Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Roerwerkje gemaakt  (gelezen 1227 keer)

Offline Dirtbag

• Senior lid
  • Land: nl
  • Syntax error!
Roerwerkje gemaakt
« Gepost op: 11-07-2017 18:13 u »
Van wat onderdelen wat ik nog had liggen en wat stukjes gemaakt met mijn 3d printer heb ik mijn eigen roerwerkje gemaakt.

De zwarte delen zijn ABS geprint, er zit een bout aan de achterkant die ik met de hand aan kan draaien om de speling tussen de houder en de pan weg te nemen. Het roerwerk is van RVS, 10 mm staf met een 13 cm stukje plat RVS. De koppeling tussen motor en staf is met een imbusje makkelijk los te nemen.

De motor doet 3000 rpm op 24 volt met een reductie van 4.8:1 resulteert dat in 625 rpm wat veel te veel is. Met de labvoeding kan ik het voltage zeer eenvoudig afstellen en daarbij het tempo bepalen. De foto met het kolkje is om 7 volt genomen en lijkt met water al voldoende, met mout er bij in zal het misschien anders zijn.

Het eerste idee was om de motor, reductie en spankop van een oude accuboormachine te gebruiken, deze trok echter onbelast een dusdanige stroom dat deze tegen het beveiliging van de labvoeding aankwam zonder voldoende omwentelingen te maken. Tevens kwam dit voor wat betreft maten en ontwerp erg lastig uit waardoor de motor te die in de pan zou duiken en onder vloeistof niveau kan komen.

Speciaal voor al die kleine voedingsprobleempjes heb ik een Lavolta labvoeding gekocht. Kost op ebay niet de kop en je hoeft niet elke keer op zoek te gaan naar een trafo die geschikt is :)

db

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline EvdBroek

• Super lid
  • Selissen Bier
Re: Roerwerkje gemaakt
« Reactie #1 Gepost op: 11-07-2017 20:34 u »
Leuk gedaan!

Wat van belang is bij het roeren is dat je de maisch vanaf de bodem naar boven kunt roeren.
Teveel roeren geeft trouwens oxidatie...

Offline Dirtbag

• Senior lid
  • Syntax error!
« Reactie #2 Gepost op: 11-07-2017 20:40 u »
Er zit geen schroefvorm aan de roerder, echter ik heb nog een handjevol 10 mm staafjes waar ik verschillende bladen aan kan zetten mocht het me niet bevallen. Ik denk (hoop) echter doordat het roerwerk onder een hoek staat ik voldoende verticaal effect heb.

db

Offline tdp

• Super lid
  • de kroezeboom bierbrouwerij
    • Kroezeboom Bierbrouwerij
« Reactie #3 Gepost op: 11-07-2017 22:39 u »
Mooi knutselprojectje, houd ik wel van :)

Online mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #4 Gepost op: 12-07-2017 10:34 u »
Er zit geen schroefvorm aan de roerder, echter ik heb nog een handjevol 10 mm staafjes waar ik verschillende bladen aan kan zetten mocht het me niet bevallen. Ik denk (hoop) echter doordat het roerwerk onder een hoek staat ik voldoende verticaal effect heb.

db

Je kunt beter een Archimedes schroefblad monteren. Dan heb je meteen de schroefwerking verticaal. Diameter ongeveer 2/3 van je pan. Als je zoekt vind je wel de juiste tekeningen.

Ik heb er eens mee geŽxperimenteerd, je kunt de schroef maken van een rond stuk RVS plaat en lassen aan zo'n 10 mm staaf.

Offline Dirtbag

• Senior lid
  • Syntax error!
« Reactie #5 Gepost op: 12-07-2017 10:50 u »
Je kunt beter een Archimedes schroefblad monteren. Dan heb je meteen de schroefwerking verticaal. Diameter ongeveer 2/3 van je pan. Als je zoekt vind je wel de juiste tekeningen.

Ik heb er eens mee geŽxperimenteerd, je kunt de schroef maken van een rond stuk RVS plaat en lassen aan zo'n 10 mm staaf.

Die hou ik in gedachten :) Moet wel zeggen dat het rvs dat ik nog heb allemaal 2 mm of dikker is, met mijn 50 liter pan zou ik dus in de buurt van 25 cm moeten gaan zitten, om dan een kant van het schijfje toch een goed aantal cm's hoger te krijgen zal nog een uitdaging worden :)

Als eerste backup wilde ik kijken of ik twee stukken in schroefvorm aan een staaf kan zetten. Ik ga echter eerst een keertje brouwen met dit roerwerk voordat ik me de hele voorraad staafjes volgelast heb en deze al voldoende werkt :)

Eerstvolgende keer brouwen wordt sowieso een nieuwe ervaring, een iets groter brouwsel dan normaal voor mij, normaal maak ik maximaal 25 liter, ik ga nu voor 45 liter bock lichtelijk high gravity, ik kom net een paar liter capaciteit te kort :) Als het roerwerk dit overleeft dan maak ik me over de normale brouwsels geen zorgen :)

db

Offline SanderH

• t Wort Wat!
  • Senior lid
  • Brouwen met de HERMS of de RIMS?
« Reactie #6 Gepost op: 12-07-2017 11:30 u »
Ik zoek nog zo een motor, waar heb je deze vandaan?

Offline HopSwiers

• Senior lid
  • Land: be
  • A beer a day keeps the doctor away!
« Reactie #7 Gepost op: 12-07-2017 13:32 u »
Dit type roerder is een radial flow impeller. ik vrees dat deze roeder te plaatselijke zal roeren en geen goed verversing zal geven aan de bodem van de pan. zoizo moet je voor deze toepassing dit type roerder onder een hoek plaats, maar dit had je zelf al gezien.
Zeker zal het niet goed in staat zijn de vaste deeltjes in suspensie de houden tenzij je stevige roert maar dan krijg je meer oxidatie. 
Beter is een grote roerder met minder omwentelingen per minuut. En liefst een axial flow impeller, die is in staat de vaste deeltjes weg te duwen van de bodem.
Een archimedes schroef is hier niet voor geschikt de kracht is zeer gering als deze niet omsloten is.

Online mbroek

• Super lid
  • Hoe verder je gaat, hoe langer de terugweg.
    • Huisbrouwerij St. Chiellus
« Reactie #8 Gepost op: 12-07-2017 14:25 u »

Een archimedes schroef is hier niet voor geschikt de kracht is zeer gering als deze niet omsloten is.

Dat moet ook niet, het is geen pomp met archimedes schroef. Plaats een enkel blad enkele cm boven de bodem met een diameter van 2/3 van je pan en je hebt een pracht circulatie. In het midden omhoog en langs de randen weer omlaag.

Offline Dirtbag

• Senior lid
  • Syntax error!
« Reactie #9 Gepost op: 12-07-2017 15:31 u »
Ik zoek nog zo een motor, waar heb je deze vandaan?

Euuhhh, uit de oud ijzerbak op mijn werk, het was onderdeel van een machine die een harigheidsmeter werd genoemd, de machine zag er uit alsof deze in de jaren 70 door iemand in elkaar was gemaakt en al een redelijke tijd niet meer werd gebruikt. Ergo, ik kan je niet helpen, wel weet ik dat er nieuwe en tweedehands ruitenwissermotoren vaak worden gebruikt voor roerwerkjes.

Mocht ik opeens behoefte hebben om er eentje te moeten kopen dan zou ik er misschien een van deze kopen: https://nl.aliexpress.com/item/Hot-Wholesales-12v-Motor-Customized-Speed-DC-6V-24V-Gear-Motor-Rectangle-High-Torque-12v-Reduction/32262950389.html?spm=a2g0z.search0104.3.22.07KQXv&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_4_10152_10065_10151_10068_10209_10084_10083_10080_10304_10082_10081_10301_10177_10110_10136_10137_10111_10060_10112_10113_10155_10114_10154_438_10056_10055_10054_10182_10059_100031_10099_10078_10079_10210_10103_10073_10102_5360020_10189_10052_10053_10142_10107_10050_10051-10050_10113,searchweb201603_5,ppcSwitch_2&btsid=7d476c57-8c6a-495a-a14d-491ad572c84c&algo_expid=10e7e187-1bfb-4175-92f5-971bfbc9dfa1-3&algo_pvid=10e7e187-1bfb-4175-92f5-971bfbc9dfa1

Dit type roerder is een radial flow impeller. ik vrees dat deze roeder te plaatselijke zal roeren en geen goed verversing zal geven aan de bodem van de pan. zoizo moet je voor deze toepassing dit type roerder onder een hoek plaats, maar dit had je zelf al gezien.
Zeker zal het niet goed in staat zijn de vaste deeltjes in suspensie de houden tenzij je stevige roert maar dan krijg je meer oxidatie. 
Beter is een grote roerder met minder omwentelingen per minuut. En liefst een axial flow impeller, die is in staat de vaste deeltjes weg te duwen van de bodem.

Ik heb tot dusver gebrouwen door een beetje te roeren tijdens het opwarmen, aangezien ik binnenkort eens een keer iets groter wil brouwen heb ik dit in elkaar gezet, tevens voor een gedeelte "omdat het kan". Ik was niet van plan om hier al te wetenschappelijk over door te gaan.

Tevens, die hoek is er alleen maar omdat ik het roerwerk aan de rand vastmaak en ik het roerend effect in het midden wilde hebben :)
Deeltjes in suspensie houden? Bij mij bezinkt de mout maar langzaam als ik brouw met af een keer de lepel er door heen halen, het is niet alsof ik zand aan het oproeren ben :)

Dat moet ook niet, het is geen pomp met archimedes schroef. Plaats een enkel blad enkele cm boven de bodem met een diameter van 2/3 van je pan en je hebt een pracht circulatie. In het midden omhoog en langs de randen weer omlaag.

Door de hoek is het niet mogelijk om een draaiend blad in zijn geheel op enkele cm's van de bodem te houden :)

db

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #10 Gepost op: 12-07-2017 23:16 u »
Bij mijn roerwerk gaat de roerder vlak over de bodem zodat je daar altijd voldoende beweging hebt om aanbranden op de bodem te voorkomen. Vraag me dus af of je niet beter een verticale as had kunnen maken. Jouw constructie is wel wat simpeler op de rand van de pan. De praktijk zal het leren.

Offline lier

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #11 Gepost op: 13-07-2017 09:02 u »
Je zou er ook mee kunnen whirpoolen aan de draaikolk te zien

Tags: roeren