik heb wel altijd mijn pH gemeten maar nu doe ik dat niet meer.maar de maisch was altijd iets te hoog (ligt natuurlijk ook aan de gebruikte mouten bij de stort) vandaar dat ik altijd wat zuurmout toevoeg.

Mijn bier was volledig uitvergist dus ik heb hem vandaag gebotteld.
Wel een duidelijke kardemomsmaak maar goed versmolten met de algehele smaak.

groeten
roco :degroeten:

Edgar

Citaat van: roco op 29-12-2005  20:51 uIk ben nu ook bang  :nut: dat 1 kardamom zaadje te veel is

Ook hier weer: Ik neem aan dat je hier een peul bedoelt en niet een zaadje?

roco

Hoi Edgar,

Ik bedoel inderdaad de volledige inhoud van 1 peul met 3 kleine zaadjes erin. :hoera:

groeten

roco

roco

Mij kardemombier is nu zo'n 6 weken gebotteld en ik moet zeggen dat het een prima biertje is geworden.
Voor mijn smaak iets te veel maar toch heel lekker en niet te overheersend.
Degenen die het hebben geproefd hebben zeggen allemaal dat er niet te veel inzit en vinden hem erg lekker.
Het is een lekker winterbier geworden. :proost:

Ik ga dit bier met het bovenstaand recept (op pagina 1) zeker nog een keer brouwen want hij is goed in balans met dan 2 kleine pitjes van 1 peultje kardemom.

groeten  :degroeten:

roco


peter.gelder

Heb nu eens alle kruiden die je in bier kunt doen gekocht en "geproefd". Kardamom vond ik apart en "fris" ruiken. Die wil ik gebruiken, maar ik vond hem ook uitgesproken bitter. Heeft iemand ervaring met dit kruid? Moet ik mijn bitterhop reduceren als ik Kardamom gebruik? Ik ga poeder gebruiken, zo een 8 gram per 17 liter leek me wel wat. Ik hoor het graag!

Oscar

Citaat van: peter.gelder op 27-06-2011  21:38 uHeb nu eens alle kruiden die je in bier kunt doen gekocht en "geproefd".

Wow... ik denk dat je daar wel een aantal avonden mee "zoet" bent geweest.  :) Welke kruiden heb je allemaal geproefd? En hoe?

peter.gelder

Citaat van: Oscar op 27-06-2011  21:42 uWow..ik denk dat je daar wel een aantal avonden mee "zoet" bent geweest.  :) Welke kruiden heb je allemaal geproefd ? en hoe ?

Natte vinger in het potje. ik weet waar je heen wilt, proeven met echt bier, maar dat moet ik nog doen. De bekende, maar ook piment, kurkuma, gember en dahe (gemberwortel). Geen makkelijk verhaal als de gisten ook weer kruidige geurtjes geven.

EBC

Kardemom? Simpel. Niet gebruiken. Het is het perfecte recept voor een mislukt bier.

Ik daag iedereen uit om een recept te posten waarvan het succes lag in de kardemom.

Niet doen. Eerst leren brouwen, daarna experimenteren met kruiden.

En als Roco toen lang geleden positief was, vraag ik me af of hij het nu, 5 jaar later nog eens zal doen. En anders is hij de uitzondering op de regel  ;D.

Maar, laat mij je niet belemmeren. Doe wat je wilt.  :brouwen:

peter.gelder

Maar waarom? Het wordt in de Karmeliet toch gebruikt? Ik vind het een hoog Koriander-gehalte hebben. Maar goed, kan het dan maar beter laten als het zo is...

MO

Er zit geen kardemom in de karmeliet, geloof mij. Als je het echt wilt gebruiken (ik ben van het niet-kruiden kamp), dan 1 g max 2 g op 17 L.
Daarentegen ga ik woensdag 120 g koriander aan een brouwsel toevoegen. Een donker bier nog wel.

Oscar

Citaat van: MO op 27-06-2011  22:21 u(ik ben van het niet-kruiden kamp)

Daarentegen ga ik woensdag 120 g koriander aan een brouwsel toevoegen.

Tsja... :o ::)

Henielma

Citaat van: peter.gelder op 27-06-2011  22:13 uMaar waarom? Het wordt in de Karmeliet toch gebruikt? Ik vind het een hoog Koriander-gehalte hebben. Maar goed, kan het dan maar beter laten als het zo is...

Koriander is wat anders dan kardemon. Dus ik snap je opmerking hierboven niet.

Geen enkel bier met kardemon op clubavonden heb ik lekker gevonden. Ik ben het dus eens met EBC.

William

Citaat van: Henielma op 27-06-2011  22:48 uGeen enkel bier met kardemon op clubavonden heb ik lekker gevonden. Ik ben het dus eens met EBC.

Nu zijn het bij ons niet bepaald subtiele doseerders ;D.

Ik zal morgen mijn May IPA en voor jou de witte Vlier meenemen. Dit naast het Duitse geweld dat Martin geregeld heeft (inclusief de DonnerWetter  :o)

Oscar

Citaat van: Henielma op 27-06-2011  22:48 uKoriander is wat anders dan kardemon.

Kademon :



Deze pitjes dien je open te snijden en de zaajes daarin gebruiken, maar deze zijn  zeer zeer zeer sterk in smaak/geur in bier. Dus ± een half pitje per 20 liter o.i.d

Koriander :



of



of



Gebruik ± 1 tot 2 gram per 10 liter max....

Maar ik ben niet zo'n kruiden brouwer, behalvee hop dan (Hop is ook een kruid  :)).

Jacques

In het verleden heb ik heel veel kruiden gebruikt. Tegenwoordig gebruik ik het veel minder.
Het probleem zit hem inderdaad in de dosering. Kruiden in bier hebben vaak een veel groter effect dan in gerechten. Al heel snel is het teveel.

Een ander punt is dat wij tegenwoordig sgteeds minder gewend zijn aan kruiden in bier. Kruiden zijn nu niet in de mode. Komt misschien weer...

Gerb

Ik ben meer van het kruiden-kamp als je het zo wilt noemen. Kardemom heb ik een keer gebruikt maar dat doe ik niet nog een keer. Kardemom is een kruid dat een wat hete, scherpe smaak heeft wat me een beetje doet denken aan radijs. Door het aan bier toe te voegen, trekt het de balans uit het bier en wordt het, afhankelijk van de dosering, te kruidig of medicinaal. Als je het gaat gebruiken zou ik 1 pitje op 20 liter gebruiken, meer niet.

Oscar geeft de 3 vormen van koriander weer. Gebruik niet het korianderblad, maar alleen korianderzaad.

RobinB

Kardemom toch 1 keer gebruikt in een blond, was wel lekker! :)
Daarna nooit meer gedaan... :weetniet:

roco

Als ik nu naar al die jaren antwoord geef op de vraag van EBC of ik nu nog met kardamon brouw of gebrouwen heb is het antwoord nee.
Om een  lekker bier te brouwen heb je in ieder geval geen kardamon nodig.
Momenteel brouw ik vaak een IPA met de Amerikaanse hoppen... Heerlijk.

Groeten,
Roco

janjansen

Er staat bij mij een tripel met kardemom in de nagisting.
1 pitje op 30 liter gebruikt.

Ik ben niet zo'n kruidengek persoonlijk.
Dus ik heb me bij dit bier beperkt tot de kardemom, wat koriander en curacao. Een beetje zoethout en steranijs.
Oja, nog wat dennetoppen en citroenschil. Je moet het niet overdrijven vind ik.
De complexiteit verwacht ik dan ook meer uit de moutstort te halen: pils, pale-ale, special-B, tarwevlokken, mais- en rijstvlokken.
Een beetje munchener om het niet te laf te maken.
En dat alles op smaak gebracht met een StyrianGoldings-Saaz-Hersbrucker  -Tettnanger-East KentGolding-Fuggles-Cascademixje.
Jammie!    

ik laat weten wat het kardemompitje heeft gedaan  ^-^


Herman


justDick

Ik ben niet zo'n kruidengek persoonlijk.
Dus ik heb me bij dit bier beperkt tot de kardemom, wat koriander en curacao. Een beetje zoethout en steranijs.
Oja, nog wat dennetoppen en citroenschil. Je moet het niet overdrijven vind ik.


  ???

janjansen

Citaat van: Herman op 17-02-2012  23:29 uPitje of peul?

Peul

Herman

Een niet geopende peul geeft niet zoveel smaak af is mijn ervaring, die pitjes daarentegen...

Jelle__

Citaat van: janjansen op 17-02-2012  08:56 uik laat weten wat het kardemompitje heeft gedaan  ^-^

En? :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.