Vragen over hoofdgisting, metingen en nagisten

Gestart door Bozza, 26-06-2017 13:04 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bozza

Beste brouwers,

Afgelopen zondag ben ik begonnen met de lange weg van amateur met de bierpakketten tot hopelijk ooit een ervaren hobbybrouwer. Voordat ik met mijn eerste bierpakket begon, heb ik diverse boeken gelezen en ook hier op het forum vele topics en wiki pagina's doorgeakkerd. Ik weet dat ik een lange weg heb gegaan maar ben wel enorm enthousiast geworden van de vele leuke maar ook minder leuke verhalen en de handige tips die iedereen met elkaar deelt.

Als beginner heb ik dus ook beginnersvragen. Voor velen zal die zijn van "oh no, daar heb je weer zo'n noob" maar hopelijk kunnen jullie begrijpen dat ik ergens moet beginnen en van mijzelf weet ik wel dat ik research tot ik erbij neer val, zeer nauwkeurig ben en als ik iets doe, het ook goed wil doen. Volgens mij zijn dat goede ingrediënten in dit wereldje.

Anyway, ik ben zondag dus aan de slag gegaan met de eerste stappen van mijn brouwsel en wil graag leren van hetgeen ik heb gedaan en hoe het de volgende keer beter kan. Met name twee zaken vielen mij al waarbij ik maar lastig kon vinden (op internet) hoe dat beter kon (of überhaupt beter moet).

Ten eerste het afkoelen van het gistingsvat nadat de vele liters warm en koud water zijn toegevoegd. Na het toevoegen van het water, was de inhoud gemeten op 35 graden Celsius. Na 2 uur was dit echter 33 graden en uiteindelijk heb ik het vat maar even buiten gezet om nog op tijd naar bed toe te gaan (uiteindelijk zo'n 4 uur over gedaan om op de gewenste 24 graden te komen - wellicht door het weer - was in huis 25.1 graad?). Ik begreep dat dit proces juist snel moet gaan i.v.m. grote kans op bacteriën.

Vraag: Kan iemand tips geven hoe ik de volgende keer het gistingsvat sneller naar de gewenste temperatuur kan afkoelen? Ik gebruik een kunststof gistingsvat.

Mijn tweede vraag gaat over het meten van de SG beginwaarde. Volgens het brouwpakket moest dit 1052 zijn maar ik kwam met mijn meting (meting gedaan toen gistingsvat was afgekoeld) op 1045.

Vraag: Is dit verschil erg en wat had ik kunnen doen om op de gewenste 1052 te komen? Daarnaast zegt mijn boek (Thuis bier brouwen - Greg Hughes) dat je de meting moet doen na toevoegen water en het vat dan laten afkoelen tot gewenste temperatuur terwijl het recept van bierpakket het precies andersom zegt... eerst afkoelen en dan meten. Welke volgorde gebruiken jullie of is het meest wenselijk?

Excuses voor deze lange post maar hopelijk is mijn vraagstelling duidelijk genoeg op deze manier.

Ik ben ervan overtuigd dat ik een hoop kan leren van de bierbrouwgoeroe's op dit forum.
Hartelijk dank alvast.

Groeten,

Jos

Jeroen D

Hallo Jos,

Wat voor brouwsel heb je gebrouwen? En op welke manier? (Volmout of anders).

Meestal koel je het wort na het koken (met hop etc) dmv een dompelkoeler of platenkoeler. Au-bain-Marie kan ook. Als het maar koud word.

Vervolgens komt het wort op de juiste temperatuur in je gistvat en doe je de gist erbij, het vat doe je vervolgens in een vergistings/temperatuurkast (koelkast met verwarmingselement en een 'control-unit'. Zoek eens op stc-1000) zodat je gecontroleerd kunt vergisten.

Je begin SG meet je op 20 graden. Je kunt het natuurlijk ook opvangen als het nog warmer is en dat beetje laten afkoelen voordat je afleest.

Een verschil in begin SG is geen ramp, je zou kunnen corrigeren door er nog wat suiker aan toe te voegen na de hoofdvergisting. Maar ikzelf doe dat niet, ik accepteer dan gewoon dat er wat minder alcohol dan gepland in t bier zit.

Beter maischen/spoelen helpt om op je gewenste begin SG uit te komen. Als je eindvolume te groot is, zou je nog iets kunnen doorkoken zodat er meer vocht verdampt.

brouwerwaldonk

Ik kan begrijpen dat je als beginner met een hoop vragen zit, is heel normaal.
CiteerTen eerste het afkoelen van het gistingsvat nadat de vele liters warm en koud water zijn toegevoegd. Na het toevoegen van het water, was de inhoud gemeten op 35 graden Celsius. Na 2 uur was dit echter 33 graden en uiteindelijk heb ik het vat maar even buiten gezet om nog op tijd naar bed toe te gaan (uiteindelijk zo'n 4 uur over gedaan om op de gewenste 24 graden te komen - wellicht door het weer - was in huis 25.1 graad?). Ik begreep dat dit proces juist snel moet gaan i.v.m. grote kans op bacteriën.
Dat koud en heet water toevoegen in het gistingsvat is mij niet duidelijk.

Je moet het gekookte wort vóór het naar het gistvat gaat eerst afkoelen tot ongeveer 22°C.
Dit kan door het hete wort door een platenkoeler te hevelen van de kookketel naar het gistvat. Aan een platenkoeler zijn 4 openingen 2 voor het koelwater en 2 voor het wort. Je kan ook koelen met een dompelkoeler die je in de kookketel plaatst (minstens 10 minuten laten meekoken) en koud leidingwater door de koeler te sturen tot het wort koud genoeg is, waarna je het afgekoelde wort overheveld naar het gistvat. Als je in het wort roert tijdens het koelen gaat het koelen veel sneller.

Met deze dompelkoeler koel ik 45 L kokend wort in 20 minuten naar 25 °C. Daarna roer ik de meegekookte hopbellen even rond, laat de eiwitten een 10 tal minuten bezinken en hevel ik glashelder wort over naar het gistvat.

 



Heb je nog vragen dan lezen we ze wel.

Bozza

Hallo Jeroen D en de brouwer van Waldonk,

Allereerst hartelijk dank voor de leuke en uitgebreide reacties. Als dit de gemiddelde hulp is die je krijgt dan ga ik er hopelijk wel komen. Ik denk echter dat het niveau waar jullie het over hebben nog een stukje hoger ligt dan waar ik mee ben begonnen. We hebben het hier echt over een kant-en-klaar bierpakket, de meest simpele variant, om een Brabants Blond te kunnen brouwen. Hieronder een reactie op de gestelde vragen/opmerkingen.

Citaat van: Jeroen D op 26-06-2017  13:18 uHallo Jos,

Wat voor brouwsel heb je gemaakt? En op welke manier? (Volmout of anders).

Het brouwsel is een vloeibaar gehopt moutextract. Ik heb dit 20 minuten in een pan met warm water (40 graden) voor 20 minuten. Vervolgens 6 liter heet water erbij gedaan, goed roeren en aangevuld met koud water tot 15 liter. Het brouwsel was toen 35 graden. Zoals gezegd heeft het uiteindelijk 4 uur geduurd voordat we op de 24 graden zaten. Daarna pH waarde opgemeten en gist erbij gedaan. Na 30 minuten nogmaals geroerd (recept meldde dat - boek niet) en vat op slot gedaan met waterslot.

Citaat van: Jeroen D op 26-06-2017  13:18 uJe begin SG meet je op 20 graden. Je kunt tnatuurlijk ook opvangen als het nog warmer is en dat beetje laten afkoelen voordat je afleest.

Dat is een goede tip, dank!

Citaat van: Jeroen D op 26-06-2017  13:18 uMeestal koel je het wort na het koken (met hop etc) dmv een dompelkoeler of platenkoeler. Au-bain-Marie kan ook. Als het maar koud word.

Vervolgens komt het wort op de juiste temperatuur in je gistvat en doe je de gist erbij, het vat doe je vervolgens in een vergistings/temperatuurkast (koelkast met verwarmingselement en een 'control-unit'. Zoek eens op stc-1000) zodat je gecontroleerd kunt vergisten.

Handige tips zeg! Zo'n dompelkoeler of platenkoeler is wel verdomde handig maar au-bain-Marie is wel zo makkelijk om als eerste mee te beginnen. Ik wist niet zeker of ik dat iets negatiefs met het proces zou doen door het wat in koud water te leggen. De koelkast variant is iets waar ik zeker naartoe ga werken. Koelkast heb ik al in de schuur staan en ik was in mijn zoektoch al op de STC-1000 uitgekomen. Goed om de bevestiging nogmaals te krijgen. Voor dit brouwsel staat het vat in de keuken. Gemiddeld zo'n 22-23 graden in huis.


Citaat van: brouwerwaldonk op 26-06-2017  16:35 uIk kan begrijpen dat je als beginner met een hoop vragen zit, is heel normaal.Dat koud en heet water toevoegen in het gistingsvat is mij niet duidelijk.

Je moet het gekookte wort vóór het naar het gistvat gaat eerst afkoelen tot ongeveer 22°C.

Hopelijk na het lezen van mijn bovenstaande reactie is mijn manier van brouwen nu iets duidelijker. Zeer simpel dus, als een echte amateur. Ik wil eerst de feeling voelen die ik ervan krijg, alvorens ik diep in de materialen en professionelere vormen van bouwen ga duiken.


Nogmaals dank voor de geboden hulp, het is mij zeer waardevol!

Groeten,

Jos

Jeroen D

Citaat van: Bozza op 26-06-2017  19:50 uHallo Jeroen D en de brouwer van Waldonk,


Nogmaals dank voor de geboden hulp, het is mij zeer waardevol!

Groeten,

Jos

Aha, ik heb zelf nooit met extract gebrouwen. Maar je afwijking is begin SG zal dan wellicht komen doordat je er teveel water bij hebt gedaan (teveel verdund). Een goede maatbeker (5 liter - groothandel) is best handig hiervoor.
Of je meetapparatuur wijkt af, of de meettemperatuur week af. Wanneer je wort niet 20 graden is, moet je de afgelezen SG waarde corrigeren.


Door de (te) hoge vergistingstemperatuur zal je bier wat meer esters maken. Geen ramp voorlopig, zo ben ik ook begonnen.

Succes ermee en als je bij een volgende stap hulp nodig hebt dan horen we het graag.

brouwerwaldonk

CiteerHet brouwsel is een vloeibaar gehopt moutextract. Ik heb dit 20 minuten in een pan met warm water (40 graden) voor 20 minuten. Vervolgens 6 liter heet water erbij gedaan, goed roeren en aangevuld met koud water tot 15 liter. Het brouwsel was toen 35 graden. Zoals gezegd heeft het uiteindelijk 4 uur geduurd voordat we op de 24 graden zaten. Daarna pH waarde opgemeten en gist erbij gedaan. Na 30 minuten nogmaals geroerd (recept meldde dat - boek niet) en vat op slot gedaan met waterslot.
Als je nog een biertje wil maken met vloeibaar moutextract, open het blik en giet het uit in een grote pan. Dan vul het het blik, waar nog veel extract in zal zitten, met warm water en los zoveel mogelijk extract op door te roeren. Leeg gieten in uw pan en nogmaals met warm water vullen. Als al het extract uit het blik is vul je uw pan verder aan tot totaal 5 liter water (inclusief het water van het spoelen) en laat het koken.
Om het gekookte wort te koelen voeg je verder koud water bij tot je de hoeveelheid water hebt wat op het blik wordt aangegeven.

Als je tijdens een hittegolf wil brouwen zet dan het koud water wat je nodig hebt een dag vooraf in de vriezer, dan zal uw gekookt wort heel snel koud genoeg zijn. 

Het wort had maar 1045 terwijl het 1052 had moeten worden. Je kan dat nog aanpassen door een beetje suiker op te lossen en bij het gistvat te voegen. Wil je weten hoeveel suiker, laat mij dan weten hoeveel liter wort je totaal in je gistvat hebt, dan reken ik het even voor je uit.

Edwarff

Ik heb vroeger veel met extracten 'gebrouwen'. Gaat het om dit soort blik?

In dat geval zou ik het de volgende keer zo doen:
1) Blik 10 min in pan heet met water
2) Inhoud direct in schoon gistvat
3) Blik vullen met kokend water
4) Inhoud in gistvat
5) rest aanvullen met koud water

Vaak zit je dan wel rond de 20 graden of kouder. Kouder beginnen is geen probleem, te warm wel (zie hier boven).

Oh, en mijn belangrijkste advies is natuurlijk om schoon te werken. Daar zijn wij nog wel eens mee in de mist gegaan. Achteraf gezien had mijn eerste investering moeten zijn: een 'plantenspuit'  met StarSan. Alles dat je gebruikt (zoals bijvoorbeeld blik opener, roerspaan, waterslot, dopjes etc) goed schoonmaken.

I

brouwerwaldonk

Toen ik begon met bier maken 1980 werd gezegd dat het wort eerst even moest gekookt worden met een beetje water. Dat waren blikken met 2,5 kg stroop goed voor 18 - 20 L bier, eventueel met toevoeging van suiker.

Bozza

Citaat van: Jeroen D op 27-06-2017  07:36 uAha, ik heb zelf nooit met extract gebrouwen. Maar je afwijking is begin SG zal dan wellicht komen doordat je er teveel water bij hebt gedaan (teveel verdund). Een goede maatbeker (5 liter - groothandel) is best handig hiervoor.
Of je meetapparatuur wijkt af, of de meettemperatuur week af. Wanneer je wort niet 20 graden is, moet je de afgelezen SG waarde corrigeren.

Dat zou inderdaad goed kunnen, een grotere maatbeker is inderdaad wel een vereiste ja.

Ik gebruik nu de meegeleverde thermostaat maar zag op internet een soort van digitale infrarood scanner waarmee je temperatuur kan meten zonder het apparaatje in het brouwsel te hangen. Heb jij hier ervaring mee, is dat een aanrader?

Wat denk je dat ik moet doen met de eindmeting SG nu mijn beginmeting lager ligt dan het recept? Iets eerder meten en bottlen bij de gewenste eindmeting of ook nu iets lager eindigen met mijn SG waarde zodat beide meetpunten iets lager liggen dan verwacht?

Over een week is het tijd om te gaan bottelen. In het recept staat om een x aantal gram suiker per liter water toe te voegen aan de flesjes. Ik las echter ook dat je het suiker kan oplossen in een laagje water en het, voordat je gaan bottelen, toe te voegen aan het gistvat. Bij dat laatste heb ik het beste gevoel... klopt dat en mocht dat zo zijn, moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

Dit is zo'n beetje waar ik mee zit als ik vooruit plan... ben zeer benieuwd!

Dankjewel!

Bozza

Citaat van: brouwerwaldonk op 27-06-2017  08:22 uAls je nog een biertje wil maken met vloeibaar moutextract, open het blik en giet het uit in een grote pan. Dan vul het het blik, waar nog veel extract in zal zitten, met warm water en los zoveel mogelijk extract op door te roeren. Leeg gieten in uw pan en nogmaals met warm water vullen. Als al het extract uit het blik is vul je uw pan verder aan tot totaal 5 liter water (inclusief het water van het spoelen) en laat het koken.
Om het gekookte wort te koelen voeg je verder koud water bij tot je de hoeveelheid water hebt wat op het blik wordt aangegeven.

Als je tijdens een hittegolf wil brouwen zet dan het koud water wat je nodig hebt een dag vooraf in de vriezer, dan zal uw gekookt wort heel snel koud genoeg zijn. 

Het wort had maar 1045 terwijl het 1052 had moeten worden. Je kan dat nog aanpassen door een beetje suiker op te lossen en bij het gistvat te voegen. Wil je weten hoeveel suiker, laat mij dan weten hoeveel liter wort je totaal in je gistvat hebt, dan reken ik het even voor je uit.

Ik had het moutextract inderdaad moeten naspoelen ja. Gelukkig heb ik vrijwel alles eruit gekregen door het eerst in warm water te leggen voor 20 minuten. Grootste nadeel was dat het moutextract een plastic zak was ipv een blik, lastig om te weten hoeveel water er in die zak gaat. Ander groot nadeel van mijn huidige gistingsvat is dat ik nergens afmetingen kan vinden. Best handig om te weten hoeveel water er in het vat zit.

Denk je dat ik het wort nog moet aanpassen, na 2 dagen gisten? Of is het daar te laat voor of niet erg noodzakelijk?

Dank Mr. Waldonk!

Citaat van: Edwarff op 27-06-2017  08:51 uIk heb vroeger veel met extracten 'gebrouwen'. Gaat het om dit soort blik?

In dat geval zou ik het de volgende keer zo doen:
1) Blik 10 min in pan heet met water
2) Inhoud direct in schoon gistvat
3) Blik vullen met kokend water
4) Inhoud in gistvat
5) rest aanvullen met koud water

Vaak zit je dan wel rond de 20 graden of kouder. Kouder beginnen is geen probleem, te warm wel (zie hier boven).

Oh, en mijn belangrijkste advies is natuurlijk om schoon te werken. Daar zijn wij nog wel eens mee in de mist gegaan. Achteraf gezien had mijn eerste investering moeten zijn: een 'plantenspuit'  met StarSan. Alles dat je gebruikt (zoals bijvoorbeeld blik opener, roerspaan, waterslot, dopjes etc) goed schoonmaken.
I

Het gaat inderdaad om een dergelijk blik alleen zat het moutextract in een plastic zak. Volgens recept moest ik 6 liter heet water en 9 liter koud water bij doen. Dit heb ik dus ook gedaan en kwam uit op 35 graden. Met een dergelijke koelplaat en au-bain-Marie, zoals eerder genoemd, kan ik het wellicht sneller op de gewenste temperatuur krijgen. Volgende keer moet ik inderdaad de inhoud van de moutextract goed naspoelen om echt alles mee te krijgen, goede tip!

Ik heb veel aandacht gelegd in het schoon werken. Alles wat ik gebruikt heb, is grondig gereinigd en daarna gedesinfecteerd met Puro Oxi (vergelijkbaar met StarSan als ik heb goed heb).

brouwerwaldonk

CiteerDenk je dat ik het wort nog moet aanpassen, na 2 dagen gisten? Of is het daar te laat voor of niet erg noodzakelijk?
Ja je kan dat nog tot dag 5 van de gisting. Wil je aanpassen met suiker als zou het 1052 geworden zijn los dan 400g suiker op in een beetje water, kook het even, en giet het in het gistvat waar nu ongeveer 16 liter wort aan het gisten is.

Bozza

Citaat van: brouwerwaldonk op 27-06-2017  09:31 uJa je kan dat nog tot dag 5 van de gisting. Wil je aanpassen met suiker als zou het 1052 geworden zijn los dan 400g suiker op in een beetje water, kook het even, en giet het in het gistvat waar nu ongeveer 16 liter wort aan het gisten is.

Dank voor de tip Waldonk. Ter verificatie: Ik heb mijn begin SG gemeten op ongeveer 30 graden. Had de SG waarde anders kunnen liggen bij het meetmoment van 20-24 graden? Wil niet teveel suiker in het gistvat gooien.

brouwerwaldonk

Indien je gemeten had bij 20° zou je 1047 afgelezen hebben, dus heb je met 300g suiker genoeg. Doe die er bij als er geen blubjes meer komen door het waterslot. De gist begint daarna direct aan de suiker en die is op 1 dag ook helemaal omgezet.

Jeroen D

Citaat van: brouwerwaldonk op 27-06-2017  11:09 uIndien je gemeten had bij 20° zou je 1047 afgelezen hebben, dus heb je met 300g suiker genoeg. Doe die er bij als er geen blubjes meer komen door het waterslot. De gist begint daarna direct aan de suiker en die is op 1 dag ook helemaal omgezet.

Mijn app zegt: 1.045 - 30°C = 1.049
(BrewBear)

Jeroen D

Citaat van: Bozza op 27-06-2017  09:13 uAnder groot nadeel van mijn huidige gistingsvat is dat ik nergens afmetingen kan vinden. Best handig om te weten hoeveel water er in het vat zit.

Als je vat doorzichtig is, kun je het volume uitrekenen dmv "de straal in t kwadraat maal pi maal hoogte" (of googel even op volume cilinder berekenen).

Jeroen D

Citaat van: Bozza op 27-06-2017  09:02 uWat denk je dat ik moet doen met de eindmeting SG nu mijn beginmeting lager ligt dan het recept? Iets eerder meten en bottelen bij de gewenste eindmeting of ook nu iets lager eindigen met mijn SG waarde zodat beide meetpunten iets lager liggen dan verwacht?

Over een week is het tijd om te gaan bottelen. In het recept staat om een x aantal gram suiker per liter water toe te voegen aan de flesjes. Ik las echter ook dat je het suiker kan oplossen in een laagje water en het, voordat je gaan bottelen, toe te voegen aan het gistvat. Bij dat laatste heb ik het beste gevoel... klopt dat en mocht dat zo zijn, moet ik dan nog ergens rekening mee houden?
Dankjewel!

Niet eerder bottelen, zo werkt het niet. Anders vergist t namelijk door in je fles en krijg je bierbommetjes.
Alle rest suikers worden langzaamaan door het (onzichtbare) gist opgegeten en omgezet in oa alcohol en koolzuur in je fles.

Dus wachten tot het helemaal klaar is met vergisten.

Ik kook inderdaad de suiker (én eerst laten afkoelen voordat je het ergens bij gooit hè!) en meng het met het bier. Maar ik doe dit mengen in een aparte "bottelemmer" met kraantje. Anders meng je namelijk al het neergeslagen gist weer door je bier. Dit moet je lekker in je gistvat laten.

Jacques

Speciaal voor beginnende brouwers die met moutextract werken is er een cursus geschreven die je kunt vinden op de wiki behorende bij dit forum.
Zie http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=beginnende_brouwer:blikbrouwen

Bozza

Citaat van: brouwerwaldonkIndien je gemeten had bij 20° zou je 1047 afgelezen hebben, dus heb je met 300g suiker genoeg. Doe die er bij als er geen blubjes meer komen door het waterslot. De gist begint daarna direct aan de suiker en die is op 1 dag ook helemaal omgezet.
Citaat van: Jeroen DMijn app zegt: 1.045 - 30°C = 1.049
(BrewBear)

Dank voor de reacties. Ik zie trouwens dat ik een typefout heb gemaakt. Begin-SG moet op 1.058 liggen, niet op 1.052. Betekent dit dan dat er zo'n 450 g suiker in moet (1.058 - 1049 = 9 verschil)?
Heb al gelezen dat je 2x hoeveelheid water tov suiker moet doen. Zal het inderdaad laten en koken en afkoelen voordat het in het gistingsvat gaat. Moet ik dan nog roeren (kan dit nergens vinden)? Momenteel, na 2 en een halve dag, komen er nog steeds blubjes uit het waterslot dus nog even wachten...

Citaat van: Jeroen DAls je vat doorzichtig is, kun je het volume uitrekenen dmv "de straal in t kwadraat maal pi maal hoogte" (of googel even op volume cilinder berekenen).

Helaas niet.

Citaat van: Jeroen DIk kook inderdaad de suiker (én eerst laten afkoelen voordat je het ergens bij gooit hè!) en meng het met het bier. Maar ik doe dit mengen in een aparte "bottelemmer" met kraantje. Anders meng je namelijk al het neergeslagen gist weer door je bier. Dit moet je lekker in je gistvat laten.

Een aparte emmer om de neergeslagen gist niet mee te nemen is iets wat ik vaker lees. Ga morgen of overmorgen naar de Brouwmarkt in Almere om het e.e.a. in te slaan. Een extra bottelemmer lijkt me dan ook handig en zeker het kraantje spreekt mij erg aan, handig om de flesjes te vullen zeg!

Citaat van: Jeroen DNiet eerder bottelen, zo werkt het niet. Anders vergist het namelijk door in je fles en krijg je bierbommetjes.
Alle rest suikers worden langzaamaan door het (onzichtbare) gist opgegeten en omgezet in oa alcohol en koolzuur in je fles.

Ok, dus ongeacht de begin SG, ik moet gewoon wachten en gaan bottelen als de SG waarde 1.008 is, zoals in het recept staat aangegeven?

Citaat van: JacquesSpeciaal voor beginnende brouwers die met moutextract werken is er een cursus geschreven die je kunt vinden op de wiki behorende bij dit forum.

Toffe wiki zeg, meteen wat tips vanaf kunnen halen! Dank! :-)

Weer enorm bedankt mannen... erg leuk de enthousiasme op dit forum!

marc0871



CiteerEen aparte emmer om de neergeslagen gist niet mee te nemen is iets wat ik vaker lees. Ga morgen of overmorgen naar de Brouwmarkt in Almere om het e.e.a. in te slaan. Een extra bottle emmer lijkt me dan ook handig en zeker het kraantje spreekt mij erg aan, handig om de flesjes te vullen zeg!

Een stukje slang en een bottelpijpje met stop maakt het nog makkelijker ;)

CiteerOk, dus ongeacht de begin-SG, ik moet gewoon wachten en gaan bottlen als de SG waarde 1.008 is, zoals in het recept staat aangegeven?

Nee. Wachten met bottelen totdat de gist KLAAR is.
De gist is klaar, als het SG over 3 dagen hetzelfde blijft.


brouwerwaldonk

En als de gisting gedaan is, dan nog een week of 2 lageren vooraleer je gaat bottelen.

De inhoud van een cilindrisch vat bereken je met de formule PI maal D2 / 4 maal hoogte. Is D in decimeter en hoogte ook, dan bekom je liters.
Dit is enkel juist als je een volledig recht vat hebt, dus geen afronding aan de onderkant.

Een kraan aan een bottelemmer is niet de beste keus, omdat in een kraan altijd met nadruk op altijd vloeistof achterblijft. Weet dat er al veel geinfecteerd bier gemaakt is door dat er kranen aan de ketels en vaten zitten. Er loopt op dit moment zelfs een topic, hoe een kraan van binnen proper krijgen. Gebruik liever een hevelpijpje met een slang om wort of bier van het ene recipiënt naar het andere te krigen. Ik gebruik enkel hevels om ketels leeg te maken ook mandflessen zelfs voor het bottelen in flessen.

Op geen enkele van mijn ketels staat een kraan, met uitzondering van mijn spoelwaterketel. Mijn gistvat is zelfs ook een grote inox ketel zonder kraan.  Om geen gist mee te hevelen naar het lagervat zet ik een droesemkapje op het einde van de buis, altijd helder bier om over te hevelen. Na de lagering nogmaals met het droesemkapje overhevelen naar een kleine mandfles vanwaar het bier wordt gebotteld na eerst bottelsuiker toevoegen.   

Hevelpijp met droesemkapje

Bozza

Citaat van: marc0871 op 28-06-2017  13:58 uEen stukje slang en een bottelpijpje met stop maakt het nog makkelijker ;)

Nee. Wachten met bottelen totdat de gist KLAAR is.
De gist is klaar, als het SG over 3 dagen hetzelfde blijft.

Ja dat is ook wel weer zo. Ik heb een bottelpijpje bij mijn starterspakket gehad maar volgens mij zonder stop en zonder droesemkapje, dat is dan nog wel handig.

Dus als het recept zegt na 7 dagen SG waarde controleren en als deze laag genoeg is, kan je gaan bottelen... zeg jij eigenlijk: na 7 dagen controleren of waarde overeenkomt met eindwaarde en dan nog 2 dagen achter elkaar controleren of de waarde zo blijft? Hoe kan de waarde eigenlijk het beste gemeten worden? Ik heb nu een hydrometer en een testbuisje om een monster te kunnen afnemen maar dan moet je eigenlijk met je hand in het vloeistof. Nu las ik ook ergens dat je de hydrometer langzaam in het vat zelf kan laten zakken en dan meten. Wat is jullie ervaring?

Citaat van: brouwerwaldonkEen kraan aan een bottelemmer is niet de beste keus, omdat in een kraan altijd met nadruk op altijd vloeistof achterblijft. Weet dat er al veel geinfecteerd bier gemaakt is door dat er kranen aan de ketels en vaten zitten. Er loopt op dit moment zelfs een topic, hoe een kraan van binnen proper krijgen. Gebruik liever een hevelpijpje met een slang om wort of bier van het ene recipiënt naar het andere te krigen. Ik gebruik enkel hevels om ketels leeg te maken ook mandflessen zelfs voor het bottelen in flessen.

Op geen enkele van mijn ketels staat een kraan, met uitzondering van mijn spoelwaterketel. Mijn gistvat is zelfs ook een grote inox ketel zonder kraan.  Om geen gist mee te hevelen naar het lagervat zet ik een droesemkapje op het einde van de buis, altijd helder bier om over te hevelen. Na de lagering nogmaals met het droesemkapje overhevelen naar een kleine mandfles vanwaar het bier wordt gebotteld na eerst bottelsuiker toevoegen.   

Hevelpijp met droesemkapje

Dank Waldonk voor de uitleg over een bottelemmer met kraantje. Ik ga het dan ook gewoon met een slang (die ik toch al heb) en een droesemkapje om het gist niet mee te nemen. Ik ben zeer benieuwd! Ook dank voor de duidelijke foto...

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 28-06-2017  14:29 uEn als de gisting gedaan is, dan nog een week of 2 lageren vooraleer je gaat bottelen.

Lageren is nergens voor nodig. Het maakt alleen dat het bier onnodig lang op de gist blijft staan terwijl de vitaliteit van de gist achteruit holt. Een paar dagen laten staan nadat de vergisting is afgerond om te zorgen dat de gist meer uitzakt en je minder gist in de fles hebt kan zeker geen kwaad. Maar weken laten staan op alle gist voegt niets toe aan de kwaliteit van je bier. In tegendeel zelfs.

Bozza

Citaat van: Jacques op 28-06-2017  21:49 uLageren is nergens voor nodig. Het maakt alleen dat het bier onnodig lang op de gist blijft staan terwijl de vitaliteit van de gist achteruit holt. Een paar dagen laten staan nadat de vergisting is afgerond om te zorgen dat de gist meer uitzakt en je minder gist in de fles hebt kan zeker geen kwaad. Maar weken laten staan op alle gist voegt niets toe aan de kwaliteit van je bier. In tegendeel zelfs.

Dank Jacques. Ik ga na ruim een week de SG waarde noteren en de twee dagen erop controleren of deze niet meer daalt. Wat is voor mij de beste (icm hygiënische) manier om een monster te krijgen voor het meten? Lees op Internet allerlei methodes... hydrometer in het vat zelf laten drijven, met een tang de maatbeker vasthouden en uit het vat een monster nemen, zo'n vulspuit...

Daarnaast nog een belangrijke vraag die ik nog open heb staan: Het waterslot is nog steeds actief (op dag 4). Als deze binnenkort stopt, wil ik de 400-450 gram suiker toevoegen om de SG waarde te verhogen (van 1.049 naar 1.058). Maar als ik dit opgelost in water toevoeg aan het vat, moet ik dit dan nog roeren of beter van niet?

Wat leer ik veel zeg van jullie, niet normaal! mijn tweede poging gaat al vol met verbeteringen zitten, that's a fact. Nice! :-)

brouwerwaldonk

Citaat van: Jacques op 28-06-2017  21:49 uLageren is nergens voor nodig. Het maakt alleen dat het bier onnodig lang op de gist blijft staan terwijl de vitaliteit van de gist achteruit holt.
Als bij mij de hoofdgisting gedaan is (wat meestal na 5 a 7 dagen is, meten is weten) dan hevel ik met een droesemkapje op de hevelbuis, altijd over naar een mandfles. Dan begint de lagering, die ik altijd 2 weken laat duren om het bier helder te laten worden. Tijdens het lageren doe ik ook dry hop een dag of 4. Na die 2 weken lageren ligt er een dun laagje gist op de bodem van de mandfles. Om te bottelen hevel ik nogmaals over (met een droesemkapje) naar een mandfles van waaruit ik bottel. 

brouwerwaldonk

Citaat van: Bozza op 29-06-2017  07:26 uIk ga na ruim een week de SG waarde noteren en de twee dagen erop controleren of deze niet meer daalt. Wat is voor mij de beste (icm hygiënische) manier om een monster te krijgen voor het meten? Lees op Internet allerlei methodes... hydrometer in het vat zelf laten drijven, met een tang de maatbeker vasthouden en uit het vat een monster nemen, zo'n vulspuit...

Daarnaast nog een belangrijke vraag die ik nog open heb staan: Het waterslot is nog steeds actief (op dag 4). Als deze binnenkort stopt, wil ik de 400-450 gram suiker toevoegen om de SG waarde te verhogen (van 1.049 naar 1.058). Maar als ik dit opgelost in water toevoeg aan het vat, moet ik dit dan nog roeren of beter van niet?
Een staal nemen om de densiteit te meten kan perfect doen met een goed ontsmette hevelpijp met een silicone slang. Je neemt een proper maatglas, plaats daarin uw densiteitmeter en laat er genoeg bier in stromen tot de meter vlotjes drijft. Even de densiteitmeter voorzichtig op en neer bewegen om het koolzuur te laten lossen, dan pas aflezen. Het bier kan je dan opdrinken, zo heb je al een idee van de smaak.

De suiker die je wil toevoegen los je op in een klein beetje water (ik neem een gelijk deel water en suiker), breng het even aan de kook waarna je het in het gistvat giet. Dan even roeren om de suiker min of meer te mengen. Wel zorgen dat uw roerlepel grondig ontsmet is   

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.