Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Witbier, hergisting bij 15C  (gelezen 757 keer)

Offline Hans Anton

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: nl
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Witbier, hergisting bij 15C
« Gepost op: 22-06-2017 10:45 u »
Ik heb een witbier gebrouwen op basis van een eigen recept. Zit nu inmiddels ruim 2 weken in de fles, gebotteld met malt extract voor een doel CO2 van 2,2. Natuurlijk heb ik me vooraf in diverse recepten verdiept en kwam daar een aantal keer tegen dat de hergisting wordt gedaan bij zo'n 15C. Dat heb ik dus ook gedaan. Nu heb ik er eergisteren 1 in de koelkast gezet en gisteren open getrokken. Zit op zich koolzuur in de fles, smaak ik goed, wat je van een witbier verwacht, maar wel vlak. Ook niet veel schuim.

Zelf heb ik het idee dat dat dus met de temperatuur te maken heeft. Wat denken jullie? Langer laten staan op deze temperatuur, of toch warmer zetten? Waarom zou je witbier uberhaupt op een lagere temperatuur hergisten?

Best een paar vragen, ben benieuwd naar jullie inzichten!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Witbier, hergisting bij 15C
« Reactie #1 Gepost op: 22-06-2017 12:16 u »
Ik weet niet waar je vandaan hebt dat de hergisting moet plaatsvinden bij 15 C. Misschien voor ondergistende bieren, maar niet voor bovengistende bieren. Zet de flessen een week warm weg (dat moet nu wel lukken) en probeer dan nog eens.

Offline Hans Anton

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #2 Gepost op: 22-06-2017 17:00 u »
Ik ga ze direct warmer zetten Adrie. En ik zal even zoek waar ik dat gelezen heb... (tenzij het natuurlijk in mijn hoofd ontstaan is  :weetniet:)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 22-06-2017 22:28 u »
Ik ga ze direct warmer zetten Adrie. En ik zal even zoek waar ik dat gelezen heb... (tenzij het natuurlijk in mijn hoofd ontstaan is  :weetniet:)

Er is n brouwerij waarvan ik weet dat de hergisting op fles wordt uitgevoerd bij 15 C. Dat is Orval.
Bij nadere (Belgische) brouwerijen waaronder andere trappistenbrouwerijen wordt de hergisting op de fles uitgevoerd bij 24-25 C (in een zogenaamde warme kamer).