Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: 1e American IPA - recept vanuit BrouwHulp  (gelezen 3221 keer)

Offline snowdog2006

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
1e American IPA - recept vanuit BrouwHulp
« Gepost op: 21-06-2017 23:46 u »
Beste leden,

Na veel gelezen te hebben wil ik bij mijn aankomende brouwsel gebruik gaan maken van een recept. Hiervoor gebruik ik BrouwHulp. Het leek mij een goed idee om het hier te posten en te vragen of jullie op- of aanmerkingen hebben.

Het wordt een American IPA waar ik 1 moutsoort en 1 hop voor wil gebruiken. Het leek mij mooi om hierdoor e verschillende smaken goed onder de knie te krijgen en ook de onderlinge invloed op elkaar. Het recept is deels afgekeken van lid VEMP (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,17588.0.html). Hulde voor zijn post! Ik heb alleen een paar dingen gewijzigd. Zo heb ik bijvoorbeeld de vlam uit hopgift niet meegenomen omdat ik een elektrische maisch/kookketel heb en deze dus doorverwarmd en ik daarom dacht deze er voor dit keer uit laten.

Mijn ingrediŽnten

Dingemans Pale Mout
Amarillo Hopbloemen
Fermentis US-05

Het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk1
Naam receptHopsa
Brouwdatum21-06-2017
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume10,0 l
Begin SG1,070 SG
Berekende kleur (Morey)17 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)62 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediŽnt
13,00 lWater uit Zutphen
3,54 lSpoelwater

Vergistbare ingrediŽnten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,41 kgPale Ale moutDingemans7 EBC100,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust62,0 įC1 min.15 min.3,8 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 įC5 min.40 min.3,8 l/kg
Uitmaischen78,0 įC10 min.5 min.3,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
24,3 gAmarillobellen8,9%90 min.49,0 IBU
8,8 gAmarillobellen8,9%10 min.6,0 IBU
18,6 gAmarillobellen8,9%5 min.7,0 IBU
50,0 gAmarillobellen8,9%koudhop0,0 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist

Ik heb voor een medium body gekozen in BrouwHulp voor het maischschema. Dit omdat ik dacht dat door het gebruik van Palemout alleen er evt niet genoeg body zou zijn. Daarnaast heb ik na het lezen van de vele topics over dryhoppen gekozen om 5 gram per liter aan te houden om zo een goede hopgeur te krijgen. Ik heb een groot thee-ei van Dille & Kamille welke ik met knikkers wil verzwaren en in de nagisting wil toevoegen.
Het waterprofiel staat nu nog op die van Adrie, maar ik denk dat dat niet heel veel uitmaakt..? De gegevens over mijn eigen watersamenstelling heb ik inmiddels opgevraagd. Ik heb nu een brouwzaalrendement van 70% ingevuld omdat ik 75% evt wat te hoog vond. Alle vereiste gegevens heb ik ingevuld in BrouwHulp, alleen moet ik nog even mijn verdamping nameten.

Verder heb ik op de planning staan om hierna hetzelfde te brouwen, maar dan met Pilsmout en als hop Cascade hop te gebruiken. Voor zowel de Cascade als Amarillo hop heb ik pellets en bellen liggen. Het leek mij leerzaam om in een vlg brouwsel hier ook mee af te wisselen.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties op het recept en of jullie wijzigingen zouden maken.

Alvast bedankt!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline muldereric

• Vol lid
  • Land: nl
  • Het moet wel een hobby blijven :)
Re: 1e American IPA - recept vanuit BrouwHulp
« Reactie #1 Gepost op: 22-06-2017 02:27 u »
De vlamuit hopgift betekent niks meer dan toevoegen gelijk na de kookstap (0 minuten gift). Elektrische ketel of gasgestookt maakt totaal niets uit. Ik neem aan dat je daar toch ook de stekker van uit het contact trekt (of schakelaar omzet)?
Ik zou de hopgift er gewoon in laten hoor!

Offline snowdog2006

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 22-06-2017 09:28 u »
Hoi Eric,

Ik heb nog niet eerder een vlamuit hopgift gedaan, maar inderdaad of de stekker eruit of simpelweg uit draaien zijn de 2 opties bij mijn elektrische pan. Alleen dacht ik dat bij elektrisch verwarmen het nog een tijd verder verwarmd i.t.t. brouwen op het gasfornuis en dat dan de invloed van de vlamuit hopgift anders wordt. Maar ik kan het zoals je zegt natuurlijk ook gewoon proberen :)

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #3 Gepost op: 22-06-2017 11:29 u »
Ik hanteer vaak een vlamuitgift. Wat ik doe is pan uit en wort terugkoelen tot onder de 80 graden. Hierdoor krijg je biujna geen bitterheid en wordt er geen DMS meer aangemaakt. Ook verdampen er daardoor minder hopolie. Na 20 minuten koel ik het verder terug tot vergistingstemperatuur.

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #4 Gepost op: 22-06-2017 11:35 u »
Ik hanteer vaak een vlamuitgift. Wat ik doe is pan uit en wort terugkoelen tot onder de 80 graden. Hierdoor krijg je biujna geen bitterheid en wordt er geen DMS meer aangemaakt. Ook verdampen er daardoor minder hopolie. Na 20 minuten koel ik het verder terug tot vergistingstemperatuur.
Technisch gezien noem je die gift een whirlpool of hopstand. Vlamuit is echt dat, op moment dat de verhitting uit gaat, en dus begint bij 100 graden en langzaam afkoelen.

Offline muldereric

• Vol lid
  • Het moet wel een hobby blijven :)
« Reactie #5 Gepost op: 22-06-2017 16:26 u »
Hoi Eric,

Ik heb nog niet eerder een vlamuit hopgift gedaan, maar inderdaad of de stekker eruit of simpelweg uit draaien zijn de 2 opties bij mijn elektrische pan. Alleen dacht ik dat bij elektrisch verwarmen het nog een tijd verder verwarmd i.t.t. brouwen op het gasfornuis en dat dan de invloed van de vlamuit hopgift anders wordt. Maar ik kan het zoals je zegt natuurlijk ook gewoon proberen :)
Gewoon doen 😃

Offline DoubleW

• Junior lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 25-06-2017 11:44 u »
Om te kijken naar verbetering is een smash single malt and single hop inderdaad heel geschikt.  In dit geval wordt het een lager met een hoog hoparoma gehalte. Voor het maken van een ipa zou ik toch het water wat aanpassen met een theelepel calcium sulfaat. Verder een klein gedeelte 0,5 kg caramout toevoegen voor wat meer body. Hop toevoegen na flame out onder 80 graden en in dryhopping (50 % van totale hoeveelheid) geeft meeste aroma. Tijdens koken maak je het kapot en dat is zonde van de Amarillo. Succes

Offline snowdog2006

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 26-06-2017 22:54 u »
Bedankt voor de tips allen.

Uiteindelijk zaterdag gebrouwen. En de vlamuit hopgift inderdaad toegepast @ Eric :)
 Ik lees jouw bericht pas vandaag @Double W. Dus ik heb de vlamuit niet gemeten en onder de 80 graden toegevoegd. De hoofdvergisting is inmiddels op gang gekomen (4/5 blubjes per minuut). Ik ga het bier over een paar dagen overhevelen naar een mandfles voor de nagisting. Hier doe ik 50 gram Amarillo hop bij. Weet alleen nog niet of dit problemen geeft met overhevelen naar het bottelvat tegen de tijd dat ik wil gaan bottelen. Dit gezien de kleine hopdeeltjes van de bloemen en dat of mijn hevelslang met droesemkop verstopt raakt of er teveel hopdeeltjes mee komen in het bottelvat.... Ik ga het zien.. :)

Ik heb uiteindelijk gemeten met de refractometer en kwam uit op een SG van 1,064. Het doel was 1,070 dus ik dacht dat ik er wel redelijk ben gekomen uiteindelijk. Ook de verdamping gemeten tijdens koken en blijkt dat ik 3.3 L/per uur verdamp. Dit in een elektrische RVS ketel van 27L. Dacht dat best fors was, maar goed. In ieder geval uiteindelijk genoeg verdamping voor DMS etc vlg mij. Alleen moet ik dus de vlg keer mijn spoel/beslagwater hier op aanpassen.

Al met al wel weer een leerzame dag!

Offline Haagse Wouter

• Super lid
  • Ooievaars zijn best wel mooi
« Reactie #8 Gepost op: 26-06-2017 23:00 u »
Bedankt voor de tips allen.

Uiteindelijk zaterdag gebrouwen. En de vlamuit hopgift inderdaad toegepast @ Eric :)
 Ik lees jouw bericht pas vandaag @Double W. Dus ik heb de vlamuit niet gemeten en onder de 80 graden toegevoegd. De hoofdvergisting is inmiddels op gang gekomen (4/5 blubjes per minuut). Ik ga het bier over een paar dagen overhevelen naar een mandfles voor de nagisting. Hier doe ik 50 gram Amarillo hop bij. Weet alleen nog niet of dit problemen geeft met overhevelen naar het bottelvat tegen de tijd dat ik wil gaan bottelen. Dit gezien de kleine hopdeeltjes van de bloemen en dat of mijn hevelslang met droesemkop verstopt raakt of er teveel hopdeeltjes mee komen in het bottelvat.... Ik ga het zien.. :)

Ik heb uiteindelijk gemeten met de refractometer en kwam uit op een SG van 1,064. Het doel was 1,070 dus ik dacht dat ik er wel redelijk ben gekomen uiteindelijk. Ook de verdamping gemeten tijdens koken en blijkt dat ik 3.3 L/per uur verdamp. Dit in een elektrische RVS ketel van 27L. Dacht dat best fors was, maar goed. In ieder geval uiteindelijk genoeg verdamping voor DMS etc vlg mij. Alleen moet ik dus de vlg keer mijn spoel/beslagwater hier op aanpassen.

Al met al wel weer een leerzame dag!

Zal wel meevallen qua overhevelen.
Vind zelf wel pellets oneindig veel prettiger voor dryhoppen van een IPA.
Omdat het zoveel hop is in een IPA zuigen die bellen wel heel veel bier op en nemen heel veel ruimte in. Heb ook wel is gehad dat er een laagje hopbellen opdreef die duidelijk niet goed in contact gestaan had met het bier. Werkte als beter als er op de bellen een rooster lag die ze naar beneden drukte.

Maar goed, je moet gewoon ervaren wat je fijn vindt!

Offline snowdog2006

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 26-06-2017 23:35 u »
Ah ik heb ook nog Amarillo Pellets liggen. Die wilde ik de volgende keer gaan gebruiken. Ik ben benieuwd wat praktischer is!

Nu je het zegt ik merkte ook dat hopbloemen enorm veel wort opzogen en dat dat dus ook voor meer verlies zorgde dan gepland. Weet niet of het echt handig is om uit te knijpen. Neem jij dat verlies dan op de koop toe? Ik schep nu alles over (dus wort + hopbloemen) naar de filteremmer na het koken omdat ik die zooi niet in mijn platenkoeler wil.

Voor wat betreft dat naar beneden drukken van de dryhop. Ik heb wel een thee ei die ik wilde verzwaren met knikkers, maar dat past niet in de smalle opening van de mandfles bedacht ik me laatst. Vandaar dat ik het er nu los in wil gooien. Dus ik ben benieuwd hoeveel contact het gaat maken met het jongbier. 

Ik had de keuze of de nagisting gewoon in zo'n standaard plastic gistvat (met losse ring met schroefdraad die ik er op draai) en dan met een thee ei dryhoppen OF in een glazen mandfles en dan de hop er los bij doen. Ik dacht dat dat laatste de beste keuze was om een beter bier te krijgen ivm minder zuurstof opname.

Offline snowdog2006

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 27-06-2017 11:00 u »

Nu je het zegt ik merkte ook dat hopbloemen enorm veel wort opzogen en dat dat dus ook voor meer verlies zorgde dan gepland. Weet niet of het echt handig is om uit te knijpen. Neem jij dat verlies dan op de koop toe?

Nu ik dit teruglees slaat dat volgens mij nergens op en haal je hier uiteraard rekening mee.

Offline snowdog2006

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 28-06-2017 10:32 u »
Even een update. Na de vergisting bijgehouden te hebben via het waterslot was er een afname te zien in het aantal blubjes per minuut. Dit was precies iets meer dan 3 dagen + een paar uur na de brouwdag/ enten van de gist. Voor mij een aanname dat de hoofdgisting overgaat in de nagisting. Ik heb toen overgeheveld naar een mandfles.

Ik heb alleen nog 50 gram Amarillo bloemen liggen om te dryhoppen. In een post van Adri (zie quote hieronder) lees ik dat je het beste resultaat krijgt als je de hop toevoegt als de vergisting helemaal voorbij is. Maar ja met CO2 spoelen etc is geen optie dus ik plan het nu los toe te voegen in de mandfles over een paar dagen als de nagisting iets minder is. Alleen ff kijken of ik het er los in gooi of bv door een ontsmette vleestang kan neer leggen op het jongbier ivm oxidatie. Dit ivm de hoogte van de hals van de fles en vloeistofhoogte.

Het idee is dan om 5 tot 7 dagen te dryhoppen zodat op het eind van het dryhoppen het bier 2 weken aan het gisten is. Meestal kan ik dan nl gaan meten en daarna bottelen. Mocht iemand een beter advies hebben dan hoor ik het graag :)

In de BYO van deze maand staat een mooi artikel over de chemie van hop in bier. Het blijkt dat als je een echte hopzak aroma in je bier wilt hebben, je de hop moet toevoegen als de vergisting helemaal voorbij is. Het risico op oxidatie is dan groot en als je de hop er zo bij gooit, dan treedt oxidatie op en ben je de hoparoma's snel kwijt. De remedie is om hop in hopzakjes te doen (20 gram per hopzak), in een fust te doen, het fust door te spoelen met CO2 en dan vullen met bier. Als je geen CO2 hebt, kun je de hop beter toevoegen als het bier nog een beetje gist, maar dan krijg je dus niet echt die hopzak geur.

Offline snowdog2006

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 12-07-2017 15:39 u »
Even een update.

Het bier is verder uit/door gegist van 1,074 naar 1,016. Dat heb ik vorige week dinsdag gemeten. Dat zou neerkomen op een vergistingsgraad van 75% voor de US-05. Toen heb ik de 50 gram hop (bloemen) er los bijgegooid voor dryhoppen.
Ik ben dus nu precies 8 dagen aan het dryhoppen en wil deze week gaan bottelen.

Het enige waar ik nu over twijfel is hoe ik de dryhop uit het bier filter.

Optie 1:

Ik dacht eraan om een hopzak (https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/bierbrouwen/hop-kruiden/hop-specials/hop-kookzakjes-herbruikbaar-10-stuks.html)  om het einde van de hevelslang te doen alleen ben ik bang dat dat dichtslibt.

Optie 2

heb ik hier gelezen op het forum een RVS spons die ik om het uiteinde doe van de hevelslang. Alleen merk ik dat daar nogal een metalige geur vanaf komt. Dat merk je al als je het in je handen hebt gehad. Heeft dit invloed op de smaak van bier? Ik was van plan de RVS spons in een sopje te doen en daarna in een oxi pro bad.

Iemand enig advies?

Offline ir. Auditor

• Junior lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 12-07-2017 20:06 u »
Even een update.

Het bier is verder uit/door gegist van 1,074 naar 1,016. Dat heb ik vorige week dinsdag gemeten. Dat zou neerkomen op een vergistingsgraad van 75% voor de US-05. Toen heb ik de 50 gram hop (bloemen) er los bijgegooid voor dryhoppen.
Ik ben dus nu precies 8 dagen aan het dryhoppen en wil deze week gaan bottelen.

Het enige waar ik nu over twijfel is hoe ik de dryhop uit het bier filter.

Optie 1:

Ik dacht eraan om een hopzak (https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/bierbrouwen/hop-kruiden/hop-specials/hop-kookzakjes-herbruikbaar-10-stuks.html)  om het einde van de hevelslang te doen alleen ben ik dat dat dichtslibt.

Optie 2

heb ik hier gelezen op het forum een RVS spons die ik om het uiteinde doe van de hevelslang. Alleen merk ik dat daar nogal een metalige geur vanaf komt. Dat merk je al als je het in je handen hebt gehad. Heeft dit invloed op de smaak van bier? Ik was van plan de RVS spons in een sopje te doen en daarna in een oxi pro bad.

Iemand enig advies?

Ik zou voor de hopzak gaan, dichtslibben zal meevallen.
Als het wel gebeurt, stoppen, hopzakje leeg en schoon maken, hevel weer even ontsmetten en weer doorgaan.

Offline breda82

• Vol lid
« Reactie #14 Gepost op: 12-07-2017 22:00 u »
Met pellets verstopt je hopzak gegarandeerd, ik heb precies tzelfde probleem, nog geen goeie methode gevonden om de koudhop achter te laten met een hevel,

Offline snowdog2006

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 12-07-2017 23:14 u »
Bedankt allen. Het idee dat de hopzak verstopt heb ik ook. Volgens mij blijft zo'n rvs spons beter in vorm gezien de stugheid en het iets dikker is.
Alleen vraag ik me af of dat geen vreemde geur/smaak afwijkingen geeft aan je bier?

Hoe hevel jij je bier nu dan over als het dryhoppen klaar is Breda82? Ik dryhop met bloemen trouwens.

Offline breda82

• Vol lid
« Reactie #16 Gepost op: 13-07-2017 15:33 u »
Bedankt allen. Het idee dat de hopzak verstopt heb ik ook. Volgens mij blijft zo'n rvs spons beter in vorm gezien de stugheid en het iets dikker is.
Alleen vraag ik me af of dat geen vreemde geur/smaak afwijkingen geeft aan je bier..?

Hoe hevel jij je bier nu dan over als het dryhoppen klaar is Breda82? Ik dryhop met bloemen trouwens.

Ik hevel na de hoofdgisting over naar 2 mandflessen daar de koudhop bij en dan laat ik het geheel op kamertemperatuur uitzakken zo een 5 dagen. Dan hevel ik over met een automatische hevel (plastic) naar een bottelvat.  Bloemen heb ik nog geen ervaring mee dus ik weet niet hoe die reageren, pellets zakken uit maar de bodem uiteindelijk. Maar je hebt zo stukjes die het zakje verstoppen dan, ik denk dat ik volgende keer de hopzak aan aan de uitgang van de hevel zet en ga proberen alles flink te koelen voor betere neerslag hopelijk.

Offline RienP

• Super lid
  • Meer recept-ideeŽn dan tijd om te brouwen.
« Reactie #17 Gepost op: 13-07-2017 19:31 u »
Ik heb een rvs hopspider voor in de kookketel, maar als je deze goed ontsmet dan werkt deze ook goed om het bier van de hoppellets te scheiden.
Al scheelt een paar dagen goed koud wegzetten (hoe lager hoe beter) ook voor het uitzakken van de hop.

Een rvs of koperen spons werkt goed, maar enkel bij hopbloemen. Pellets zijn te fijn en gaan er gewoon doorheen.

Offline snowdog2006

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 14-07-2017 09:44 u »
Hoi allen,

@ Rien inderdaad de rvs spons deed het echt super. Toch voor deze optie gekozen omdat ik daar het meeste benieuwd naar was. Uiteraard goed ontsmet etc. Geen last van verstopping. Goed om rekening te houden dat pellets daar wel door heen gaan. Ik heb nl nog pellets liggen.

Ik merkte alleen dat er echt veel wort werd opgenomen door de hopbloemen. Maw er bleef een liter of 2.5 hangen in de mandfles. Met dit verlies (zoveel verlies) had ik eigenlijk niet rekening gehouden, maar mijn hevel kon niet meer bier weghevelen zonder elke keer lucht erbij aan te zuigen. Ik hield de mandfles zelfs nog schuin.

Is er nog een optie denkbaar om het verlies van bier door de hopbloemen bij het filteren (bij dryhoppen) te verminderen?
Vlg keer ga ik denk ik gewoon 3 liter meer brouwen.

Offline Koen S

• Vol lid
  • Land: be
  • Waar de brouwer komt, moet de bakker niet zijn.
    • Sint Franciscus Home Brewery
« Reactie #19 Gepost op: 14-07-2017 10:18 u »
Ik gebruik voor koudhop met hopbloemen steeds een of meer hopzakjes die ik verzwaar met glazen knikkers en aan een touwtje in de mandfles of het lagervat hang. Alles goed ontsmet natuurlijk. Na de dryhopping kan je de hopzakjes er gewoon uittrekken.

Offline snowdog2006

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 14-07-2017 11:28 u »
Dat is ook een optie die ik de volgende keer wil doen om het verlies aan bier wat te besparen.

Offline snowdog2006

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 18-08-2017 16:39 u »
Ik merkte bij mijn laatste brouwsel dat er toch wat hopdeeltjes in de platenkoeler zijn gekomen. Bij het koken met pellets en hopbloemen in een hopzakje zijn er toch deeltjes in de pan gekomen. Dus ik heb niet goed genoeg gefilterd na het koken. Na het brouwen spoel ik altijd alles in tegenstroom door met warm water (vooral het wort kant) en daarna nog met oxi pro. Bij het naspoelen zag ik dat er kleine (hop?) deeltjes uitkomen.

Nu twijfel ik tussen 2 opties:

- nieuwe platenkoeler kopen (voortaan dus beter filteren voordat ik ga koelen!) of

- bij een vlg brouwsel bij het laten kletteren in het gistvat een zeef gebruiken zodat ik de deeltjes kan opvangen die er evt nog uitkomen.

Op 1 is helaas een stuk duurder, zou optie 2 nog kunnen volstaan? Ik kan het natuurlijk uitproberen, en zien hoe het vlg brouwsel gaat smaken..

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #22 Gepost op: 19-08-2017 10:55 u »
Ik merkte bij mijn laatste brouwsel dat er toch wat hopdeeltjes in de platenkoeler zijn gekomen. Bij het koken met pellets en hopbloemen in een hopzakje zijn er toch deeltjes in de pan gekomen. Dus ik heb niet goed genoeg gefilterd na het koken. Na het brouwen spoel ik altijd alles in tegenstroom door met warm water (vooral het wort kant) en daarna nog met oxi pro. Bij het naspoelen zag ik dat er kleine (hop?) deeltjes uitkomen.

Nu twijfel ik tussen 2 opties:

- nieuwe platenkoeler kopen (voortaan dus beter filteren voordat ik ga koelen!) of

- bij een vlg brouwsel bij het laten kletteren in het gistvat een zeef gebruiken zodat ik de deeltjes kan opvangen die er evt nog uitkomen.

Op 1 is helaas een stuk duurder, zou optie 2 nog kunnen volstaan? Ik kan het natuurlijk uitproberen, en zien hoe het vlg brouwsel gaat smaken..
Optie 1 zou ik zeker niet doen, nergens voor nodig! Gewoon goed spoelen en met goed reinigingsmiddel in weken. Ik heb recent enzybrew gekocht voor dit doel.

Offline snowdog2006

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 20-08-2017 18:17 u »
Bedankt Knobby!

Tevreden met Enzybrew?

Ik zag hem toevallig staan bij Brouwmarkt: https://www.Brouwmarkt.nl/enzybrew-10-reinigingsmiddel-750-gram.html

Ik heb tot nu toe alleen met Oxi pro de platenkoeler gereinigd: https://www.Brouwmarkt.nl/puro-oxi-1000-gram.html

Offline Biertje1985

• Super lid
  • Zelf bouwen is net zo leuk als zelf Brouwen
« Reactie #24 Gepost op: 20-08-2017 22:03 u »
Poeh, wel duur cleanen met enzybrew hoor als je daar je ketel mee gaat doen, ik heb minimaal 10 liter nodig om het verwarmingselement onder te dompelen, dus voor mijn brouwinstallatie is dit geen goedkope oplossing, of zou het ook werken met een CIP bal?
Maarja als je koeler daarvan echt schoon gaat worden.

Misschien kan de koeler wel in een litertje circuleren of zo.

Wat mij voornamelijk bevalt is dat Enzyclean niet erg milieubelastend is, als ik wel eens hoor wat sommige brouwers voor zware chemicaliŽn gebruiken dan vraag ik me af of je niet beter gewoon goed kan schrobben/spoelen ipv CIP.

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #25 Gepost op: 21-08-2017 00:10 u »
Poeh, wel duur cleanen met enzybrew hoor als je daar je ketel mee gaat doen, ik heb minimaal 10 liter nodig om het verwarmingselement onder te dompelen, dus voor mijn brouwinstallatie is dit geen goedkope oplossing, of zou het ook werken met een CIP bal?
Maarja als je koeler daarvan echt schoon gaat worden.

Misschien kan de koeler wel in een litertje circuleren of zo.

Wat mij voornamelijk bevalt is dat Enzyclean niet erg milieubelastend is, als ik wel eens hoor wat sommige brouwers voor zware chemicaliŽn gebruiken dan vraag ik me af of je niet beter gewoon goed kan schrobben/spoelen ipv CIP.
Ik gebruik enzybrew alleen voor moeilijk te bereiken dingetjes zoals de platenkoeler, kraantjes, slangen etc. Ik gebruik dan iets van 3-4 liter.
De ketel gaat gewoon in de vaatwasser.

CIP zou ook mogelijk zijn.

Offline snowdog2006

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #26 Gepost op: 28-08-2017 11:27 u »
Bedankt allemaal voor de reacties.
Bij de volgende bestelling ga ik Enzybrew bij Brouwmarkt mee bestellen.

Ik had alleen nog 1 vraag wat ik niet helemaal helder krijg na veel erover gelezen te hebben. Het spoelen.
Bij mijn laatste brouwsel had ik even voor het gemak 4 kg mout gebruikt.
Ik had het als volgt uitgerekend, alleen blijk ik dan steeds te weinig spoelwater te hebben om te voorkomen dat het droog komt te vallen.

Gepland Volume:
10 Liter in het gistvat

- 4 liter (wateropname= 1 liter per KG mout)

- 4.5 liter (3 liter per uur verdamping koken, 90 min gekookt)

- 1.5 liter (dode ruimte filterkuip)

- 0.5 liter (wat blijft hangen in de platenkoeler en slangen)

VERLIES:
= totaal +-10.5 liter tijdens het proces.

Dus ik heb dat aangevuld door te starten met 13 liter maischwater en dan dus  7.5 liter spoelwater.
Op het moment dat bij het filteren er geen duidelijke laag vloeistof meer bovenop ligt en de boel dus droog dreigt te vallen, voeg ik het spoelwater langzaam toe. Telkens zodat er een laagje op staat zoals gelezen op het forum.
Ik had gelezen dat mensen hier zeggen, gewoon doorspoelen tot je gewenste volume en niet kijken naar de hoeveelheid wat je toevoegt. Alleen ik blijf maar water toevoegen (veel meer dan de 7.5 liter die ik berekend had. Het komt gewoon heel snel weer droog te staan. Ik snap dus niet waarom je niet zou uitkomen als je rekening houdt met alle verliezen zoals hierboven opgenoemd. Gewoon later doorlopen terwijl het bed droogstaat lijkt mij ook niet de bedoeling..

Offline Knobby

• Senior lid
  • IBU-lid
« Reactie #27 Gepost op: 28-08-2017 14:12 u »
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt?
Als je altijd blijft toevoegen elke keer als het droog valt dan kan je wel oneindig door blijven gaan.
Je hebt bedacht hoeveel spoelwater je nodig hebt, dus als dat op is ben je toch klaar? Filterkuip helemaal leeg laten lopen en klaar dus.

Overigens mag het bostel best wat droog vallen hoor. En als het te snel weg loopt, moet je het kraantje iets meer dicht draaien. Snel spoelen is sowieso niet goed, dan krijg je kanaalvorming waardoor het spoelwater niet al je bostel uitspoelt en is je rendement te laag.

Offline snowdog2006

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 28-08-2017 14:33 u »
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt?
Als je altijd blijft toevoegen elke keer als het droog valt dan kan je wel oneindig door blijven gaan.

Ja, dat dacht ik dus ook. Vandaar dat ik dan ook dacht hoe je je berekende spoelwater kan halen.
Mijn veronderstelling was dat je moet blijven doorspoelen tot je gewenste volume dit terwijl de bostel de gehele tijd niet droog valt. Dus ik bleef doorschenken, ver over het berekende spoelwater.

Je hebt bedacht hoeveel spoelwater je nodig hebt, dus als dat op is ben je toch klaar? Filterkuip helemaal leeg laten lopen en klaar dus.

Ik dacht dat op het moment dat je al je spoelwater verbruikt hebt en je nog niet aan je gewenste volume zit je niet zomaar de filterkuip leeg mocht laten lopen omdat dan de bostel droog komt te staan en er kans is op oxidatie. Dus ik bleef maar gewoon water toevoegen zodat de bostel niet droog kwam te vallen totdat ik mijn gewenste volume had (en dus over de 7.5 L kwam aan spoelwater)

Overigens mag het bostel best wat droog vallen hoor. En als het te snel weg loopt, moet je het kraantje iets meer dicht draaien. Snel spoelen is sowieso niet goed, dan krijg je kanaal vorming waardoor het spoelwater niet al je bostel uitspoelt en is je rendement te laag

Ja, dat is waar. Meestal doe ik in totaal denk ik 30 min over het filteren. Af en toe de kraan helemaal dicht zodat het zich even opnieuw kan zetten. Misschien moet ik toch het kraantje niet dicht doen om de zoveel tijd, maar de gehele tijd minder ver open zetten zodat de bostel niet zo snel droog komt te staan.

Ik hoop dat ik het iets duidelijker verwoord heb wat ik bedoel..

Offline snowdog2006

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 18-10-2017 09:55 u »
In plaats van een ander topic te openen wilde ik hier vragen of men het volgende ook wel eens heeft meegemaakt.

Ik heb nu al na 1 week een bier gebotteld te hebben met 6 gram suiker per liter wort icm een US-05 gist een heel goed  koolzuurgehalte. Schuimkraag is al echt volop aanwezig en blijft mooi lang staan.

Alleen ruik ik vlg mij nog wat diacetyl. Althans dat denk ik omdat het romig, boterachtig ruikt. Dus ik twijfel nu om langer te laten door hergisten op fles (20.5 graden) zodat die geur minder wordt of al koud zetten ivm koolzuurgehalte. Als ik nu nog 2 weken wacht bijvoorbeeld dan wordt het koolzuurgehalte evt te hoog ben ik bang.

Heeft er iemand evt een advies?

Bvd

Offline Brouwers

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Super lid
« Reactie #30 Gepost op: 18-10-2017 10:55 u »
In plaats van een ander topic te openen wilde ik hier vragen of men het volgende ook wel eens heeft meegemaakt.

Ik heb nu al na 1 week een bier gebotteld te hebben met 6 gram suiker per liter wort icm een US-05 gist een heel goed  koolzuurgehalte. Schuimkraag is al echt volop aanwezig en blijft mooi lang staan.

Alleen ruik ik vlg mij nog wat diacetyl. Althans dat denk ik omdat het romig, boterachtig ruikt. Dus ik twijfel nu om langer te laten door hergisten op fles (20.5 graden) zodat die geur minder wordt of al koud zetten ivm koolzuurgehalte. Als ik nu nog 2 weken wacht bijvoorbeeld dan wordt het koolzuurgehalte evt te hoog ben ik bang.

Heeft er iemand evt een advies?

Bvd
Waarom denk je dat de koolzuur te hoog zal worden als je langer laat hergisten?
Zolang je bier netjes is uitgegist zal tijdens hergisting alleen de bottelsuiker worden hergist. Als dat gebeurd is zal de koolzuur niet meer toenemen.
Mocht er toch nog restsuikers over zijn die nog vergist kunnen worden (te vroeg gebotteld, veel CO2 in het jongbier) dan help heel koud zetten maar minimaal het vertraagd het proces alleen maar.

Offline snowdog2006

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 18-10-2017 11:14 u »
Ah bedankt Brouwers. Ik dacht gezien de snelheid waarop er nu al koolzuur op zat er evt nog meer op zou komen. Normaal had ik dat gehalte met deze gist bv na 2-3 weken of zo.  Maar inderdaad wat je zegt, als het bottelsuiker opgegeten is dan neemt natuurlijk het koolzuurgehalte ook niet meer toe. Ervan uitgaande dat alle vergistbare suikers daadwerkelijk vergist zijn. Dan laat ik hem in ieder geval nog een tijd staan en proef ik om de week of die geur minder wordt.

Er zat trouwens tussen brouwen en bottelen 19 dagen. Heb tussentijds steeds het SG gemeten (refracto+hydro voor vergisting en hydro na/tijdens vergisting) en deze bleef na een tijdje constant. Er zat 4 dagen tussen de 2 laatste metingen. Alleen had ik mijn SVG inderdaad niet gehaald, maar ik dacht dat dat ook kwam vanwege t maischschema. 15 min beta- en 60 minuten alfa amylase voor meer body (de exacte temp moet ik ff in BrouwHulp kijken).

Tags: