Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Verplaatsen gistvat einde gisting  (gelezen 975 keer)

Offline rutgeri

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Experimenteren tot ik erbij neerval.
Verplaatsen gistvat einde gisting
« Gepost op: 07-07-2017 17:15 u »
Allen, ik heb nog geen kast waarin ik de temperatuur goed kan beheersen. Echter is in mijn kruipruimte de temperatuur rond deze tijd van het jaar stabiel op 19 graden. Lijkt mij ideaal voor de vergisting van bovengisters.

Echter als ik mijn gistingsvat daar laat staan dan moet ik het verplaatsen voor dat ik kan overhevelen of bottelen.  Kan dit bewegen van het vat kwaad of moet ik het dan eerst weer een periode laten rusten? En maakt het uit dat het dan bij een hogere temperatuur staat te rusten?

Alvast bedankt, een beginnend brouwer.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Fermon

• Senior lid
Re: Verplaatsen gistvat einde gisting
« Reactie #1 Gepost op: 07-07-2017 17:50 u »
Allen, ik heb nog geen kast waarin ik de temperatuur goed kan beheersen. Echter is in mijn kruipruimte de temperatuur rond deze tijd van het jaar stabiel op 19 graden. Lijkt mij ideaal voor de vergisting van bovengisters.

Echter als ik mijn gistingsvat daar laat staan dan moet ik het verplaatsen voor dat ik kan overhevelen of bottelen.  Kan dit bewegen van het vat kwaad of moet ik het dan eerst weer een periode laten rusten? En maakt het uit dat het dan bij een hogere temperatuur staat te rusten?

Ik heb wel een kast... Ik moet het vat uit mijn kast halen om te kunnen bottelen. Dit verschilt niet veel van jou situatie.
Gewoon het vat rustig oppakken en hem neer zetten. Een uurtje laten rusten en dan bottelen.

Probeer het zo rustig mogelijk te doen, dat is mijn advies  ;D

Offline braaf

• Senior lid
  • na 1 keer brouwen helemaal verslingerd
« Reactie #2 Gepost op: 08-07-2017 17:39 u »

Bij mij is een keer een stuk van de rand  die boven het bier zit na de vergisting afgebrokkeld. Ik heb er uiteindelijk niets van gemerkt en geproefd.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 09-07-2017 16:44 u »
Bij mij is een keer een stuk van de rand  die boven het bier zit na de vergisting afgebrokkeld. Ik heb er uiteindelijk niets van gemerkt en geproefd.

Dat er niet veel van geproefd hebt kan alleen indien je meteen na het afbrokkelen het bier gebotteld hebt. Als er een paar dagen tussen gezeten had proef je het altijd. Het oxideren van bier gaat snel.

Offline Edwarff

• Senior lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #4 Gepost op: 09-07-2017 16:52 u »
Tipje: bij het verplaatsen van een vat niet vergeten het waterslot te verwijderen 😁

Offline rutgeri

• Boven 10 berichten
  • *
  • Experimenteren tot ik erbij neerval.
« Reactie #5 Gepost op: 09-07-2017 23:13 u »
Dank voor de tips.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #6 Gepost op: 09-07-2017 23:53 u »
Nog een tip: een kruipruimte heeft vaak een koele bodem, bij zand met zeer goed contact met het vat. Ik schat dat die bodem lang geen 19 is. Dat zou je gistkoek onevenredig kunnen koelen en je vergisting bemoeilijken. Ik zou de bodem isoleren.

Offline TymonK

• Vol lid
  • IBU!
« Reactie #7 Gepost op: 10-07-2017 12:11 u »
Nog een tip: een kruipruimte heeft vaak een koele bodem, bij zand met zeer goed contact met het vat. Ik schat dat die bodem lang geen 19 is. Dat zou je gistkoek onevenredig kunnen koelen en je vergisting bemoeilijken. Ik zou de bodem isoleren.
Oei dat is een goede tip. Gelukkig heb ik er een kratje onder in de kruipruimte anders staat het vat te diep  :)

Offline JaMo

• Junior lid
  • **
  • Brouw met je ziel en zaligheid!
« Reactie #8 Gepost op: 13-07-2017 20:57 u »
Als je gaat overhevelen is het toch niet erg dat de gist weer een beetje in beweging komt? Kan het daarna nog heel even zijn werk doen.

Tags: