Gistbank aanleggen

Gestart door Adrie, 06-03-2003 15:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Citaat van: Lagos op 06-07-2006  23:41 uMisschien een stomme vraag maar steriel suikerwater van 10% dat geeft naar mijn leken mening dan toch een SG van 1100

??? hoe kom je aan deze wijsheid ?? als dit zou kloppen dan zou je bij het bottelen (7 - 8 gram / liter = 7-8 %) je dichtheid verhoven van bijv 1012 naar 1112, dat zou een explosief bier worden !. Doe als test maar eens 10 gram suiker aanvullen tot 100 ml. De Suiker oplossen en dan SG meten.  :lessmile:

Alvast voor je beeldvorming : om 10 liter wort van 1050 naar 1060 te krijgen heb je ruim 300 gram suiker nodig  :lessmile:

Citaat van: Lagos op 06-07-2006  23:41 uIs dit overigens gewoon te koop of eenvoudig weg  90% (goed) gekookt water met 10% suiker ?

Suiker kun je kopen natuurlijk, oplossen in water (even verwarmen), in de reageerbuis doen en steriel maken in een hoge druk pan (10 minuten). Daarna afkoelen en gist erbij doen.
dan bewaren in de koelkast (± 4 °C)

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 07-07-2006  00:23 uAlvast voor je beeldvorming : om 10 liter wort van 1050 naar 1060 te krijgen heb je ruim 300 gram suiker nodig 
Ik reken uit 261,5 g suiker. Maar je hebt gelijk, het is anders dan Lagos suggereerde (10 gew.% suiker is s.g. 1040).

Hopbier

Hans (Lagos)

Ik zij het toch al "stomme vraag misschien"  :)

Zonder te testen geloof ik dat het dus 1040 is maar dit is toch nog steeds een hoogte waar een gist toch niet in slaap van valt?  Ik twijfel echt niet dat men zo gist kan bewaren maar ik zou het graag begrijpen.  :leren:


Oscar

Citaat van: Lagos op 07-07-2006  10:30 uIk twijfel echt niet dat men zo gist kan bewaren maar ik zou het graag begrijpen.  :leren:

Dat zou misschien kunnen door dat je in eerste instante de reagerbuis koud bewaard, waardoor de (boven) gist dus niet actief is. De 10% suiker geeft volgens
berekeningen een SG van ± 1033 (rekeninghoudend met volume vermeerdering) Dit is waarschijnlijk voldoende om de gist levend te houden, maar komt daardoor niet op gang. Wat er gebeurd als je de gist in deze situatie op kamer temperatuur houd weet ik niet. Verder heb je natuurlijk ook weinig tot geen andere voedings bronnen voor de gist.

Groeten en gezondheid
Oscar

Hans (Lagos)

Bedankt Oscar !

Deze werkwijze geld dus niet voor ondergist.  ???

Gr. Hans

Oscar

Dat weet ik niet zeker....maar logischer wijs kan ik me voorstellen dat een ondergist wel lichtjes actief wordt bij 4 °C in 10% Suiker water

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Ik plaats 'm hier maar even.....

Nog steeds ben ik bezig met mijn gistbankje aan te leggen. Gezien de wat koudere temperatuur buiten gaat het wat moeizamer, maar geduld loont. Echter ook na het "isoleren" van de gist in 10% steriel suikerwater en bewaard in de koelkast kan het nog fout gaan. Bij een aantal buisjes treed het volgende verschijnsel op :



Het gaat uiteraard om de zwarte laagjes in de reageerbuisjes. Het zal vast en zeker een soort schimmel zijn. Weet iemand hier iets meer over?
Uiteraard in dit geval die reageerbuisjes niet meer gebruiken, of zou ik die "toplaag" er uit kunnen vissen en de rest gewoon gebruiken bij het opkweken?

Groeten en gezondheid
Oscar

Jacques

Ik zou de aangetaste buisjes niet meer gebruiken. Ziet er op het oog niet goed uit.

Jos Groen

Citaat van: Oscar op 29-10-2006  16:45 uIk plaats 'm hier maar even.....
Het gaat uiteraard om de zwarte laagjes in de reageerbuisjes. Het zal vast en zeker een soort schimmel zijn. Weet iemand hier iets meer over?
Uiteraard in dit geval die reageerbuisjes niet meer gebruiken, of zou ik die "toplaag" er uit kunnen vissen en de rest gewoon gebruiken bij het opkweken?

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar is het je ondertussen al duidelijk wat de oorzaak is van deze 'schimmel' of is het afval van suiker?
zitten er dopjes op je buisjes ?

Oscar

Jos er zitten dopjes op de buisjes. En de buisjes met zwarte schimmel heb ik leeggegooit en dus niet gebruikt (dat risico loop je natuurlijk niet).

Oorzaak niet bekend.


Jos Groen

Citaat van: Oscar op 10-05-2007  08:17 uJos er zitten dopjes op de buisjes. en de buisjes met zwarte schimmel heb ik leeggegooit en dus niet gebruikt (Dat risico loop je naturlijk niet).

Oorzaak niet bekend.



Niet even geroken ook ? of geproefd ? onder de Microscoop gelegd?


Oscar

Niet geroken, en zeker niet geproefd. Het zag er uit als een grijs/zwarte gelei. Niet echt smakelijk moet ik zeggen. En ik beschik niet over een microscoop.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.