Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Imperial Oatmeal Coffee Stout - graag jullie input op dit recept  (gelezen 1423 keer)

Offline lennart0r

• Vol lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Beste iedereen, binnenkort weer een volgend biertje brouwen. Ons laatste biertje, een India Pale Lager hopbom met 10 g/l hop smaakt zo goed dat hij waarschijnlijk heel snel op is. Daarom snel verder doorbrouwen. Deze keer het compleet andere uiteinde kwa bierstijl: een Imperial Oatmeal Coffee Stout. Het idee is om tijdens de nagisting, een paar dagen voor het bottelen ongeveer 2,5 g/l goede gekneusde espressobonen met recente branddatum toe te voegen aan het bier voor een subtiele koffiesmaak.

Na een uurtje struinen op internet en stoeien in BrouwHulp kwam ik op het onderstaande recept. Ik vind persoonlijk lang niet alle porters en stouts lekker, want regelmatig smaken ze te sterk en associeer ik die smaak met wybertjes, vandaar het aanzienlijke aandeel Carafa III dat moet zorgen voor de zwarte kleur, maar niet die overheersende gebrandheid. De gebrande smaak moet komen van de +/- 7.5% chocolademout. Verder wat havervlokken voor de juiste textuur/mondgevoel/romigheid van het bier en minder dan 2 g/l Columbus drooghop omdat we erg van hop houden.

Waar ik op mik,  is dat het een gebalanceerd bier is, maar misschien dat ik nog wat te voorzichtig ben kwa dosering van koffie, hop en/of gebrande moutsoorten, want hij moet  zeker geen slap bier worden, dus graag wat commentaar!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk10
Naam receptI don't drink coffee to wake up, I wake up to drink coffee :)
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume60,0
Begin SG1,101 SG
Eind SG1,029 SG
Schijnbare vergistingsgraad71,2%
Alcoholgehalte9,4 vol.%
Berekende kleur (Morey)116 EBC
Berekende bitterheid (Rager)77 IBU
Brouwzaalrendement75,5 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
48,65 lWater
10,04 mlMelkzuur
34,72 lSpoelwater

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
22,00 kgPilsmoutDingemans3 EBC80,0 %
2,00 kgChocolademoutDingemans900 EBC7,3 %
1,50 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC5,5 %
1,50 kgGoldSwaen Munich DarkDe Swaen150 EBC5,5 %
0,50 kgCarafa Special IIWeyermann1150 EBC1,8 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Amylaserust68,0 įC2 min.70 min.2,0 l/kg
78 graden78,0 įC10 min.1 min.2,0 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
100,0 gColumbusbellen18,3%60 min.71,1 IBU
100,0 gNorthern Brewerbellen9,7%5 min.6,3 IBU
100,0 gColumbusbellen18,3%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediŽnten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
150,00 gKoffiebonen gekneusdsmaakstofnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 l starterSafAle English Ale (S-04)bovengist

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RienP

• Super lid
  • Land: nl
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
Re: Imperial Oatmeal Coffee Stout - graag jullie input op dit recept
« Reactie #1 Gepost op: 29-06-2017 17:50 u »
Ik zou nog iets van caramouten gebruiken als tegenhanger voor de gebrande mouten. Verder ziet het er goed uit.

Een 2 liter starter doet niet zoveel op 1 zakje van 11 gram gist. Bij 60 liter met een SG van 1100 mag er wel wat gist in. Reken eerder een 4 liter starter

Offline lennart0r

• Vol lid
« Reactie #2 Gepost op: 29-06-2017 19:49 u »
Rien dank voor je reactie. Ik weet niet of je het gezien hebt maar er zit ook 1,5 kg caramunich type 3 150 EBC in (zit niet in de brouwhulpdatabase), of vind je dat die wat opgehoogd moet worden?

Voor wat betreft de starter, een paar jaar geleden hebben we veel bier verloren vanwege een verstokte vergisting doordat we niet genoeg gist hadden toegevoegd op veertig liter Tripel met hoog SG. Sindsdien zijn we heel secuur met het doseren van gist en laat ik het altijd uitrekenen door BrouwHulp. Van vier zakjes poedergist maken we bijna twee liter starter die we beluchten met een aquariumpomp. Deze methode garandeert ons vergisting in sneltreinvaart.

Vorige keer met een IPL (vijftig liter, laag SG) hadden we zelfs zes zakjes gebruikt en daar een starter mee gemaakt om maar zeker te zijn dat de vergisting goed zou gaan.

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 29-06-2017 20:35 u »
Het is redelijk zinloos een 2 liter starter te maken van 4 zakjes korrelgist. Je krijgt daardoor juist heel veel oude cellen en geen gistgroei. Omdat je namelijk je maar een x aantal cellen per liter starter kunt krijgen zal de gist zich niet of nauwelijks delen. In plaats daarvan vreet het gewoon meteen de suiker op. Neem of gewoon meer korrelgist of pak 1 zakje en maak een grotere starter.

Offline lennart0r

• Vol lid
« Reactie #4 Gepost op: 29-06-2017 22:10 u »
Heb je daar misschien een link met wat meer info over? Je noemt het zinloos maar ik denk dat het beter is om het zo te doen dan om een 2literstarter met 1 zakje te maken of dan die 4 zakjes uit te strooien over het wort. Als je die starter een dag van te voren maakt, hoeveel last heb je dan van "oude cellen"?

Offline marc0871

• Senior lid
  • ik heb alleen een drankprobleem als de drank op is
« Reactie #5 Gepost op: 30-06-2017 01:41 u »
Het punt zal waarschijnlijk zijn, dat er te weinig voedingsstoffen zijn voor zo veel cellen om zich te gaan delen.
Begin je met minder cellen, zijn er meer voedingsstoffen per cel en gaan ze delen, waardoor je meer vitale cellen krijgt.
Wat jullie op deze manier doen, is meer hydrateren.

Hoeft niet verkeerd te zijn.
Ik heb wel eens een zakje korrelgist in een bierflesje gedaan met een monster voor koken.
Dit heb ik er een uur of drie later bij het wort gedaan.
Binnen 2 uur was al 3/4 van het water uit het waterslot geblazen en binnen 2 dagen was het van 1.072 naar 1.011 gegaan.
Snelste vergisting tot nu toe.

Offline RienP

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 30-06-2017 10:25 u »
In het rekenblad van Brewersfriend wordt aangegeven wat de vermenigvuldiging is per stap van je starter is.

Als echt meer wilt weten over gist(vermenigvuldiging) en de relatie tot het bierbrouwen dan raad ik dit boek aan:
https://www.bol.com/nl/c/algemeen/chris-white/146305/index.html?lastId=1722

Offline lennart0r

• Vol lid
« Reactie #7 Gepost op: 02-07-2017 20:49 u »
In het rekenblad van Brewersfriend wordt aangegeven wat de vermenigvuldiging is per stap van je starter is.

Als echt meer wilt weten over gist(vermenigvuldiging) en de relatie tot het bierbrouwen dan raad ik dit boek aan:
https://www.bol.com/nl/c/algemeen/chris-white/146305/index.html?lastId=1722

Dankjewel, kun je misschien ook nog wat uitleggen over de caramouten? Is de caramunich zo ok of kan ik beter nog wat aanpassen?

Offline RienP

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 03-07-2017 11:13 u »
Ik had over de caramout heen gelezen in je recept. De 5,5% is best ok.
Verder gewoon lekker brouwen.

Offline lennart0r

• Vol lid
« Reactie #9 Gepost op: 03-07-2017 23:30 u »
Gaan we doen bedankt!

Offline lennart0r

• Vol lid
« Reactie #10 Gepost op: 05-08-2017 16:08 u »
Groot probleem: we zijn nu aan het brouwen en het filter is compleet vastgeslagen, combinatie van een erg dik beslag met aanzienlijke hoeveelheid geschrote havervlokken. We filteren mbv een apart vat van ongeveer 75 liter totaal met onderin een gaasfilter over de complete diameter van het vat. Iemand tips?

Offline Chris71

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
« Reactie #11 Gepost op: 05-08-2017 18:15 u »
Voor de koffiesmaak kun je ook zwarte mout (2%) toevoegen ipv koffiebonen.

Offline lennart0r

• Vol lid
« Reactie #12 Gepost op: 15-08-2017 19:34 u »
Groot probleem: we zijn nu aan het brouwen en het filter is compleet vastgeslagen, combinatie van een erg dik beslag met aanzienlijke hoeveelheid geschrote havervlokken. We filteren mbv een apart vat van ongeveer 75 liter totaal met onderin een gaasfilter over de complete diameter van het vat. Iemand tips?

Uiteindelijk opgelost door een deel weg te gooien en het beslag te verdunnen met spoelwater. Uiteindelijk dus veel minder opbrengst dan gepland en het met nog maar blijken of het lekker gaat worden want het is waarschijnlijk gigantisch geoxideerd en ook de maischtemperatuur is alle kanten opgegaan. Ook de dosering van hop en koffie is veel hoger dan de bedoeling was.

Tags: