Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Is eind SG afhankelijk van je maischschema?  (gelezen 574 keer)

Offline JayDie

• Vol lid
  • Land: nl
    • Glas gezocht?
Is eind SG afhankelijk van je maischschema?
« Gepost op: 19-06-2017 13:37 u »
Er staat enorm veel op dit forum, maar kon deze vraag zosnel niet vinden. Verplaats het topic of verwijs me gerust naar het juiste onderwerp!

Naar mijn idee, wordt het begin / eind SG (naast de verhouding mout / vergistbare ingrediŽnten) bepaald door het maischschema, check?

Want:
A) als ik een droog bier wil maken, maisch je lang op 63 graden en worden er veel vergistbare suikers gevormd (% ABV even terzijde)
B) als ik een zoet bier wil maken, maisch ik lang op 72 graden en worden er veel onvergistbare suikers gevormd (% ABV even terzijde)

Dus het begin SG van bier A en B kan gelijk zijn aan elkaar, maar het eind SG ongelijk.

Klopt het tot zover?

Mijn punt: waarom verandert het eind SG en het percentage alcohol niet als ik in BrouwHulp het maischschema verander?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Re: Is eind SG afhankelijk van je maischschema?
« Reactie #1 Gepost op: 19-06-2017 14:31 u »
Naar mijn idee, wordt het begin / eind SG (naast de verhouding mout / vergistbare ingrediŽnten) bepaald door het maischschema, check?

Het maischschema is een van de factoren, maar de belangrijkste is de gebruikte gist. Neem je bijvoorbeeld een saison gist, dan gist het bier ongeacht het maischschema heel ver door. Neem je een Scottish Ale gist, dan kom je niet ver, ongeacht het maischschema. Maar heb je eenmaal een gist gekozen, dan komt het maischschema in het spel. Behalve de temperatuur (en de tijd), speelt ook nog de beslagdikte mee in theorie, maar daar heb ik in de praktijk nog niet veel van gemerkt.

Mijn punt: waarom verandert het eind SG en het percentage alcohol niet als ik in BrouwHulp het maischschema verander?

Omdat in BrouwHulp geen maischmodel is ingebouwd die dat kan voorspellen. Dat is ook bijna onmogelijk, want dan zou je van de mouten precies moeten weten hoeveel enzymen (amylases) er in zitten en die gegevens zijn niet beschikbaar.

Offline JayDie

• Vol lid
    • Glas gezocht?
« Reactie #2 Gepost op: 19-06-2017 14:36 u »
Omdat in BrouwHulp geen maischmodel is ingebouwd die dat kan voorspellen. Dat is ook bijna onmogelijk, want dan zou je van de mouten precies moeten weten hoeveel enzymen (amylases) er in zitten en die gegevens zijn niet beschikbaar.
Dank je Adrie, daar heb je een punt. Hetzelfde zal dan gelden voor het gist. Want ongeacht het type gist wat je toevoegd, het geschatte eind SG blijft zoals hij is.

Offline Adrie

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #3 Gepost op: 19-06-2017 14:39 u »
Dank je Adrie, daar heb je een punt. Hetzelfde zal dan gelden voor het gist. Want ongeacht het type gist wat je toevoegd, het geschatte eind SG blijft zoals hij is.

Nee, hoor. Alleen hebben veel gisten een vergelijkbare vergistingsgraad.

Offline JayDie

• Vol lid
    • Glas gezocht?
« Reactie #4 Gepost op: 19-06-2017 14:41 u »
Ok, check!

Tags: