Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: 02 absorberende kroonkurken  (gelezen 3981 keer)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Land: nl
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: 02 absorberende kroonkurken
« Reactie #75 Gepost op: 15-07-2017 23:24 u »
Nog even en je kunt niet anders meer krijgen, dus wen er maar vast aan,

Dat zou zo maar eens kunnen. Kroonkurken met kurk zijn ook niet meer te koop...

Ook zoiets simpels als een kroonkurk evolueert in de tijd.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #76 Gepost op: 16-07-2017 03:07 u »
Ik blijf bij mijn "theorie", waar een overdruk is of heerst komt er niks in de plaats wat niet hoger in druk is... ;-) Dus ik zweer op mijn communie-zieltje dat er geen zuurstof in de fles kan zolang er druk hoger dan de atmosfeer op staat, de zuurstof boven het bier in de kopruimte wordt 'verbruikt' door de hergisting in de fles, gist al dan niet extra toegevoegd... Denk eerder dat werken met Antioxin SBT tijdens het brouwen (begin maischen) en bottelen met ascorbinezuur meer helpt dan die "zuurstof absorberende" kroonkurken te gebruiken... ;-) Wel erop lettende dat je tijdens het brouwen geen (of zo weinig mogelijk) zuurstof in uw wort krijgt, maar we blijven hobbymensen, dus pro's zullen steeds een stapje verder staan, maar daar lig ik niet wakker van...  :brouwen: :proost:

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #77 Gepost op: 16-07-2017 09:55 u »
Ik blijf bij mijn "theorie", waar een overdruk is of heerst komt er niks in de plaats wat niet hoger in druk is... ;-)
Die theorie klopt niet volgens mij. De reden is dat alle (gas) moleculen trillen en onderling botsen (brownse beweging). Als een medium zuurstof doorlaat (zoals de afdichting van bierdopjes) dan gaat er gas door het medium heen door al die botsingen. Het gaat dan niet om het drukverschil binnen en buiten de fles, maar om het partiŽle drukverschil van zuurstof binnen en buiten de fles. Binnen is die vrijwel 0 en buiten is die 20% van de luchtdruk (lucht bevat 20% zuurstof) Daarom zal er toch zuurstof naar binnen komen.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #78 Gepost op: 16-07-2017 11:41 u »
... maar we blijven hobbymensen, dus pro's zullen steeds een stapje verder staan, maar daar lig ik niet wakker van...  :brouwen: :proost:

Ook wij hobbybrouwers gaan steeds een stapje verder. Voor dit stapje hoef je niet veel te doen. Een kwestie van wat meer betalen voor de kroonkurken. Overigens zal het prijsverschil voor de commerciŽle brouwers minder groot zijn dan voor ons. De tussenhandel neemt namelijk ook zijn deel.

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #79 Gepost op: 16-07-2017 16:21 u »
Ik heb net even gezocht naar patenten over dit onderwerp. Schijnbaar zijn er dopjes in omloop waarin een ijzer(II) zout (Fe(OH)2) gebruikt wordt omdat zulke zouten in de aanwezigheid van water en zuurstof reageren tot Fe(OH)3. Dat zou moeten betekenen dat de kleur van het zuurstof-absorberende laagje in het dopje verandert van groen of groenig naar bruin oranje.

Kan iemand dat bevestigen?

Offline havu

• Vol lid
Re: C02 kroonkurken
« Reactie #80 Gepost op: 16-07-2017 19:36 u »
Kan aan mij liggen maar als je goed gebotteld hebt  krijg je toch hergisting op fles.
En dus een hogere druk als de buitenkant , dan zie ik niet in hoe het zuurstof binnendringt.

:biersmile: :biersmile:

Diffusie is concentratie afhankelijk. Het lijkt vreemd maar als de concentratie van O2 onder de dop laag is kan er van buiten O2 naar binnen diffunderen, ook al is de totale druk binnen hoger dan buiten. Het gaat om partiaaldruk

Offline HermanH

• Senior lid
  • Land: be
  • Dimidium facti qui coepit habet
Re: C02 kroonkurken
« Reactie #81 Gepost op: 17-07-2017 13:20 u »
Diffusie is concentratie afhankelijk. Het lijkt vreemd maar als de concentratie van O2 onder de dop laag is kan er van buiten O2 naar binnen diffunderen, ook al is de totale druk binnen hoger dan buiten. Het gaat om partiaaldruk
Dus hebben die anti-O2 dopjes geen enkel nut, ze halen de O2 boven het bier weg, maar er komt nieuwe O2 in de plek (ondanks de overdruk in de fles) omdat deze terug naar het oorspronkelijke O2-gehalte wil gaan daar de natuur(wet) dit wil....?

Offline hansHalberstadt

• Super lid
  • meten is weten
« Reactie #82 Gepost op: 17-07-2017 13:32 u »
De O2 zal weggevangen worden tot het middel in het dopje op is. Hopelijk is dat niet al te snel anders heb je er niet zoveel aan.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #83 Gepost op: 17-07-2017 20:58 u »
De O2 zal weggevangen worden tot het middel in het dopje op is. Hopelijk is dat niet al te snel anders heb je er niet zoveel aan.

CommerciŽle brouwerijen zullen dat wel onderzocht hebben. Iets wat aantoonbaar niet werkt heeft geen markt. Doppen met een zuurstof absorberende laag bestaan al de nodige jaren.

Tags: